"Mikael teman Aiman sekejap ya. Saya nak isi minyak dulu. Ini kad kredit nanti guna masa nak bayar .Dah habis nanti call saya." kata Tengku Aqil dalam kereta.
"Baik tuan."balas Mikael. Aiman menyalam tangannya kemudian berdiri di sebelah Mikael dan berjalan masuk ke dalam. Tengku Aqil bergerak menuju ke stesen minyak.
"Adik duduk dulu sementara abang daftar" Mikael menuju ke kaunter untuk mendaftar butiran peribadi dan menunggu giliran.
"Aiman" panggil nurse yang bertugas. Mereka berdua bangun namun Mikael ditahan olehnya.
"Biar adik ja masuk. Abang tunggu dekat luar takut Tengku sampai nanti" Aiman masuk ke dalam bilik dan duduk di kerusi berhadapan dengan doktor.
"Jadi boleh encik Aiman cerita apa yang terjadi?"soal doktor itu
"Sejak beberapa minggu lepas hidung saya kerap berdarah, sakit kepala yang teruk dan saya pernah muntah." Aiman cerita semua yang berlaku. Nurse tersebut menulis sebagai catatan ke dalam buku rekod pesakit.
"Baik. Saya akan buat pemeriksaan dulu" kemudian doktor tersebut bangun lalu buat pemeriksaan pada Aiman
Skip
"Ini resit, nanti boleh bayar dekat kaunter hadapan ya. Terima kasih" kata nurse yang bertugas. Aiman hanya membisu dan duduk sebelah Mikael.
"Doktor kata apa?" Aiman menyerah kertas kepada Mikael dan membaca setiap isi surat. Mikael terkejut dan terkaku dengan kandungan surat
"Adik sakit leukemia?" Aiman hanya angguk kepala, terus dia memeluk Mikael dan menangis. Aimam sudah dianogsis menghidap leukemia.
Flashback 4 jam lepas
"Sebelum tu saya nak tanya, family encik ada pernah sejarah leukemia tak? Tanya doktor itu.
"Ada doktor. Mak saya hidap leukemia tapi dah lama meninggal. Boleh saya tahu kenapa?"
"Saya harap encik bersabar dengan penjelasan dari saya. Sebenarnya encik menghidap leukemia. Leukemia adalah sel barah putih yang tinggi dan tidak matang. Sel ini terjadi dengan cepat dan berkumpul dalam tulang sum-sum. Apa yang encik kata tadi itu adalah tanda-tanda awal yang encik hidap leukemia" Aiman terdiam dengan penjelasa dari doktor. Dia hidap leukemia? Tapi sejak bila dan kenapa dirinya tidak tahu langsung.
"Ya allah. Aku tidak kuat" rintih Aiman dalam hati. Setitis air mata mengalir di pipi.
"Ada cara nak rawat leukemia ini doktor?" Soal Aiman kepada doktor. Doktor memberi beberapa helaian kertas berkaitan mengatasi leukemia.
"Ada rawatan yang mampu mencegah leukemia ini. Pertama, kemoterapi. Kemoterapi ini menggunakan bahan kimia untuk musah dan menghalang sel leukemia ini dari merebak. Kedua, imunoterapi. Untuk yang ini dia menggunakan ubat tertentu untuk meningkatkan sistem imun untuk melawan leukemia dan ada beberapa rawatan lain. Tapi peratusan untuk sembuh ikut tubuh badan dan semangat dari pesakit." Aiman tekun mendengar penerangan dari doktor. Dia menjadi buntu
"Saya taknak buat rawatan tu doktor. Tolong saya doktor." Aiman merayu sambil menangis di hadapan doktor.
"Baiklah. Saya pun tak boleh paksa awak tambah dengan keadaan awak tengah sakit. Saya hormat keputusan awak. Saya beri ubat seperti saya terang tadi dan boleh ambil di kaunter."
"Terima kasih doktor" Aiman keluar dari bilik. Dia menyeka air mata yang tersisa. Dia harus kuat demi Tengku Aqil dan yang lain.
End Flashback.
"Adik nak bagitau dekat tuan ka?." Aiman hanya geleng tanda tidak. Aiman tak nak Tengku Aqil rasa risau dan susahkan dirinya.
"Tapi adik ini melibatkan nya....."tidak sempat habiskan ayatnya, Aiman sudah memotong
"Adik tak nak Tengku tahu dan tak nak susahkan dia. Adik tak sanggup. Biar adik rasa sakit tetapi bukan dia. Abang tolong rahsiakan benda ni dari dia"pinta Aiman. Mikael hanya angguk. Mereka berdua ke kaunter untuk mengambil ubat serta membuat pembayaran
"Doktor kata apa sayang?"tanya Tengku Aqil yang fokus memandu
"Mungkin ada salur darah dalam hidung pecah dan sayang salah makan sebab tu adik boleh muntah" Aiman terpaksa menipu. Mikael di bahagaian belakang terpaksa mengunci mulut atas pemintaan Aiman.
"Lepasni rehat dekat rumah. Jangan buat kerja biar hubby ja buat " Tengku Aqil mengengam dan mencium tangan Aiman.
"Sayang minta maaf terpaksa menipu hubby. Sayang tak nak hubby risau dan tahu pekara sebenar. Biar sayang ja tempuh seorang diri.."kata Aiman dalam hati sambil memandang wajah Tengku Aqil. Mikael di belakang memahami riak wajah Aiman. Dia kelihatan sedih
YOU ARE READING
Andai Itu Takdirnya
General FictionAiman-Seorang remaja yang terpaksa meninggalkan kampung halamannya dan menetap bersama maksunya di Kuala Lumpur sejak kehilangan orang tuanya pada usia 17 tahun. Dirinya berfikir yang tinggal bersama maksunya akan dijaga dengan baik namun salah, dia...