الورقه الثلاثون

13 0 0
                                    

مفيش بعد بينسي..
مهما بعدنا بعدنا بعدناااا لسه قريبين.. مهما الدنيا تجبنا تخدنا.. جوانا الحنين.. لسه بحبك يمكن اكتر من كل السنين.. ♡
هي دي الاغنيه الي كانت بجد عاشيها خالد... هو.. وانا بصراحه.. عدى 6شهور مكنتش شوفته خالص ولا مره قبل فيها زيارتي ليه.. ولما جالي بنفسه اخيرا.. انا رفضت اقابله بس للاسف انا كان غصب عني... عارفين ليه..؟ اممم هفكر اقولكم ولالا.. في اي انتم هتكلوني خلاص خلاص هكمل يلا بينا... عشان الي جاي حلو اوي اوي بجد..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
هي لسه مفقتش ليه ي دكتور في اي؟ طمنا؟
كان هذا صوت ريهام التي جائت بفزع الي المستشفى قبل امها لانها كانت قريبه منها...
الدكتور: مش عارف اقولك اي ي دكتوره.. بس انتي عارفه مصدقيه المهنه تجبرني اقولك الوضع.. دكتوره شروق دخلت ف غيبوبه اثر الصدمه العصبيه واضح انها استحملت كتير الفتره الي فاتت وسمعت حاجه زياده مقدرتش عليها.. لان مخها رافض اي استجابه لينا وكأنها دخلت عالم تاني.. انتي فاهمه طبعا.. عقلها مش عايز يسمعنا نهائي.. هربت من العالم بتاعها بمعني اصح.. ف أنا اسف مقدرش اقولك ي دكتوره هي هتفوق امتي..
كانت تهبط دموع ريهام علي خدها بحزن شديد وهي تكتم صوتها بيدها لتكتم صوتها قدر الامكان..
كادت ان تسقط لتلحق بها روح وهاله...
روح: ريهام ريهام.. اجمدي ي ريهام اجمدي.. عشان خاطري..
بكت هاله بشده هي الاخري وهي تضم ريهام وتحاول دعمها..
هاله: ريهام.. ش.. شروق قويه.. قويه اوي كمان.. هتفوق والله هتفوق..
جلست ريهام بالارض وضمت قدمها الي نفسها بانكماش شديد واخذت تبكي بصمت... وهي تحاول ان تكون قويه وصامده قدر الامكان..
جائت مديحه وحنان ومعهم سيف الي المشفي بسرعه...
مديحه ببكاء: بنتي.. بنتي فين... شروق.. شروق فين..
لم تكن لريهام قوه لتجاوبها فزاد بكائها وهي تري ضعف امها وبكائها الشديد وهي تستند علي سيف وحنان وتنظر الي شروق من خلف الزجاج وهي موضوعه بالاجهزه...
وبعد ساعتين.. جاء هو يجري بالمشفى صارخا باسمها...
نجم: شروووووق بنتي...
وقف الجميع ينظر له بصدمه وكان اعلاهم مديحه و ريهام...
مديحه بصدمه:م.. م... محمود؟؟!
لم يرد عليها ونظر من الزجاج وهو يبكي بشده..
نجم ببكاء: ي قلب ابوكي.. اي الي حصلك ي بنتي.. اي.. دكتور فين الدكتور..
تحركت ريهام اليه بخطوات بطيئه حذره ووقفت امامه..
ريهام ببكاء وصدمه: ب.. بنتي.؟؟ انت.. انت.. انت الي وصلتني يوم الخطوبه؟! اه اه.. وانا الي ههههههههههه
وهنا دخلت ريهام ف نوبه ضحك ف اقترب منها سيف ومعتز بحذر حتي يجابهوا البركان الذي سينفجر الان وبالفعل لفت ريهام حول نفسها عدت مرات ثم صرخت بكل قوتها..
ريهام: ازااااااي... ازااااااااااي... قووووولي ازاااااااي جالك عين ترجع بعد كل الي عملته داااااا... ازااااااي..
امسكها سيف من ذراع ومعتز من ذراع وحاولي سحبها للخارج لوجود مرضى بالمشفى وهم يحاولون السيطره عليها ولكن ظلت تصرخ وتضرب بهم بكل قوتها...
ريهام: ازاااااااي مموتش لحد دلوقتي... رد عليااااااا ازااااااي ترجع بعد كل السنين دييييي... ازاااااااي تيجي لحد هنا وتقول بنتي... بنتك دي انت رمتهااااا وهي نطفه ف بطن امهاااااا و جااااي تقول بنتك... انت اييييييي شيطااااان... اطلع برااااااااا برااااااااا
وهنا جائت مديحه امامها وهي تبكي ومسحت دموعها وتحدثت بغضب..
مديحه: ريهاااااااااام... ريهاااااااااام
ريهام: نعم... نااااااااعم... انتي ازاي ساكته ازااااي واقفه من غير ما تطرديه ازاااااي...
مديحه: ريهاااااااااام اخرسي... قولت اخرسييييي...
ريهام بصدمه: اخرس...؟؟! م... ماما انتي سامعه بتقولي اي... انتي شايفه مين قدامك..
مديحه بقوه وثبات: اه شايفه ابوكي... شايفه ابوكي قدامك وانتي معليه صوتك عليه وقله ادبك وانا مربتكيش كده ولو معتذرتيش حالا عن اسلوبك دا هعرف اني مربتكيش وهربيكي هنا قدام الناس واجيبك تحت رجلي...
ريهام: تجبيني تحت رجلك؟ انتي سامعه بتقولي اي..؟ لالا بجد انتي اكيد حصلك حاجه؟ انتي مش واعيه للي بتقوليه صح..
وهنا رفعت مديحه يدها وكادت ان تهبط بها علي وجه ريهام ليمسك نجم يدها بسرعه ويخبئ ريهام خلفه بسرعه..
نجم بصلابه: لسه قايله ي مديحه ابوكي قدامك.. وانا عمري ما سمحتلك تمدي ايدك عليها وانا موجود...
نظرت مديحه اليه بعيون باكيه ومتألمه وهو كذلك لتنظر ريهام الي الاثنين بألم وعيون باكيه وتجري الي الخارج تاركه المكان...
حنان: اخرج ي سيف وراها.. خلي بالك منها ي ابني..
سيف: اكيد..
معتز: استنا هاجي معاك..
سيف: لالا خليك.. انا هشوفها من بعيد واتصل بيوسف هو اكيد انسب مني ومنك لموقف زي دا..
معتز: معاك حق..
اخرج سيف هاتفه واتصل بيوسف..
يوسف: الو..
سيف: الو يوسف انت فين..
يوسف: جاي ف الطريق ي سيف والله سبت الشغل اول ما سمعت بس الطريق اعمل اي..
سيف: طب اسمع الي حكتلك عنه وصل..
يوسف بصدمه: ي نهار مهبب انت بتتكلم بجد والوضع اي اخباره..
سيف: زي الزفت ي يوسف زي الزفت انا مش عارف اعمل اي والله من نحيه شروق دخلت ف غيبوبه.. و
يوسف مقاطعه: اييييي... غيبوبه غيبوبه اي...
سيف: ي ابني شروق دخلت ف غيبوبه بسبب الفيديو الي وصلكم دا وريهام شافت نجم وجالها انهيار عصبي والقيامه قامت هنا.. و..
يوسف: سيف انا مش فاهم حاجه اقفل اقفل انا وصلت اصلا هركن العربيه و اشوف ريهام الاول..
سيف: تمام ي صحبي بص هي ف حديقه المستشفى الي ورا وانا مراقبها من ع الباب اول ما المحك قدامها هطير انا علي فوق اشوف الوضع..
يوسف: اشطا.. انا شوفتها اهو سلام..
هتف يوسف باسمها بعد ان راها جالسه تنظر بالعدم وتبكي بصمت..
يوسف: ريهام..
وفور رؤيته شعرت وكأنها وجدت من انقذها من الغرق.. جرت ريهام عليه بسرعه وبقوه احتضنته بشده واخذت تبكي وتبكي بصدره... وهو كذلك ضمها اليه بقوه واخذ يمسح علي ظهرها ويقرأ قرآن بهمس لتهدأ قليلا حتي سار بداخلها شعور الاطمئنان وكأنها كانت بغابه تائه تحارب الاسود والنمور وكل الوحوش بنفسها حتي وجدت ملجأها الذي يحميها من كل شيء..
يوسف: باااس باااس انا هنا خلاص.. اهدي مفيش حاجه وحشه هتحصل.. تمام انا جمبك ي روحي اهدي...
ريهام وهي تضمه بشده وبصوت متقطع: ر... ر.. رجع ي.. يوسف... رجع.. و... و.. ح.. حماني...
بكت اكثر ليضمها اكثر ويهمس..
يوسف: تمام تمام... اهدي دلوقتي خالص خالص.. انا جمبك.. مفيش حد يقدر يعملك حاجه فاهمه... خلاص خلص... مفيش خوف چو هنا... صح.. اهو.. ريمي بق تهدى خالص عشان چو ميزعلش.. صح..
هدأت ريهام بشده وسكنت حتي تحدث هو..
يوسف: تحبي نروح نقعد ف اي مكان نشرب حاجه وتحكيلي الي حصل بهدوء..
هزت ريهام راسها موافقه و ذهبت معه...
^^^^^°°°°^^^^^^°°°°^^^^^^°°°°°^^^^^
بعد مرور اسبوع....
حمدلله علي السلامه يا جي من السفر.. كفاره ي عقرب... هههه
جرى خالد الي حضن يزن وضمه بشده..
خالد: وحشتني اووي اوي وندي كمان وماما اووي و..
يزن: وشيري اووي اووي اوووي اوووووووي صح
خالد بحزن: هي.. هي عامله اي صحيح..
يزن بحزن وتغيرت ملامحه: بصراحه..
خالد: في اي ي يزن وشك قلب كدا ليه شروق فيها حاجه..
يزن: لالا مفيش..
خالد: يزن انطق بقولك حصل ايه...
يزن: اهدي طيب.. بصراحه.. بصراحه شروق دخلت ف غيبوبه بقالها اسبوع مش بتفوق والدكاتره قالم ان ممكن تفضل كدا طول عمرها حتي..
وقع الكلام علي خالد كالصاعقه..
خالد: انا.. انا لازم اشوفها هي ف مستشفي اي..
يزن: اهدي طيب مينفعش تروح بالشكل دا.. وهي كدا كدا مش هتحس بيك ارتاح وبعدين نروح...
خالد: بقولك لازم اروح حالا... حالا ي يزن..
يزن: مفيش فايده فيك.. مفيش فايده.. اركب..
ركب خالد السياره وانطلق بسرعه الي المستشفى..
هبط خالد وجرى بسرعه الي الداخل وهو يشعر ان قلبه علي وشك الخروج من جسده.. اشتاق اليها بشده وكأنه يعود للحياه مره اخري.. ولكن توقف بصعوبه فور رؤيتها مربطه بالاجهزه من حولها وتغمض عيناها وحيده بغرفه معقمه...
وقف ينظر من الزجاج عليها والدموع تهبط من عينه....
خالد:شروق.. شروق... عشان خاطري قومي.. قومي ي شروق عشان خاطري متروحيش مني ارجوكي..
جاء سيف من خلفه ووضع يده علي كتفه بمسانده..
سيف ببكاء: تحب تدخلها.. هي هتسمعك انت انا واثق.. واثق انك الوحيد فينا الي هتسمعه.. انت املي بعد ربنا سبحانه وتعالى ي خالد قولها الي ف قلبك بجد قولها كل حاجه.. ارجوك انت الوحيد الي تقدر ترجع ليا صحبتي الوحيده واختي الصغيره ارجوك..
جائت روح وهاله وهم يبكون..
روح: خالد.. قولها كل حاجه حصلت بالتفصيل.. احكلها انك اتعذبت عشانها احكلها الي حصل بينك وبين يزن وقولها انها مش لوحدها كلنا هنا عشانها.. قولها انك هنا..
هاله: قولها اننا بنحبها اوي وانها قويه وهتعدي كل دا قولها انا خرجت وجيت جري هي الوحيده الي كانت متاكده انك برئ.. قولها اننا اسفين عشان مصدقنهاش لما قالت انك متعملش كدا... قولها انها مكنتش السبب ف انتحار فيروز عشان خاطري قولها كل حاجه رجعهالنا..
اتجهت مديحه اليه وضمته بشده وهي تبكي..
مديحه: بنتي بتحبك اوي اوي ي ابني.. هي مقلتش بس انا امها.. انا اكتر واحده عارفها وحافظه عنها كل حاجه.. انا اكتر واحده تحس بيها وبقلبها.. عشان خاطري ي ابني قولها انك كمان بتحبها يمكن.. يمكن تحصل معجزه وقلبها يصدق وترجع.. قولها.. ابوكي وامك واختك وصحابك وجيرانك وحبيبك كلهم هنا انتي فين بق.. قولها ي ابني..
مسح خالد دموعها وهو يبكي وقبل يدها وراسها..
خالد: هقولها كل حاجه كل حاجه والله ومش هسبها تاني ابدا ابدا..
بعد عدت دقائق ارتدي خالد ملابس التعقيم ودخل الي شروق..
اقترب منها ببطئ وهو يحاول تمالك نفسه...امسك يدها وقبلها واقترب من راسها وقبلها بحب كبير.. وتنهد وبدأ حديثه..
خالد: وحشتيني اووي اوووي اوووووووي... شروق انا خالد...
هنا تعالت نبضات شروق علي الجهاز امامه لتتعجب الممرضه مما رأت وتبتسم...
الممرضه بهمس: انا برا..
خالد: تمام..
تحركت الممرضه لتنادي الطبيب وهي تبتسم...
ابتسم خالد وضحك رغما عنه واكمل..
خالد: شوفتي.. شوفتي الي حصلنا.. جتيلي هديه من ربنا صدفه... فكرتك مصيبه طلعتي نعمه حياتي الي هعيش عشانها احمد ربنا... حبينا بعض ورغم حبنا دا حربتك...وبعدتك عني واذيتك.. وبعدين ضعفت و كنت هرجعلك ندمان قويتي انتي عليا رغم حبك ليا الا انك زودتي الحرب بنا... ولما ضعفتي وجتيلي بدأت انا الحرب تاني و مش بس كدا بنيت معاهم السور الي بنا وقولت كرامتي و رفضت اشوفك ف كل مره جيتي تسنديني فيها.. ولما ضعفت انا كمان وجتلك اجري لقيتك بدأتي حرب تانيه اكبر.. حرب استخدمتي روحي فيها..خدتي روحي و روحتي فين ي شروق.. انا تعبت ي شروق تعبت.. تعبت من الحرب دي تعبت خلاص مش عايزها عايزك انتي.. انتي وبس.. الراء وقعت عندي ي شروق... الحرب قلبت معايا حب.. حب كبير اوي مش قادر عليه اقوى من حروب الدنيا كلها.. طب اقولك حاجه.. الراء موقعتش عندي بس.. دي وقعت عن ابوكي و امك اه ي شروق تخيلي رجعوا لبعض خلاص... وانتي برضو الي وقعتي الراء دي.. بسببك الحرب الي بنهم رجعت حب.. حب السنين.. حب ولادهم... اقولك كمان.. ريهام ويوسف انتي شوفتي بنفسك كتبوا الكتاب بسبب حبهم بعد الحرب الي كانت بنهم و رفض ريهام الدايم له الا انك برضو السبب ف ان الراء تقع انتي الي شجعتيها وسندتيها عشان تديله فرصه.. و معتز وهاله.. الحرب كانت مش بنهم كانت بين كل واحد ونفسه وبرضو بسببك الراء دي وقعت انتي الي كنتي السبب لما جتيلي ف قربهم وان كل دا ينتهي ويعترفوا لبعض.. والحرب الي بدأت بين يزن و روح بسببك برضو لما كلمتي يزن بعد ما روح مشيت لولا انك كلمتيه وشافك مكنش عرض عليها فكره انهم يلعبوا علينا الخطوبه دي وتتقلب معاهم بجد والحرب دي تتقلب حب.. بقوا مش قادرين يعيشوا من غير بعض..و.. وانا ي شروق.. وانا مكنتش عايز من غيرك و عايز اعيش.. روحي فيكي وانتي روحتي.. الراء وقعت عندي ي شروق.. ارجوكي.. ارجعي.. خليها تقع عندك و ارجعي عشاني.. عشان انا مش هسيبك تاني ابدا ابدا... مش هسمح للحرب دي تقوم تاني بينا... عارفه انا سمعت اغنيه حستها لايقه علينا اوي.. اسمها شوفت ي حبيبي.. تحبي تسمعيها..
اخرج الهاتف الذي اخذه من يزن فور خروجه وشغل تلك الاغنيه..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
✓شوفت ي حبيبي.. ي حبيبي شوفت..

حرب ووقعت الراء حيث تعيش القصص. اكتشف الآن