"Mikael. Saya nak tanya sesuatu boleh tapi soalan ni melibatkan perasaan sedikit"kata Tengku Aqil. Mikael datang menghampiri tuannya.
"Boleh ja. Tuan nak tanya apa?"
"Mikael pernah ada perasaan tak dekat seseorang sebelum ni ataupun pernah bercinta?"soal Tengku Aqil. Mikael agak pelik dengan soalan yang ditanya oleh tuannya.
"Tak pernah tapi saya minta maaf kalau soalan ni terasa hati Tengku. Tengku suka dekat siapa?" Mikael tertunggu-tunggu jawapan dari Tengku Aqil dengan kesabaran.
"Kalau saya cakap ni jangan terkejut. Sebenarnya saya suka dekat Aiman"jawab Tengku Aqil. Mikael terkejut dengan kenyataan dari Tengku aka tuannya
"Seriously?"
"Yup. I serious. Tapi saya tak tahu cara nak luah perasaan dekat Aiman. Saya takut Aiman tak terima saya. Saya banyak buat salah pada Aiman sejak dari awal lagi. Pukul dia sampai lah liwat dia. Tapi dia tidak pernah marah pada saya langsung" Tengku Aqil memandang lantai. Rasa bersalah menyelebungi dirinya. Mikael melabuhkan punggung di kerusi hadapan bertentangan dengan Tengku Aqil.
"Cadangan saya lah ya, tuan bawa lah Aiman jalan-jalan dekat taman,bawa Aiman gi bercuti, makan dekat restaurant atau beri hadiah yang Aiman suka.Lepas tu tuan cuba luahkan perasaan dekat Aiman. Tuan kena yakin pada diri."
"Saya nak melamar Aiman masa birthday. Tapi saya tak tahu tarikh dan bulan. Itu masalahnya."kata Tengku Aqil kemudian lepas keluhan... Mikael jugak tidak tahu.
"Pasal tu jangan risau.. saya akan tolong tuan.. Saya akan cuba dapatkan"ujar Mikael dengan semangat.
"Thanks Mikael sebab tolong saya."
Mikael cuba mencari Aiman dalam rumah tetapi masih tidak jumpa. Penat tawaf sekeliling rumah, akhirnya Mikael jumpa Aiman yang sedang menyiram pokok bunga di halaman
"Adik. Abang nak tanya bila birthday adik?" Aiman sudah rasa pelik dengan soalan Mikael. Tiba-tiba tanya birthday pulak
"9/10. Kenapa abang tanya?" Mikael mati kata bila disoal kembali lalu mengaru belakang kepala yang tidak gatal.
"Alamak mampus aku nak jawab. Macam mana ni. Tak kan nak bagitau yang tuan tanya." getus hati Mikael
"Ermmm. Abang saja tanya" terus Mikael meningalkan Aiman. Aiman agak pelik dengan Mikael harini.
"Tuan. Birthday Aiman 9/10"kata Mikael
"Ohhh. Thanks Mikael sebab dapatkan inform" Mikael angguk kepala tanda sama-sama dan terus berlalu pergi.
"Asal abang Mikael harini, biar lah" Aiman menyiram kembali pokok bunga. Aiman mengambil pakaian di ampaian kemudian bawa masuk dan melipat. Suits diasingkan kerana akan disangkut dalam almari.. Aiman mengambil suits berjalan ke bilik Tengku Aqil.
"Tuan boleh saya masuk" Aiman minta izin terlebih dahulu sebelum masuk.
"Yup"balas Tengku dari dalam bilik. Aiman membuka pintu kemudian masuk ke dalam. Tengku Aqil masih fokus membuat kerja di laptopnya. Aiman tidak mahu ganggu lalu berjalan ke almari dan mengantung suits secara berasingan ikut warna.
Tengku Aqil memandang Aiman secara senyap-senyap dan terukir senyuman yang mampu mencairkan para gadis dan wanita termasuk lelaki songsang.
"Aiman..kau bakal menceriakan hidup aku lepasni."kata Tengku Aqil dalam hati kemudian menyambung kerjanya yang tergendala. Selepas selesaikan tugas, Aiman masuk semula ke dalam bilik untuk bersihkan diri lalu duduk di birai katil. Dia termenung jauh sambil memikir tentang dirinya yang diperlakukan sebegini dan dia jugak ingin tahu punca kenapa kehidupannya begitu perit. Mikael mengetuk pintu sebagai tanya minta izin sebelum membukanya
"Adik bu...."tidak sempat menghabiskan ayatnya, dia melabuhkan punggung di sebelah Aiman yang kelihatan sedih. Aiman menyeka air mata yang mengalir.
"Adik kenapa menangis? Cuba cerita dekat abang"Aiman melihat Mikael di sebelahnya namun dia tidak mahu menyusahkan Mikael yang banyak tolong dirinya. Mikael dengan lemah lembut mengengam tangan Aiman untuk menyalur kekuatan.
"Adik terfikir adik ni banyak buat masalah ka sehingga dilayan sebegini. Maksu adik kata adik pembawa malang sehingga mak bapa adik meninggal tapi adik tak minta semua benda ni terjadi."ujar Aiman. Mikael peluk tubuh Aiman. Dia berasa kasihan dengan keadaan Aiman yang tiada kedua ibu bapa, tambah dengan maksunya yang sanggup menjual Aiman demi kepentingan duit untuk dirinya.
"Tak baik adik cakap macam tu, itu dah takdir untuk ibu bapa adik tapi adik kena kuat terusan hidup. Sekarang adik ada abang, abang Daniel, abang Shafiq dan abang Hakim. Adik kalau ada masalah boleh share dengan kami semua dan abang- abang semua akan bantu adik. Abang semua sayang adik."balas Mikael kemudian mengesat air mata mengalir.
"Terima kasih abang"ucap Aiman
"Sama-sama adik. Jangan menangis tak comel dah adik abang ni. Jangan fikir bukan-bukan"kata Mikael. Aiman tersenyum manis sebelum Mikael mencubit pipi Aiman. Geram dengan pipi gebu Aiman.
YOU ARE READING
Andai Itu Takdirnya
General FictionAiman-Seorang remaja yang terpaksa meninggalkan kampung halamannya dan menetap bersama maksunya di Kuala Lumpur sejak kehilangan orang tuanya pada usia 17 tahun. Dirinya berfikir yang tinggal bersama maksunya akan dijaga dengan baik namun salah, dia...