"PUKUL berapa?"
Tanyaku sambil sebelah tangan pegang telefon, sebelah lagi sibuk cari kad baby. Haih, manalah aku letak benda tu? Ini kalau hilang, rasanya sampai lepas baby lahir pun mesti kena bebel lagi dengan Isaac. Serius aku lupa dekat mana aku letak. Aku rasa macam aku letak atas meja solek ni je.
Sejak bila aku jadi pelupa ni?
"Aku tak kisah. Kau ada hal ke esok? Weekend, kan?" Tanya Maya dari sebelah sana. Kitorang tengah plan untuk jumpa esok memandangkan Reen dengan Hannah ada dekat Malaysia sekarang. Kalau tak, bila lagi nak berkumpul cukup korum? Selalu ada je yang tak ada.
"Hm, pagi aku ada check-up baby kejap pukul lapan. Lepas tu baru boleh," kataku. Tangan mula menggeledah laci meja kerja aku yang penuh dengan paper final students aku. Sampai celah-celah kertas yang bertimbun tu pun aku belek. Tapi tak ada.
Aku berdiri kejap untuk betulkan pinggang. Lenguh pula tertunduk-tunduk dari tadi.
"Kalau pukul sepuluh kau rasa dah siap ke?"
"Rasanya dah. Sepatutnya tak lama pun kalau pergi awal pagi."
Kali ni aku cari dekat meja kerja Isaac pula. Bukan boleh kira suami aku ni. Suka ambil barang orang letak dekat tempat dia.
Kitorang memang ada meja kerja sendiri-sendiri dalam bilik tidur ni sebab ada partition yang ada laluan antara tempat tidur dengan tempat rehat. Dekat tempat rehat tu kitorang letak meja kerja, sofa, meja kopi dengan kerusi malas.
Cuma Isaac lebih suka guna bilik bacaan kalau nak buat kerja. Mungkin nak cari ketenangan daripada aku yang selalu huru-harakan hari dia. Haha.
Aku buka laci kedua. Ada beberapa buku panduan ibu mengandung, buku nama-nama bayi dan banyak lagi buku persediaan untuk sambut kelahiran cahaya mata pertama kami. Semua ni sebenarnya dia belikan untuk aku, tapi aku ni kan pemalas sikit. Jadi Isaac yang baca. Aku pula cuma dengar dan belajar dari apa yang Isaac bebel dekat aku hari-hari.
Ha, tengok. Kan ada dekat meja Isaac. Abang ni kan, ambil barang selalu tak bagitahu.
Untuk elakkan kehilangan lepas kehilangan berlaku, aku terus letak kad baby tu dalam beg tangan yang akan aku pakai esok. Jangan pelik, ya? Lepas kahwin ni aku makin kaya dengan handbag. Bukan hasil belian sendiri, tapi hadiah daripada encik suami.
Kalau pergi mall, Isaac akan suruh aku beli macam-macam. Bila aku malas, dia yang pilih nak masuk kedai mana, dia yang tanya macam-macam dekat seller, dia yang pilih dan semestinya dia yang tolong bayar. Sampai aku pun tak tahu nak rasa happy ke nak tepuk dahi.
"Baguslah kalau macam tu. Nanti aku hantar location. Eh, kejap. Isaac bagi ke kau pergi?" Tanya Maya. Haih, dia ni. Dah habis plan baru nak tanya.
"Nanti aku pujuklah dia," kataku senang. Selama ni Isaac tak pernah kisah kalau aku nak keluar dengan orang yang dia kenal. Tapi sejak aku mengandung ni... haih.
Dia punya risau dan berhati-hati tu lain macam. Sampai masa aku keluar berdua dengan Maya hari tu, dia siap suruh aku update setiap lima belas minit. Tak berhenti-henti notification daripada chat dia masuk. Sampai aku terpaksa video call untuk bagitahu yang isteri dia ni sihat walafiat je.
"Ha, okeylah kalau macam tu."
"Kau dekat mana ni? Kenapa bising?" Tanyaku pelik. Dari tadi aku perasan bunyi bising dari sebelah sana. Ada suara orang, ada bunyi lagu dengan bunyi sesuatu kena pukul dengan kuat.
"Oh, aku dekat court ni. Temankan Ray main badminton kejap," jawab Maya.
"Amboi, dating dekat court ya kau," komenku.
YOU ARE READING
IZEVE: The Future of Us
RomansTo. Readers, This is EVERISA special sequel for you! ♡ The adult life of Hawa, and the people who are the most important to her. What will happen after she finishes school? What will happen to Maya and the others? And the most important thing is...