EVANNAH 2

208 26 0
                                    

"ALRIGHT, mummy. Nanti adik cuti adik bagitahu."

"Ya. Adik dah sampai library ni. Ada study group lepas ni."

"Bye! Love you, mummy."

Telefon ditutup sebaik berbalas salam dengan mummynya yang jauh di Hong Kong. Biasalah orang bisnes, semalam bagitahu ada dekat Bangkok. Hari ni tiba-tiba dah sampai Hong Kong. Mummy dengan daddy dia kalau bab kerja, sampai dia sendiri penat nak dengar. Terbang sana, terbang sini. Meeting sana, meeting sini. Entah bila nak duduk diam-diam dekat rumah.

Hannah berjalan memasuki library. Malam ni dia ada study group dengan kawan-kawan yang satu course dengannya untuk siapkan assignment sama-sama. Bukan assignment sangat pun, kuiz je. Biasalah bila buat kuiz ni mesti kena buat ramai-ramai. Share-share soalan. Haha.

"Hannah!"

Hannah yang tercari-cari kawan-kawannya berpaling. Kelihatan kawannya Erin sedang melambai-lambai dari jauh.

Tangan diangkat tanda sekejap sebelum dia berjalan ke arah meja yang mereka duduki. Lagi beberapa langkah nak sampai, kakinya yang tadi laju bertukar perlahan.

Mak aih, ramainya. Cakap empat orang je. Ni kenapa sampai... tujuh orang?! Tiga orang lelaki yang duduk semeja dengan mereka dilihat dengan pandangan ragu-ragu. Siapa diorang ni?

"Hannah, sinilah," panggil Erin dengan senyuman lebar. Lengan Hannah ditarik agar berdiri di tepinya.

"Guys! Nilah Hannah, my bestfriend." Dengan ceria Erin memperkenalkan Hannah kepada kawan-kawannya.

Hannah terkebil-kebil. Bestfriend? Eh, sejak bila pula dia jadi bestfriend Erin? Setahu dia, bestfriend dia cuma Hawa, Maya, Tas dengan Reen je. Orang lain semua jatuh takat kawan. Tak ada lebih-lebih.

Salah seorang lelaki itu berdiri. Tangan kanan dihulurkan dengan senyuman manis. "Nama I Fahim."

Tangan yang terhulur itu Hannah pandang tanpa perasaan.

Erin yang melihat terus menyenggol lengan Hannah. Isyarat matanya menyuruh Hannah sambut salam itu.

Hannah menggeleng laju. Haram!

Terus Hannah ambil tempat di kerusi kosong paling hujung. Salam tu tak diendahkan langsung. Beg laptop dibuka lalu dia keluarkan laptopnya dari beg itu.

Raut muka semua orang yang berada di meja itu berubah. Wajah Fahim yang tersenyum bertukar kelat tapi cepat-cepat dia ubah ekspresi mukanya.

"Er, shall we start?" Puteri yang tadinya diam mula bersuara bila keadaan berubah kekok. Hannah yang buat muka tak bersalah dijeling geram dalam diam. Nasib baik kaya dan popular je. Kalau tak, jangan haraplah dia nak berkawan dengan budak sombong macam tu.

"Yeah, let's start," balas lelaki yang duduk di depannya. Yang lain juga angguk bersetuju. Mereka kemudiannya sama-sama menjawab soalan kuiz dengan khusyuk. Memandangkan kuiz ini ada masa yang terhad, jadi mereka tak banyak berbual kosong.

Hannah juga turut menyumbang idea. Dia buat-buat tak perasan je si Fahim yang tiba-tiba berubah tempat duduk di tepinya. Setiap kali dia kesot kerusi menjauh, setiap kali tu jugalah lelaki tu gerakkan dekat kembali.

Sampailah kerusi dia berlaga dengan kerusi Dania. Isyarat diberikan kepada Dania untuk bergerak ke tepi sikit tapi Dania tak faham. Sampai kerusi Fahim dekattt sangat dengan kerusi dia.

Ee, rimas tahu tak!

Dengan muka cemberut Hannah sambung perbincangan. Sungguh dia menyesal setuju untuk datang perbincangan malam ni. Baik dia jawab kuiz dekat rumah je. Tenang pun tenang. Dahlah malam-malam grr.

IZEVE: The Future of UsWhere stories live. Discover now