Rumah banglo itu ditatap sayu. Sampai Bila ibunya perlu layan dia begini? Kaki dihayun menuju ke pintu rumah. Langkahnya terhenti apabila melihat kereta Yang terparking di halaman rumahnya.
" Kejap ni kereta siape ni?" Kate Aeryss bingung. Kereta baru lagi ke? Tapi kenapa sampai dua Biji. Ah husnuzon
" Assalamualaikum Ibu" Aeryss mengetuk pintu rumah banglo itu.
Klak
Pintu dibuka Dan Di depannya kini dan muncul la seseorang Di hadapan pintu." Adikk" kata Ariana gembira. Baru sahaja dia ingin memeluk gadis itu sempat Aeryss mengelak daripada pelukan kakaknya.
" Ibu mana?" Tanya aeryss dingin.
" Ouh kat Dalam eh masuk lah Ada orang datang nak jumpa adik sekali dengan family dia" Aeryss menggaru keningnya tidak gatal. Nak jumpe dia?
Malas mahu fikir kaki dihayun masuk ke Dalam rumah. Damn - siapa sebenarnye nak jumpa dia
" Ha sampai dah perempuan bawa Bala ni , meh sini Ada orang nak masuk minang kau. Tak sangka perempuan jahat macam kau ni pun Ada orang nak hahaha buat malu je " kata puan athalia.
"Astaghfirullahalazimm kenapa cakap macam Tu Ibu" kata Ariana tidak selesa apabila tetamu itu memandang ke Arah mereka.
" Assalamualaikum aunty uncle " Aeryss segera menyalam tangan datin haira.
" Waalaikumussalam menantu mama" Aeryss segera mengangkat kepalanya apabila terdengar panggilan menantu daripada wanita dihadapannya.
" Diorang ni datang nak masuk minang kau , kau terima je la ye" kata puan athalia lagi.
Aeryss memandang ke Arah wanita anggun Yang memakai baju abaya berwarna biru muda.
" Ouh ye panggil mama je so ini la Aeryss? " Tanya datin haira lembut.
" Iye saya aunt- eh mama" gagap Aeryss.
" Sebenarnye mama datang sini nak pinang Aeryss untuk Harith , Tu pun kalau Aeryss setuju ke Aeryss nak masa untuk fikir? Mama boleh tunggu" ujar datin haira.
" Err Aeryss setuju mama " kata Aeryss laju , malu. Berdebar mat.
" Serius ni ??" Aeryss mengangguk. Yang lain hanya menarik nafas lega.
" Ha apa lagi sarungkan cincin haih perempuan Bala ni nak kahwin dah cepat cepat la kahwin lepas Tu berambus Dari rumah Aku" kata puan athalia sinis.
" Ya allah kak apa cakap macam Tu?" Balas datin haira geram.
" Betul la Aku cakap , semoga tak bahagia anak cucu la ya?" Puan athalia segera bangun dan menuju ke arah biliknya. Malas nak berlama lama.
Aeryss hanya menunduk sedih. Tika kini air matanya hanya menurun dengan laju. Niat balik sebab mahu berjumpa dengan ibunya kerana rindu. Akhirnya dihalau seperti binatang.
" Tak apa mama bawak Aeryss balik ya" datin haira mengusap pipi Aeryss lembut , air Mata bakal menantunya diseka.
" Tak apa mama Aeryss datang sini Naik kereta" Aeryss Cuba untuk tersenyum.
" Abang Kita balik la ye?" Dato Hayyan mengangguk lalu bangun Dari duduknya.
" Aunty balik dulu ye ana?" Kata datin haira. Ariana mengangguk dan menyalam tangan Tua itu.
Aeryss segera masuk ke Dalam kereta Audinya Dan kepala dihantuk ke stereng kereta.
" Ya allah , apa Yang Aku harus buat" Aeryss bersandar Di kerusi kereta.
Cincin Yang tersemat Di jarinya dipandang lama. Rasa bahagia tapi pada masa Yang sama teringat tentang ibunya.
" Sampai Bila Ibu nak bencikan Ryss? Ryss rindu Ibu , pelukan Ibu semua Ryss rindu" air matanya turun lebat.
Continue
YOU ARE READING
Bidadari milik harith (Slow Update SPM)
Romance𝒏𝒐 𝒎𝒂𝒕𝒕𝒆𝒓 𝒘𝒉𝒂𝒕 𝒉𝒂𝒑𝒑𝒆𝒏𝒔, 𝑰 𝒘𝒊𝒍𝒍 𝒔𝒕𝒊𝒍𝒍 𝒍𝒐𝒗𝒆 𝒚𝒐𝒖 𝒖𝒏𝒕𝒊𝒍 𝒎𝒚 𝒍𝒂𝒔𝒕 𝒃𝒓𝒆𝒂𝒕𝒉 - Aeryss zaphyra 𝑰 𝒘𝒊𝒍𝒍 𝒘𝒂𝒊𝒕 𝒇𝒐𝒓 𝒚𝒐𝒖 𝒆𝒗𝒆𝒏 𝒊𝒇 𝒚𝒐𝒖 𝒂𝒓𝒆 𝒏𝒐𝒕 𝒃𝒚 𝒎𝒚 𝒔𝒊𝒅𝒆 - Harith hashriq