Plannya nak update weekend ni either sabtu atau ahad, tapi bila tengok everisa dah 100k, rasa cam nak update awal pulak hahaha. btw terima kasih semua!
.
"PAA!"
Jeritan budak kecil kedengaran kuat dari dalam sebuah bilik yang serba pink. Aku bersandar pada framedoor bersama Ian yang tercongok di tepi sambil tengok sketsa dua beranak di dalamnya. Pemandangan biasa pada setiap malam.
"Ya, sayang. Janganlah nangis lagi," pujuk Isaac lembut. Ivy yang masih menangis di bahunya dikucup sayang. Dah menjadi kerja dia untuk tidurkan Ivy setiap malam. Masa Ian kecil dulu pun selalu nak dengan papa. Bila dah besar ni nasib baik dah pandai tidur sendiri.
"Nanak!" Ivy angkat mukanya yang basah dan tengok Isaac dengan bibir tersebik-sebik.
"Tak nak apa, sayang?" Isaac kesat muka anak kedua kami sebelum rambutnya dikemaskan. Mengamuk punya pasal, habis rambut dia buat rampage. Macam-macam arah dia pergi.
"Nanak tidur!" Kepala Ivy tergeleng laju. Air matanya meluncur laju membasahi pipi.
Aku ketap bibir tahan gelak. Tak nak tidur pun bukan main sedih. Ivy ni, kalau tak berdrama air mata setiap malam memang tak sah.
"Okey, okey. Ivy tak nak tidur. Ivy rest je, ya?" Pipi tembam Ivy Isaac kucup lalu kepalanya ditolak agar bersandar pada bahunya kembali. Belakang tubuh kecil itu digosok-gosok lembut.
Ivy pula cuma mengikut. Mata bulatnya yang basah terkelip-kelip menahan kantuk di bahu Isaac sambil lengan memeluk malas leher papanya. Pipinya yang terlekap elok di bahu Isaac membuatkan bibirnya terjuih kecil.
Aku senyum.
Budak nakal ni... tak nak tidur konon. Padahal mata dah merah dah tu tahan mengantuk.
"Mama," bisik Ian dari bawah.
Aku tundukkan pandangan. Nampak Ian yang tengah menarik-narik skirt yang aku pakai. Tak sempat tukar lagi sejak tetamu balik tadi.
"Ya, sayang?"
"Kenapa adik nangis?" Prihatin Ian bertanya. Keningnya yang lebat berkerut kerisauan. Risau sangat dengan adik dia tu.
Hailah, Ian ni.
Walaupun drama bersiri 'Ivy tak nak tidur' ni setiap malam terjadi, tapi Ian tetap risau dekat adik dia.
Adik nak minum susu dulu ke?
Adik sakit perut ke?
Adik takut tidur seorang-seorang ke?
Ini antara satu persoalan wajib yang akan Ian tanya setiap kali Ivy buat hal tak nak tidur malam-malam. Dan disebabkan hampir setiap hari Ivy mengamuk tak nak tidur, jadi hampir setiap malam jugalah dia tanya soalan-soalan sama.
"Adik mengantuk tu. Biasalah, nak manja-manja dengan papa dulu," jawabku.
"Tapi adik nangis." Keningnya masih berkerut risau. Ivy yang masih berhuhu sedih dekat bahu papa dilihat. Air mata dah tak keluar tapi mulut masih berbunyi-bunyi kecil.
"Tak apa. Adik nangis sebab adik mengantuk lah. Nanti adik tidur, she'll be fine. Don't worry, okay?"
Ian angguk mengerti.
"Ian nak tidur dah ke?" Tanyaku bila Ian tiba-tiba menguap. Yalah, dah pukul dua belas lebih dah ni. Jauh daripada waktu tidur biasa Ian pada pukul sepuluh. Tapi sebab lepas makan-makan tadi tetamu-tetamu kitorang pukul sebelas lebih baru jumpa jalan pulang, budak-budak ni pun ikut segar mata berjaga malam ni.
YOU ARE READING
IZEVE: The Future of Us
RomantiekTo. Readers, This is EVERISA special sequel for you! ♡ The adult life of Hawa, and the people who are the most important to her. What will happen after she finishes school? What will happen to Maya and the others? And the most important thing is...