16

571 33 0
                                    

USAI solat Isyak berjemaah, aku terus naik ke katil untuk rehatkan diri. Telekung pun tak sempat nak buka. Penat yang teramat rasa hari ni. Padahal bukan buat apa sangat pun. Bangun pagi, tolong mama siapkan sarapan walaupun separuh jalan je sebab kena halau, main dengan Ayin, buat muffin dan tidur. Bangun tidur pula, terus makan dan borak-borak dengan mama dekat taman.

Tapi tahap penat dia macam baru lepas daki Gunung Everest. Sedangkan dulu, aku naik turun tangga sekolah yang lima tingkat tu pun tak adalah rasa penat macam ni.

Dugaan mengandung.

Perut yang timbul di sebalik telekung putih aku sentuh. Haih, baby. Sihat-sihat ya sayang? Tak apalah kalau mama penat pun, asalkan awak membesar dan lahir dengan sihat. Dalam tiga bulan je lagi kita jumpa, okey?

"Babe," panggil Isaac. Tempat di tepiku rasa tenggelam tanda Isaac duduk di situ.

"Ya?"

"Al-Mulk belum baca ni."

Aku buka mata sikit tengok Isaac yang duduk di tepiku. Terpana kejap tengok suami aku yang berbaju Melayu, berkain pelikat dan berkopiah putih. Macam pak ustaz. Hencem.

Biasa malam-malam kitorang akan baca Al-Mulk dan beberapa muka surat Al-Quran ikut sampai mana dah baca. Tapi sejak aku pregnant, Isaac akan sambung baca Surah Maryam dan Surah Yusuf lepas habis sesi Al-Mulk. Kadang-kadang kalau sempat dan Isaac tak banyak kerja, dia akan sambung lagi dengan Surah Luqman.

"Penat sangat ke?" Tepi pinggangku diurut-urut.

"Penat. Tapi Hawa nak baca Al-Mulk. Tolong." Kedua-dua tangan aku hulurkan ke arah Isaac untuk tarik. Dengan penuh berhati-hati dia tarik aku bangun dan sandarkan badan aku pada kepala katil lepas letak sebiji bantal sebagai penyandar.

"Dah ready?" Tanya Isaac.

Aku angguk.

"Bismillahirrahmanirrahim..."

Sejenak seluruh bilik ini dipenuhi dengan suara kami membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Kami cuma membaca melalui hafalan memandangkan wuduk dah batal. Ada kalanya Isaac betulkan tajwid aku, dan ada kalanya aku betulkan hafalan Isaac. Sama-sama belajar.

"Sadaqallahulazim."

Aku senyum tengok Isaac. Tangannya aku tarik ke bibir lalu dikucup.

"Untuk apa tu?" Tanya Isaac pelik. Tapi aku tahu dia suka sebab bibir dia dah tersenyum lebar.

"Terima kasih ingatkan Hawa baca Al-Mulk malam ni," balasku lembut.

Pandangan Isaac melembut. Tanganku diusap dengan tangannya yang kasar.

"Kita skip dulu eh bacaan biasa. Abang baca surah Maryam dengan surah Yusuf terus," kata Isaac.

Aku yang dah mengantuk dan tak larat nak bangun ambil wuduk pula cuma angguk.

"Abang pergi ambil wuduk kejap."

"Okey."

Lepas tu Isaac terus masuk bilik air untuk ambil wuduk semula. Dua surah ini, kami belum yakin dengan hafazan kami sebab baru saja diamalkan. Jadi daripada tersalah bacaan, lagi baik baca je terus dari Al-Quran.

"Dah, sayang. Hawa dengar, ya? Baby pun dengar." Isaac datang balik dengan senaskhah Al-Quran di tangan. Wajahnya yang basah dengan wuduk nampak bercahaya, buatkan aku berkali-kali jatuh cinta. Lagi dan lagi.

Beruntungnya aku...

"Bismillahirrahmanirrahim..." Sambil baca, Isaac mengusap-usap perutku yang berlapik telekung. Kadang-kadang dia berhenti sekejap apabila gerakan anak kami terlalu aktif. Digosok sambil dinasihatkan baby dengan suara yang lembut. Bila pergerakan baby kembali tenang, barulah bacaannya disambung semula.

IZEVE: The Future of UsWhere stories live. Discover now