الورقه العاشره

25 3 0
                                    

شوفتوا الحربايه الي عماله تتلون..لا بس انا مش هسكتلها...مبقاش شروق لو مجبتهاش من شعرها دا.. شوفتوا البت كانت لبسه اي دي فاضل تمشي زي ما امها ولدتهاااا...ايييي انتم سيبني اتعصب لوحدي اتعصبوا معايا شاركونييييييي..خلاص خلاص سكت هصيح بعيد..هكمل اهو... انتم بتتعصبوا عليا انا.. اي الناس دي...
___________________________________

فتح خالد باب مكتبه وسقط من الضحك...جلس علي تلك الكنبه الجلديه بمكتبه وظل مستمر بالضحك..
شروق: نفسي افهم انت بتضحك علي اي..
خالد وهو مازال مستمر بالضحك: اصل... هههه.. اصل... يلهوي مش قادر.. انتي.. هههه...
اتجهت شروق الي مكتبه وجلست علي كرسيه واخذت تلف بمكانها..
شروق: علي ما تخلص ضحك اكون لعبت شويه.. هييييه... هييييه..
خالد وهو يضحك: طب حسبي هدوخي ي هبله دكتوره ازاي دي يا ربي دي عندها خمس سنين..ههه
شروق: لو سمحت كوني بحب الحاجات الصغيره البسيطه دي..ملوش علاقه بأني طفله..
خالد: اومال ليه علاقه بايه ي بتاع هاكونا مطاطا..
وقفت شروق وهي تشعر بالدوار..وهي تمسك رأسها: هي.. هي الدنيا بتلف كدا.. لي..
اقترب خالد منها بسرعه وامسك يدها..
شروق وهي تنظر اليه وتضحك: الدنيا بتعمل شقلبه.. هههه.. انت رجلك ف السقف...
خالد بضحك: انت دختي ولا شربتي حاجه.. اي دا.. تعالى اقعد تعالي..
شروق: هووص انا مش داخيه.. انا كويسه جدا..
هنا شبك كعب شروق ف السجاد وكادت ان تقع ليمسك بها من خصرها بيد وباليد الاخري يمسك يدها..
وهنا دخلت فيروز وهي في غايه الغضب..
فيروز: انا عايزه افهم يعني اي...
لم تكمل جملتها لتقف بصدمه تنظر الي خالد الذي معلق عينه علي شروق ويمسك بخصرها..
شروق: انا...
وفقدت وعديها.. ليحملها خالد بسرعه ويضعها علي الكنبه ويصرخ ف فيروز..
خالد: بسرعه اطلبي دكتور انتي واقفه تتفرجي..
فيروز: انت بتزعق فيا عشان دي..
تركها خالد وخرج بسرعه وندا علي السكرتيره..
خالد: بسرعه اطلبي دكتور بسرعه.. اقسم بالله لو ما وصل خلال خمس دقايق ليومكم اسود..
جرت السكرتيره وطلبت الدكتور.. ودخل خالد بسرعه الي جوار شروق..
خالد و لأول مره يشعر بقلبه ينبض خوفًا علي احد: شروق.. شروق فوقي..
امسك كوب من الماء واخذ يمسح وجهها برفق..
خالد: شروق..ي حبيبي فوقي بق..
كل هذا يدور تحت انظار فيروز الذي يتألم قلبها بشده..
وصل الدكتور وهو يجري.. ليدخل الي المكتب.. نظر الي حرارتها ثم ضغطها واعطاها حقنه..وامر بأن تستريح قليلا وتشرب عصائر..
خالد: هو اي الي حصل..
الدكتور: مفيش ي خالد بيه.. هي بس ضغطها وطي زياده عن اللزوم.. ف اغمى عليها تشرب بس عصير وياريت نهتم بأكلها لأنها عندها نقص حديد وفيتامين..
خالد: تمام هي هتفوق امتي..
فتحت شروق عيناها بتلك اللحظه.. لتتحدث فيروز..
فيروز بسخافه: متخفش اوي كدا.. الحلوه فاقت..
نظرت شروق اليها بغضب وتحدثت وهي تمسك رأسها..
شروق: اااه.. بت انا مش قولتلك روحي استري نفسك.
ضحك الطبيب علي تلك اللطيفه لينظر اليه خالد بغضب.. ليعدل الطبيب من هيئته ويستأذن ليخرج..
الدكتور: بعد اذنك ي خالد بيه..
هز خالد رأسه موافقًا ليخرج الطبيب بسرعه..
خالد: شروق انتي كويسه..
فيروز بتدخل: مهي قدامك زي الحصان..
شروق بغضب: حصان يعضك ي بعيده ما تلاقي فيكي ضلع سليم.. بت انتي فرحانه بفرجه الناس عليكي..
خالد محاول كتم ضحكه: خلاص خلاص ي شروق..
شروق: لا ثواني بس قومني كدا..
خالد: رايحه فين..
شروق: اه راسي.. قومني ي ابني..بدال ما تسأل..
خالد: حاضر ي اختي اما اشوف اخرتها..
سندها خالد لتقف شروق..
شروق: بس متشكرين... خدي هنا بق..
فيروز: انا..؟
شروق: لا الشماعه الي وراكي دي.. انتي هبله ي بت.. ولا متكهربه وانتي صغيره.. مفيش غيرك مؤنث قدامي
فيروز: افندم عايزه اي..
شروق: قربي بصي كده..
قربتها شروق من المرآه التي بطول الانسان التي بمكتب خالد..
شروق: عجبك منظرك دا..انا مش بقول متلبسيش مفتوح ولا قصير انتي حره بس مش أوي كدا لما بتلبسي دا ف الشغل ف شقتكم بتلبسي ايييي..
فيروز بغضب وهي تتمايل امامها: دا احدث موديل ي جاهل.. اي فهمك انتي ف الموضه.. انا درست فاشون ف اوروبا 4سنين..
شروق: معلش ابقي البسي موضه اوروبا ف اوروبا مش ف مصر عندنا.. ماشي ي قطه..

حرب ووقعت الراء حيث تعيش القصص. اكتشف الآن