"Kenapa maksu cepat sangat tinggalkan Iman. Iman dah tiada sapa-sapa lagi dekat dunia ni. Iman nak minta maaf kalau ada salah silap sepanjang tinggal dekat rumah maksu. Iman dah maafkan maksu. Maksu jangan risau, Iman sentiasa doakan maksu. Nanti Iman akan melawat maksu lagi ya. Assalamualaikum"selesai pengebumian jenazah maksunya, Aiman orang yang terakhir meninggalkan tanah perkuburan.
"Nanti ada masa kita datang lagi ya" mereka berdua kembali ke kereta dan pulang ke rumah. Masuk sahaja kereta dalam rumah, Aiman keluar dari kereta terus masuk ke dalam rumah dan bertembung dengan Mikael.
"Salam takziah adik. Abang harap adik kuat. Kalau nak cerita abang sudi dengar" kata Mikael. A
"Terima kasih abang. Adik masuk bilik dulu" Aiman memberi senyuman dan berlalu pergi. Tengku Aqil yang baru tiba hanya angguk faham dan mengikuti Aiman. Tiba di bilik, dia terlihat Aiman kelihatan sedih dan terus ke arahnya.
"Menangis lah puas-puas. Hubby tahu nak terima semua yang berlaku dalam sekelip mata memang susah. Hubby faham tapi sayang berdoa pada tuhan agar maksu ditempatkan di kalangan orang yang beriman." Pujuknya sambil memeluk dari belakang.
"Terima kasih sebab selalu ada dengan sayang. Sayang minta maaf kerana susahkan hubby"kata Aiman yang masih menangis. Baju yang basah dengan air mata tidak dihiraukannya. For now, dia perlu sentiasa disisi Aiman untuk memberi kekuatan.
"Tak perlu minta maaf. Sayang langsung tak susahkan hubby. Hubby yang banyak dosa dengan sayang. Dah jangan nangis macam ni. Sayang kan kuat." Aiman berhenti menangis lalu pandang wajah Tengku Aqil tersenyum padanya. Lantas dia peluk dengan erat.
"Sayang rehat ya. Hubby baring sebelah." Aiman baringkan tubuh lalu diikuti Tengku Aqil. Dia memeluk dari arah belakang. Aiman yang sudah penat menangis terlelap dengan sendirinya. Tengku Aqil sedikit rasa mengantuk turut melelapkan mata sambil berpelukkan.
"Adi....."katanya terhenti apabila melihat Aiman dengan Tengku Aqil sedang tidur dengan nyenyak. Dia tidak sampai hati untuk mengejut kedua-dua insan lalu menutup semula pintu dengan perlahan-lahan agar mereka tidak terbangun dari tidur.
"Asal bau macam orang masak ni?"getus hatinya. Tengku Aqil membuka mata dan tiada bayangan Aiman di sebelahnya. Tengku Aqil bangun lalu keluar dari bilik. Tiba di dapur, dia terdengar seseorang menyanyi dengan khusyuknya dan terlihat Aiman tengah masak sambil menyanyi.
Tujuh tahun sudah~
Kau buatku percaya~
Dengan keyakinan~
Yang semu membiru~
Tenggelam ku dalam~
Sebuah kepalsuan~
Yang kau rahut untuk~
Membalut malu~"Sedapnya suara dia. Lunak"Tengku Aqil mengeluar phone miliknya dan gambil video secara senyap-senyap tanpa pengetahuannya.
Dawai yang telah lama ku petik~
Sumbang dan terus lirih berpekik~
Do'a yang pernah ku ucap~
Surga tak menjawab~
Betapa sungguh tega oh hatimu~
Mencuri yang digariskan untukku~
Hati yang dulu terluka~
Dirundung dilema~Mencuba tuk paham~
Namun sulit maafkan~
Iman yang ku genggam~
Kini pun tengelam~
Dipalung lautan~
Kini tlah kutemukan~
Secerah harapan~
Yang lama tah hilang~Dawai yang telah lama ku petik~
Sumbang dan terus lirih berpekik~
Do'a yang pernah ku ucap~
Surga tidak menjawab~
Betapa sungguh tega oh hatimu~
Mencuri yang digariskan untukku~
Hati yang dulu terluka~
Dirundung dilema~~Huu~~ uuu~~
~Hoo~hoo~ho~hoo~Dawai yang telah lama ku petik|
Sumbang dan terud lirih berpekik~
Do'a yang pernah ku ucap~
Surga tak menjawab~
Betapa sungguh tega oh hatimu~
Mencuri yang digariskan untukku~
Hati yang dulu terluka~
Dirundung dilema~"Sedap suara sayang menyanyi."kata Tengku Aqil dan menamatkan video. Wajah Aiman sudah merah kerana malu. Mana dia pernah menyanyi dekat orang lain kecuali maknya sahaja.
"Lagu apa sayang nyanyi?" Tengku Aqil terus kearahnya dan berdiri sebelahnya. Bau sedap memasuki segenap rongga hidungnya.
"Dawai dari cerita Air mata di ujung sejadah" kata Aiman sambil menunjukkan screen phone ke arah Tengku... Siapa yang tak tahu boleh cari dekat youtube..
"Ohhhh. Hubby dapat video sayang nyanyi" kata Tengku Aqil sambil mengoyangkan phone di tangannya. Mata Aiman membulat. Api dapur gas dipadamkan.
"Delete cepat malu lah sayang. Dah lah suara sayang tak sedap. Hubby" kata Aiman. Muncung sudah bibirnya macam itik. Jangan merajuk ya sayangku...
"Hubby simpan untuk kenangan. Nanti kalau bosan hubby tengok lah video sayang" Tengku Aqil kemudian larikan diri dari Aiman. Aiman juga tidak mahu kalah lalu mengejar dari belakang.
"Padam lah hubby" kata Aiman sambil mengejarnya. Tengku Aqil rasa bahagia bila disamping kekasihnya. Dia tidak kesah cacian atau hinaan yang dilontar oleh orang lain tapi itu tidak mematahkan perasaan cintanya terhadap Aiman.
YOU ARE READING
Andai Itu Takdirnya
General FictionAiman-Seorang remaja yang terpaksa meninggalkan kampung halamannya dan menetap bersama maksunya di Kuala Lumpur sejak kehilangan orang tuanya pada usia 17 tahun. Dirinya berfikir yang tinggal bersama maksunya akan dijaga dengan baik namun salah, dia...