"MMAMMAMMAMMA..." Panggil Ian yang tengah duduk di atas kerusi tinggi bayi. Sudu plastik yang aku letak atas island table dimain-mainkannya.
"Ya, sayang?" Sahutku lembut. Tomyam campur yang Isaac beli lepas balik kerja tadi aku masukkan ke dalam mangkuk kaca sebelum diletakkan di atas dapur gas untuk dipanaskan. Ha, ni satu benda aku nak kongsi. Dalam rumah ni, mostly barang-barang semua moden atau terbaru. Cuma dapur je kitorang still guna dapur gas sebab masing-masing tak biasa guna induction stove. Bunyi macam noob, tapi itulah hakikatnya. Memasak guna dapur biasa dengan dapur elektrik memang lain rasanya.
"Mma!" Jerit Ian bila aku termenung tak melayan panggilannya.
"Ya, Ian sayang. Kenapa?" Aku tarik kerusi tepi kerusi Ian dan duduk. Kerusi tingginya aku pusing agar menghadap aku.
"Mma..." Halus suara Ian panggil aku. Mata bulatnya yang merenung mataku polos buat aku cair. Macam tengah tengok mata Isaac tapi version comel. Hailah, sayang mama...
"Iya, sayang. Mama dekat sini ni." Aku usap kepalanya lembut. Pipinya yang gebu aku cium sikit. Tak boleh duduk diam kalau dengan budak kecil ni. Mesti nak kena cium!
"Mmm..." Dia sengih sikit tunjuk senyuman tak bergigi. Lepas tu dia sambung main sudu. Diketuk-ketuknya sudu tadi di atas meja kerusinya sampai berbunyi kuat satu dapur.
Klang! Klang!
Aku biarkan je Ian yang tengah test kekuatan dia tu. Selagi tak cederakan dia, aku tak akan halang Ian daripada buat apa-apa. Paling teruk pun mungkin sudu tu akan patah. Walaupun bingit bunyinya, tapi rasanya tak akan sampai kut ke rumah-rumah jiran. So, no worries.
"Babe, bunyi apa tu?"
Ops, lupa pula ada orang lain dalam rumah ni.
Tadi Isaac ada dekat dapur sekali. Tapi tadi dia keluar kejap untuk jawab call daripada kawan tempat kerja dia.
"Tak ada apa-apa." Aku senyum lebar ke arah Isaac yang muncul di ruang masuk dapur. Tangannya mencekak pinggang bila ternampak Ian yang tengah menzalimi sudu dia. Dihempuk-hempuknya sudu tu kuat pada meja pulau pula. Makin kuat bunyinya bila plastik bertemu marble.
Klang! Klang!
"Ian ni kan... Come here, kita main dekat luar." Isaac keluarkan Ian daripada high chair sebelum tubuh kecil itu didukung dengan sebelah tangan. Sudu di tangan Ian diambil dan dihulurkan kepadaku.
"Hm... Mmaa!" Ian mula merengek bila dipisahkan dengan sudu dia. Tangan digamit ke arah aku, meminta sudunya dikembalikan.
"No, baby. You are vandalising the spoon, so it's a big no no to get it back," kata Isaac tegas. Jari telunjuknya digoyang-goyangkan ke kiri dan ke kanan.
Ian pula mencemik dengan mata berair tapi tak berani nak melawan. Tahu takut dengan papa dia. Kalau dengan mama, siap menjerit-jerit lagi.
Aku tergelak.
"Abang tunggu dekat luar. Nanti nasi dah siap masak, panggil abang. Kita hidang sama-sama," pesan Isaac. Ian yang menggigit bahunya geram dibiarkan. Tengah tunjuk perasaan ke tu? Gigi pun tak ada, ada hati nak gigit-gigit orang.
Ini kalau Ian tahu mama tengah kutuk dia, memang seharian dia merajuk.
"Okey." Aku buat tanda okey dengan jari. Isaac yang berjalan keluar dari ruangan dapur bersama Ian dalam dukungannya aku pandang dengan senyuman. Sempat jugalah aku dengar dia membebel dekat Ian sebelum suaranya hilang bila makin menjauh.
"Mana boleh main macam tu, sayang. Kenalah pegang lembut-lembut. You can hurt yourself too if..."
Aku gelengkan kepala sebelum bangun untuk menutup dapur gas. Kuah tomyam yang dah panas elok aku kacau sikit guna senduk sebelum mangkuk kaca itu aku angkat dan letakkan di atas meja pulau. Lepas tu, aku goreng telur dadar dua biji sebagai tambahan lauk makanan kami malam ni.
YOU ARE READING
IZEVE: The Future of Us
RomanceTo. Readers, This is EVERISA special sequel for you! ♡ The adult life of Hawa, and the people who are the most important to her. What will happen after she finishes school? What will happen to Maya and the others? And the most important thing is...