Aiman Pov
Sejak peristiwa aku dipukul dengan teruk sekali, aku jarang luangkan masa bersama yang lain kecuali Mikael sahaja. Shafiq, Daniel serta Hakim berasa hairan dengan perwatakaan aku. Aku habiskan banyak masa terperuk dalam bilik dan keluar bila perlu sahaja.
Mikael orang yang paling banyak bantu aku, rawat aku sehingga luka dan lebam di badan serta wajah pudar. Aku minta pekara ini dirahsiakan dari yang lain supaya tidak keruhkan lagi keadaan.
Bila Tengku Aqil berada di rumah, aku terpaksa melayan nafsu dia tidak kira masa lepas balik kerja ataupun siang dan malam. Pernah aku tidak tunaikan permintaan untuk melakukan sex dan aku dipukul sehingga hampir pengsan namun Mikael yang jaga aku sehingga aku pulih
End Pov
"Alhamdulillah, luka serta lebam dah hilang." Mikael menutup kembali ubat sapu. Aiman biarkan sekejap sebelum menutup tubuh putihnya dengan baju.
"Abang. Adik nak ucap terima kasih sebab banyak tolong adik. Ermmm, adik nak tanya siapa yang bayar kos rawatan adik?"
"Sama-sama adik. Tuan yang bayarkan kos rawatan adik. Kenapa adik tanya?"
"Takda apa-apa. Boleh adik tau makanan favourite tuan sebab adik nak masak untuk balas balik jasa tuan."
"Udang masak sambal dengan daging salai masak lemak cili api" Aiman bangun dari katil dan menyalin pakaian. Mikael yang menjadi penonton berasa pelik.
"Adik nak gi mana?"soal Mikael.
"Adik nak beli bahan masak. Abang teman" Aiman menarik tangan Mikael untuk mengikutinya ke pasar...
"Korang memang tak reti buat kerja ka?. Aku tak kira , aku nak benda ni settel minggu ni jugak."Tengku Aqil memegang kepalanya. Stress dengan pekerjanya.
"Ada pekerja pun tak boleh harap."
"Korang berdua dari mana? Siap berplastik bagai"
"Kami baru balik dari pasar. Harini Aiman nak masak udang masak sambal dengan daging salai masak lemak cili api" balas Mikael sambil menunjukkan udang di dalam plastik.
"Ermmm... adik nak minta maaf sebab tak layan abang bertiga. Adik tidak sepatutnya buat macam tu dekat abang bertiga."ujar Aiman dengan suara serak-serak seakan menangis. Mereka yang lain datang dekat. Tangan Hakim memegang bahu Aiman dengan lembut.
"Adik tak yah lah minta maaf. Adik tak buat salah pun dekat kami. Kami paham mungkin adik ada masalah private. Dah jangan risau, kami tak kecil hati pun."terang Daniel yang mewakili Hakim dan Shafiq
"Thanks abang-abang sado. Jom teman adik masak"
"Harap dia suka lah" kata hatinya sambil memandang juadah yang siap dimasak. Aiman yang terdengar pintu terbuka terus berlari. Tengku Aqil yang berdiri menghalakan kakinya kepada Aiman tanda suruh membuka kasut.
"Kau masak apa?" Soal Tengku Aqil mendatar
"udang sambal dengan daging salai masak lemak cili api"balas Aiman
"Ermm... Tuan saya nak ucap terima kasih sebab bayar bill hospital saya."kata Aiman kemudian memberi senyuman manis kepadanya. Tengku Aqil yang melihat turut terkaku
"Manisnya senyuman dia" getus hati
Tengku Aqil kemudian terus ke dapur. Kot dan beg kerja sudah berganti tangan.. Aiman menuang air ke dalam gelas kemudian beredar supaya tuannya makan dengan keadaan tenang.."Sedapnya dia masak. Sebijik macam mama aku masak."pujinya. Tengku Aqil makan dengan lajunya.. Secara tidak sedar, Aiman hanya memerhati dari jauh sambil tersenyum
"Makan puas-puas ya tuan. Terima kasih ya Tengku Aqil Adzhqal"kata hati Aiman dan berlalu pergi dengan perasaan gembira.
Aiman yang habis solat Isyak mengambil al-quran yang dibawanya, menyelak halaman surah yassin dan membaca dengan penuh khusyuk .Tengku Aqil yang terdengar suara Aiman yang bergitu merdu terdetik buatnya untuk berhenti seketika.
"Sedap suara dia mengaji. Untung parents kau." Tengku Aqil kembali mengintai ke dalam. Sejak ibu bapanya bercerai, dia mengingkar perinta tuhan. Aiman yang habis menutup kembali al quran dan letak semula di rak kemudian baring atas katil. Gambar arwah maknya ditatap. Dia sudah rasa mengantuk letak semula gambar atas rak bersebelahan al quran, menutup lampu dan melayari alam bahtera...
Korang rasa apa akan jadi. Tengku Aqil suka Aiman ataupun tidak...
YOU ARE READING
Andai Itu Takdirnya
General FictionAiman-Seorang remaja yang terpaksa meninggalkan kampung halamannya dan menetap bersama maksunya di Kuala Lumpur sejak kehilangan orang tuanya pada usia 17 tahun. Dirinya berfikir yang tinggal bersama maksunya akan dijaga dengan baik namun salah, dia...