~Utu~
Pääsemme koululle ja lähdemme jokainen heti omiin suuntiimme. Menen luokkaan ja istun mahdollisimman perälle ja kulmaan yksin. Onneksi opettaja on luokassa jo, niin jospa kukaan ei tee minulle mitään. Vaikka piinaavia katseista kokoajan saankin ja osa tuijottaa minua murhaavasti, eli kiusaajani. "Hei kaikille, aloitetaankin tämä päivä poikkeuksellisesti. Meillä on täällä muutamia henkilöitä tullut kertomaan joka luokalle ainakin väkivallasta, kiusaamisesta, päihteistä, alkoholista ja muistakin asioista. Eli siirrytään saliin, sinne tulee yhtäaikaa jokainen koulun 8 luokka sitten. Käyttäytykää kunnolla ja antakaa henkilöille rauha puhua.", opettajamme selittää, jonka jälkeen lähdemme siirtymään saliin ja matkan aikana minua tuupitaan eri suuntiin. Ei yllätä. Meidät ohjataan paikoille, onneksi kiusaajani ovat aivan toisessa päässä riviä.
Katson salin eteen, jossa näkyy 4 eri henkilöä. Tunnistan heistä vain Rasmuksen. Pian he pyytävät hiljaisuutta ja seinälle heijastuu joku PowerPoint esitys. "Hei vaan kaikille, mä oon Rasmus ja tässä on mun kollegat Pihla, Mari ja Antton. Me tultiin puhumaan teille nuorille hyvin tärkeistä aiheista, olittekos te 8 luokkalaisia?", Rasmus selittää. "Ollaan!", joku huutaa. "Hyvä, näin mä muistelinkin. Voitas heti alottaa ja hypätä syvään päätyyn, nimittäin väkivaltaan ja kiusaamiseen. Pohtikaas nyt ekana iteksenne mitä teille tulee mieleen sanoista väkivalta ja kiusaaminen, niin mä kohta kyselen teiltä vastauksia.", Rasmus sanoo. "Okei, noniin kerropas vaikka sinä vihreä raitapaitainen mitä sulla tuli mieleen sanasta väkivalta.", Rasmus pyytää. "Se että toisen kimppuun hyökätään ja esimerkiksi hakataan.", tyyppi, jota en tunnista sanoo. "Selvä, no sitten sinä ruutuoaitainen hänen vierestä, mitä sulla tuli mieleen sanasta kiusaaminen?", Rasmus kysyy. "Satuttaminen esim. potkiminen ja hakkaaminen, sekä porukan ulkopuolelle jättäminen ja haukkuminen.", tyyppi sanoo. "Okei, noniin sit voitteki siirtää katseenne taululle. Sinne on koottu asioita, mitä väkivalta ja kiusaaminen on meidän mielestä.", Rasmus sanoo.
"Kuinkas monella tuli mieleen, että kiusaaminen voi olla myös esimerkiksi henkistä, eikä aina fyysistä?", Rasmus kysyy ja käsiä nousee jonkin verran. "Nyt voisitte taas kattoa taululle, meillä on siellä videolla kooste 3 nuoresta, jotka kertoo heidän kokemuksistaan kiusattuna. Ja mä haluaisin että te pohditte siinä samalla, et ootteko te kokenut että teitä on kiusattu tai ootteko ite kiusannut joskus. Ja jos ootte joskus kiusannut, niin miettikää miksi te niin teette. Kiusaaminen ei oo koskaan oikeen, vaan todella typerää toimintaa. Se voi susta olla hauskaa, mutta kisattu voi saada siitä elinikäiset traumat. Ja muistakaa tämä. Jos te näätte joskus kiusaamista, ettekä puutu asiaan vaan ootte vaan hiljaa tai jäätte seuramaan tilannetta sivusta. Te syyllistytte silloin kiusaamiseen itsekkin, älää tehkö niin. Väliin ei välttämättä itse kuitenkaan kannata mennä heti, vaan käykää vaikka hakemassa opettaja tai muu luotettava aikuinen, joka voi hoitaa asian. Mutta nyt näihin videoihin.", Rasmus selittää.
-
Olen kävelemässä kohti viimeisen tunnin luokkaa, kun joku nykäisee minua repusta ja kaadun lattialle lyöden pääni samalla kovaan lattiaan. Minua lähdetään vetämään syrjempään ja ehdin tuntea muutaman potkun ja lyönnin itsessäni, kunnes kuulen huudon; "Hei, mitä vittua te teette?! Lopettakaa heti! Irti Udusta, NYT!" Näen kuinka kiusaajat säikähtävät ja yrittävät lähteä pakoon, mutta ilmeisesti Rasmus ja joku ooettaja onnistuvat estämään sen. Tunnen kuinka joku koskettaa päätäni, josta säpsähdän. "Utu ei hätää, mä tässä.", tunnistan Ruskan äänen. Hän auttaa minut istumaan ja halaa tiukasti. Olen aivan paniikissa ja kyyneleet vain valuvat silmistäni. "Miten te tiedätte tuon paskakasan nimen?", joku kysyy. "Tehän ette puhu Udusta noin ja sehän ei teille kuulu sitten pätkän vertaa mistä me tunnetaan. Mutta sen voin sanoa että olen Ruskan isoveli ja asun tässä lähellä, joten tuun pitämään teitä silmällä. Te ette enään koske Utuun pitkällä tikullakaan.", Rasmus toteaa ja kisuaajaporukka katsoo häntä kauhuissaan. "Ja me lähetään nyt reksin puheille, tuutko Rasmus sä mukaan ku näit tilanteen? Ja Ruska käytätkö Utun terkkarilla?", paikalle sattunut opettaja toteaa, johon saa myöntyvän vastauksen.
Pian muut ovat häipyneet ja Ruska nostaa minut syliinsä ja kantaa terveydenhoitajan luokse. Saan muutaman laastarin itseeni ja ranteseen jonkun sidoksen ja hän käskee seurailla vointia, koska löin pääni. Jos tulee mitään oireita aivotärähdyksestä tai jotain muuta, niin heti päivystykseen. Menemme terkkarilta pois ja oven takana on Rasmus odottamassa. Hän ohjaa meidät terkkarin puheille ja kerromme vielä meidän sanoin mitä tapahtui ja kerron että he ovat jo monta vuotta kiusanneet minua. Sen jälkeen kello on jo niin paljon, että koulu loppuu ja pääsemme tietysti Rassen kyydillä kotiin.
__________
Sanoja: 742
Älkää koskaan kiusatko toisia, se on maailman typerintä!
YOU ARE READING
Hajalla ja uuden edessä
Romance"Koko tämän astinen elämäni on ollut aivan täyttä paskaa tähän saakka. Olen kokenut monia vaikeita asioita, kuten rajua koulukiusaamista ja ongelmia perheeni kanssa. Olen kokenut paljon pelkoa ja riittämöttämyyttä, sekä itseni vialliseksi. Mutta mit...