AKU terjaga daripada qailulah kami tengah hari tu bila terdengar bunyi panggilan telefon.
Tengok jam, dah pukul tiga petang. Mak aih... ini bukan qailulah dah, ni kira ma shaa Allah. Ingatkan nak tidur kejap je. Sekali... berjam-jam! Nasib baik belum masuk waktu Asar sebab kitorang belum solat Zohor lagi ni.
Cepat-cepat aku kejutkan Isaac sebelum telefon dia yang masih berbunyi bingit aku ambil.
Ray.
"Abang." Aku hulurkan telefon tu dekat Isaac yang masih terpisat-pisat bersandar pada kepala katil. Isaac memang macam tu, bangun-bangun tidur je dia kena berangan feeling-feeling dulu baru dia tinggalkan katil. Mungkin otak tengah loading lagi.
"Siapa?" Isaac sambut huluran aku.
"Rayhan," jawabku sebelum bangun berjalan ke arah baby crib. Ada Ian yang dah bangun, dengan mata bulatnya terkelip-kelip tengok aku sambil terbaring. Plushie yang selalu dia peluk masa tidur dah selamat masuk ke dalam mulut.
"Eh, sayang mama dah bangun?"
"Mmamma..." Ian baling plushie ke tepi lalu kedua-dua tangannya disua minta diangkat.
Aku angkat tubuh kecil tu ke dalam dukungan lalu pipinya aku kucup lembut.
"Em, sedapnya bau anak mama." Aku hirup bau badan Ian dalam-dalam. Memang hobi aku hidu bau badan Ian sejak dia lahir. Sebab wangi semacam.
Ian lentokkan kepalanya di bahuku dengan manja. Tengah layan mengantuk lagi rasanya ni. Aku usap kepalanya lembut.
"Ha, okey. Nanti kitorang pergi." Isaac bercakap-cakap dekat telefon. Dengan Rayhanlah tu, dah bestfriend dia yang call tadi. Adalah tu benda diorang bincangkan. Saya sebagai seorang yang tak suka masuk campur hal orang lain, malas nak ambil kisah.
Aku duduk di birai katil lalu Ian aku letakkan berbaring di tengah tilam dengan berhati-hati. Lampinnya aku cek.
Oh, he left another blessings.
Kena tukarlah ni.
"Abang solatlah dulu. Hawa nak tukarkan pampers Ian kejap," kataku bila perasan Isaac dah letakkan telefon dia dekat nightstand.
"Tak apa. Hawa tak payah tukar lagi pampers Ian. Nanti abang mandikan dia terus. Hawa pun kalau nak mandi, pergi mandi lepas tu solat. Lepas ni kita pergi hospital," jawab Isaac. Almari kecil tempat kami letak barang-barang Ian dibukanya lalu sepasang baju dan pampers dikeluarkan.
"Hospital? Siapa sakit?" Tanyaku risau.
"Maya baru bersalin tadi."
"What?!"
Kuat tak kuat suara aku, sampai Ian pun terkejut. Kakinya tersentak ke atas dengan mata membulat.
"Sorry, sorry sayang. Mama tak sengaja." Aku usap-usap dada Ian untuk tenangkan dia.
"Bila Maya bersalin?" Tanyaku sebelum beralih ke tepi sebab nak bagi ruang dekat Isaac untuk duduk.
"Baru je. Dalam pukul dua lebih tadi," jawab Isaac tenang sambil baju Ian dibuka. Lepas tu, dia tarik pula seluar lalu tubuh anak kami yang cuma berpampers itu diangkat.
"Lah, Hawa baru call Maya pukul dua belas tadi. Tup tup dah bersalin." Aku geleng-gelengkan kepala. Baru tadi aku berborak dengan Maya pasal takut nak bersalin bagai. Tengok-tengok, tak sampai berapa jam dah keluar baby.
"Nak pergi tengok tak?" Isaac yang berdiri dengan Ian dalam dukungan tanya aku. Tuala dan barang mandi Ian yang berada dalam bakul toiletries kecil diambilnya.
"Mestilah nak." Cepat-cepat aku menjawab. Tipulah kalau cakap tak nak tengok Maya. Nak tengok baby yang comel-comel, cute-cute, kecil-kecil lagi. Ee, excitednya!
YOU ARE READING
IZEVE: The Future of Us
RomanceTo. Readers, This is EVERISA special sequel for you! ♡ The adult life of Hawa, and the people who are the most important to her. What will happen after she finishes school? What will happen to Maya and the others? And the most important thing is...