"Adakah aku mula suka dekat dia? Tapi dia lelaki aku pun lelaki. Bila ja aku dekat dengan dia ja jantung aku berdegup kencang"kata Tengku Aqil.. File kerja serta dokument tidak disentuh. Sepanjang berada di bilik , dia tidak berhenti memikirkan pasal Aiman namun hatinya tidak terteram sehingga dia baru tersedar yang meeting hampir mula.
"Meeting pun nak start" Tengku Aqil mengemas meja kemudian keluar dari bilik dan menuju ke bilik meeting. Sepanjang mesyuarat, Tengku Aqil fokus mendengar penerangan dari pekerja sehingga tamat mesyuarat.
"Abang-abang semua nak makan apa?" tanya Aiman kepada mereka semua... mereka semua berfikir dahulu.
"Kami nak makan laksa penang"jawab mereka semua.. Aiman angguk kepala tanda faham.
"Jom pi pasaq. Nak beli barang masak. Lekaih takut market tutup" kata Aiman dalam loghat utara. Mereka semua ketawa.... Tiba di pasar, Aiman memilih ikan serta bahan yang lain dan terus balik...
(Harap korang faham dialog utara)"Ada apa-apa lagi yang mahu disampaikan. Kalau tiada kita bersurai.."kesemua pekerja keluar dari bilik mesyuarat termasuk Tengku Aqil.. Sebaik masuk bilik, dia menyandar tubunnya di kerusi.
"Asal aku boleh terfikir tentang Aiman ya. Aku rasa dia macam istimewa bagi aku tapi dia buat aku jatuh cinta.Now sambung kerja. Tengku Aqil jangan angau." secara tidak sedar terukir senyuman manis pada wajah.
"Siap pun masak. Harap semua enjoy. Baca doa sebelum makan" mereka semua makan dengan laju.. sedap betul masakan Aiman ni
"Hari-hari macam ni kami boleh gemok" kata Daniel.
"Hahahahahaha"ketawa mereka semua. Mata Mikael tertangkap bekas di atas dapur
"Ni untuk sapa Aiman"tangan Mikael terus menunjuk arah bekas di atas meja makan.
"Untuk Tengku. Mikael boleh tolong bawak adik ke office Tengku time lunch hour?"
"Boleh ja." Mereka sambung makan sampai lincin mangkuk. Lapar sungguh mereka. Aiman membersihkan halamam rumah lalu menjemur pakaian yang sudah siap dibasuh sebelum masuk ke dalam untuk mengemas bilik tuannya. Masuk sahaja bilik, Aiman lihat persekitaran bilik yang sudah kemas dan teratur. Dia hanya menyusun buku ke rak dan menyapu.
"Bilik dia sudah sekarang ruang tamu pulak" Aiman keluar dari bilik menuju ke ruang tamu dan mengemas seperti selalu yang dibuatnya. Dia yang berasa sedikit penat merebah tubuhnya di atas sofa sebelum dia terlelap.
"Adik bangun adik."kejut Mikael. Aiman membuka mata lalu membetulkan kedudukan dan melihat Mikael di sebelahnya dengan rambut sedikit tidak terurus namun masih kelihatan comel...
"Adik kata nak hantar dekat tuan kan? Ada lagi sejam. Adik mandi dulu segarkan badan, abang tunggu sini" Aiman dalam keadaan mamai bangun berjalan ke biliknya.
20 minit kemudian
"Sorry adik lambat sikit... hehehehe"
"Takpa. Jom takut lambat sampai pulak" Aiman mengambil bekas lalu mengikut Mikael dari belakang kemudian ke arah kereta dan terus berjalan. Sepanjang perjalanan, Aiman terpegun dengan bangunan yang menjulang tinggi ke udara. Tiba di destinasi yang dituju, Aiman keluar dari pacuan empat roda lalu melihat bangunan di hadapannya yang megah
"Dah sampai. Jangan takut ya. Abang ada" kata Mikael kemudian mereka keluar dari kereta dan masuk ke dalam. Satu bangunan sudah tahu yang Mikael bodyguard kepada Tengku. Tiba di tingkat 20, mereka keluar dari lift dan menuju ke bilik Tengku...
"Tuan. Aiman nak hantar bekal untuk tuan" terus Tengku Aqil melihat Mikael dan Aiman sudah berada dalam bilik namun matanya tidak berkelip memandang Aiman.
"Saya ada buat laksa untuk tuan. Harap tuan suka lah. Kalau tuan nak lebih, boleh makan dekat rumah. Kami balik dulu. Assalamualaikum" kata Aiman. Mereka berdua keluar dari bilik. Tengku Aqil membuka penutup dan aroma kuah laksa tersebar ke seluruh ruang.
Tanpa buang masa, terus Tengku Aqil makan. Masuk sahaja ke dalam mulut, rasa kuah yang bergitu sedap memenuhi ruang mulutnya.
"Kenapa kau baik sangat Aiman walaupun aku selalu sangat buat kau kecil hati, sakitkan kau.Kau orang baik Aiman. Tak macam aku.Pandai parents didik kau."kata Tengku Aqil dalam hati dan terus menyambung makan....
"Kenyang aku dengan masakan budak tu. Hati aku ni macam terdetik sesuatu. Dia baik, hormat bukan macam aku. Suka pukul dia, pernah liwat dia secara paksa. Tapi perasaan ni datang secara tiba-tiba dan aku tak minta pun. Adakah ini dinamakan cinta pandang pertama aku?" Tengku Aqil berfikir namun dia tidak sangka hatinya akan tersuka seseorang walaupun dia tidak bercinta dengan wanita.
YOU ARE READING
Andai Itu Takdirnya
General FictionAiman-Seorang remaja yang terpaksa meninggalkan kampung halamannya dan menetap bersama maksunya di Kuala Lumpur sejak kehilangan orang tuanya pada usia 17 tahun. Dirinya berfikir yang tinggal bersama maksunya akan dijaga dengan baik namun salah, dia...