15

25 8 0
                                    

~Rasmus~

"Syömään!", säpsähdän hereille, kun joku hyppää päälleni ja alkaa kutittaa minua. Avaan silmäni ja näen Mikon sylissäni, jolloin alan vuorstani kutittaa häntä. Poika alkaa nauraa isoon ääneen ja herätämme Ruskan ja Utun samalla. "Tulkaa syömään, äiti ja isi käski.", Miko toteaa, jolloin nousemme ylös ja lähdemme alakertaan. Otamme lautasillemme ruokaa ja istahdamme pöytään muiden seuraan syömään ja juttelemaan. Katson huolissani Utua, jonka lautaselta ei löydy muuta kuin lusikallinen makaronilaatikkoa. Ruska taitaa huomata saman, sillä nousee ylös ja laittaa Utun lautaselle ruokaa hieman enemmän, jonka jälkeen istuu hänen viereensä.

Alamme syömään ja huomaan, että Utu vain tökkii ruokaansa. Voi Utu, onko outoa että olen huolissani hänestä, vaikan hän ei edes ole sisareni tai emme tiedä toisistamme oikeastaan muuta kuin nimen. Mutta sen huomaan, että Ruska on ihastunut Utuun ja väitän kyllä, että myös Udulla on tunteita Ruskaa kohtaan. Ajatukseni keskeytyy, kun isi alkaa puhumaan; "Rasse ja Ruska ja ehkäpä myös Utu, voinko pyytää palvelusta?", äiti sanoi. "Tottakai.", vastaamme jokainen. "Kattositteko nyt illalla muutaman tunnin pienempien perään. Me oltais äitin kanssa menossa mun veljen synttäreille käymään, eli elokuviin ja ravintolaan syömään?", isi sanoo. "Hei kyllä se onnistuu.", totean. "Epsulle on maitoa jääkaapissa, me yritetään tulla viimeistään 22.00 kotiin, koska Epsu tarvii vielä vanhempiaan ja siihenkin on reilu 4h vielä aikaa. Ja jos pystytte, yrittäkää saaha pienimmät edes aloittamaan iltatoimet.", äiti sanoo. "Okei."

-

Jatkamme syömistä, kun äiti ja isi alkavat valmistua lähtöön ja pian he jo häipyvätkin kotoa pois. Sain muiden kanssa syötyä, joten siirrymme katsomaan Pikku Kakkosen lopun. Se kestää vielä 30 minuuttia. Ruska ja Utu jäivät keittiöön vielä, luulen että Ruska yrittää saada Utua syömään, koska sitä ei vielä ollut tapahtunut. Elisabet alkaa itkeä, joten nostan tytön sitteristä syliini ja menen keittiöön lämmittämään hänelle maitoa. Katson pöytään, jossa Ruska on vetänyt Utun syliinsä ja syöttää häntä. Nuo kaksi ois kyllä maailman söpöin pari ja hyvä että Ruska saa Utun syömään edes vähän. Saan maidon lämmitettyä, joten palaan olohuoneeseen ja alan syöttää Epsua. Kun hän on syönyt tarpeeksi, röyhtäytän hänet ja saan palkinnoksi myös hajupommin, joten lähden vaihtamaan vauvan vaippaa. Ruska ja Utu tulevat olohuoneeseen ja alkavat kerätä lapsia eteiseen. Pikku Kakkonen loppui, joten lähdemme ulos.

Pääsen pesuhuoneeseen ja riisun Elisabetilta likaiset vaatteet ja vaipan pois, pesen hänen pyllyn ja laitan puhtaat vaatteet. Eli bodyn ja potkuhousut, jonka jälkeen alan pukea Epsulle ulkovaatteita. Menen eteiseen jossa muut ovat valmiina ja menevät ulos odottamaan. Annan pikku prinsessan Ruskalle, joka lähtee laittamaan Epsua ja Eveä tuplarattaisiin ja alan itse laittaa kenkiä jalkoihini ja koirille valjaita. Hetken päästä mekin pääsemme ulos ja lähdemme käymään kävelyllä. Minä, Ruska ja Utu kävelemme rattaiden ja koirien kanssa. Miko, Sofie, Sander ja Malla pyöräilevät. Lucia ja Luca ovat innostuneet rullaluistelusta, joten he tekevät sitä.

-

Palaamme takaisin kotiin ja kello on hieman yli 8.00, joten Utu ja Ruska lähtevät leikkimään lasten kanssa hetkeksi, kun minä alan valmistaa meille iltapalaa. Pian se on valmis ja alamme syömään. Iltapalan jälkeen, autan pienimpiä laittamaan yöpuvut päälleen ja pesemään hampaat, jonka jälkeen menemme sohvalle. Luen Sofielle, Mikolle ja Evelynille iltasaduksi Peppi Pitkätossua ja sen jälkeen vien heidät nukkumaan. Ihme, mutta jokainen nukahtaa nopeasti, eikä ala pelleilemään tällä kertaa. Sander ja Malla saavat lukea  vielä hetken aikaa kirjaa, heidän nukkumaanmeno aika on 22.00 ja Lucia ja Luca linnoittautuivat jo omaan huoneeseensa. Istahdan sohvalle, missä Utu pitää Epsua sylissään. Tuo pikku tyttö katsoo Utua tarkasti ja näyttää pitävän tiukasti kiinni hänen sormestaan. Alan hymyillä näylle. Ruska alkaa nojaamaan minuun ja alamme jokainen jutella toisillemme, kunnes kello on hieman vaille kymmenen ja Sander ja Malla menevät nukkumaan. Utu vie myös Epsun sänkyynsä, koska se on nukahtanut hänen syliinsä. Sen jälkeen katsomme ohjelmaa ja juttelemme, kunnes porukat tulevat kotiin ja lähdemme jokainen omiin huonisiimme.

_________

Sanoja: 607





Hajalla ja uuden edessäWo Geschichten leben. Entdecke jetzt