Aiman yang sudah selesai solat Subuh duduk di birai katil. Katilnya sudah kemas dan tersusun dengan eloknya. Aiman yang berasa bosan hanya mampu mengeluh. Dia rasa tidak selesa sekitar lehernya.
"Haihhh, bosan betul terperuk dalam bilik."kata Aiman pada dirinya.Aiman yang terdengar pintu bilik dibuka kemudian berpusing ke belakang dan terlihat lelaki yang pernah dilihat membawa pakaian serta kunci.
"Abang bawa baju dan abang diarah oleh Tengku untuk buka rantai di kaki."lelaki tersebut berjalan menghampiri Aiman kemudian merendah tubuh dan membuka rantai.
"Ermmm dekat leher?"
"Abang minta maaf sebab Tengku tak bagi buka" Aiman terpaksa redha dan akur.
"Siap cepat sebab abang nak bawa jumpa Tengku kejap lagi"lelaki itu kemudian keluar dari bilik dan menunggu di luar. Aiman bangun dan segera bersihkan diri.
10 minit kemudian
"Abang saya dah siap"ujar Aiman yang sudah berdiri sebelahnya
"Jom" Aiman hanya ikut lelaki terebut dari arah belakang.Perasaan takut mula menguasai dirinya namun cuba untuk hilangkan. Tiba di bilik ,dia mengetuk pintu bilik.
"Masuk"kata Tengku Aqil dari dalam bilik. Mereka berdua terus masuk ke dalam. Aiman hanya memandang bawah kerana takut akan Tengku Aqil.
"Kau boleh tunggu dekat luar" Mikael keluar sebaik sahaja menerima arahan.
"Hoi anjing,sini"Aiman berjalan menghampiri tuannya. Tidak sampai beberapa tapak, Tengku Aqil bersuara dengan suara datar sambil memeluk tubuh.
"Aku tak nak kau berjalan, aku nak kau merangkak sampai sini" mahu ataupun tidak, Aiman terpaksa merangkak juga. Tengku Aqil senyum jahat memerhati Aiman menghampirinya.
"Bagus anjing.Pandang muka aku!!!"
"Aku nak kau bersihkan rumah aku setiap hari termasuk halaman. Sampah kena buang setiap petang. Bilik aku kena kemas dan bersih. Kau kena masak setiap hari dan basuh baju aku tak kisah suits or baju biasa setiap hari. Kalau aku dapat tahu kau ponteng aku tak bagi makan selama seminggu."
"Sebelum aku lupa, kalau aku cakap yang aku nak kau malam ni mean kau kena get ready. So kau kena layan aku sampai aku puas dengan servis kau.. FAHAM KE TAK!!!"
"Faham tuan"
"Dah kau boleh keluar."halau Tengku Aqil dengan kaki.Aiman terus keluar dari bilik. Dia agak terasa hati dengan kata-kata cacian serta sindiran dari Tengku Aqil aka tuannya tetapi dia harus bersabar.
"Dah selesai?"soal Mikael
"Dah"
"Jom abang nak kenalkan dekat yang lain. Senang sikit kalau nak berurusan" mereka berdua bergerak berjalan ke ruang tamu..
"Korang sini kejap"panggil Mikael. Mata Aiman tertangkap tiga lelaki yang segak mengenakan suits hitam berserta tie menghampiri mereka.
"Ada apa?"soal lelaki berbadan tegap
"Kenalkan ni nama Hakim umur 21 ,sebelah dia nama Shafiq umur 23,sebelah Shafiq nama Daniel umur 24 dan nama abang Mikael umur 24"kata Mikael sambil menyebut nama seorang demi seorang.
"Assalamualaikum. Nama saya Aiman. Korang boleh panggil Aiman dan umur saya 18 tahun. Saya asal dari Penang. Harap korang boleh tunjuk ajar"
"Waalaikumsalam."jawab mereka berempat
"Mudanya..Aiman datang sini cari kerja ka?" Soal Daniel
"Sebenarnya....... Saya dibeli oleh Tengku Aqil. Maksu saya jual saya demi duit semata-mata."balas Aiman seraya air mata mengalir. Dirinya sedikit terkilan dengan perbuatan maksunya.
"Saya minta maaf sebab saya tak tahu"
"Saya tak kisah.. Mungkin dah takdir saya macam ni. Saya redha dengan ketentuan tuhan."
"Parents Aiman tahu tak?"soal Hakim
"Parents saya dah lama meninggal. Bapa sakit tua manakala mak saya hidap leukemia. Saya anak yatim piatu sejak tingkatan 5"
"Saya minta maaf Aiman"
"Tak pa"
"Jadi semua dah clear Aiman?" Soal Mikael. Aiman hanya angguk tanda faham. Mereka berdua meneruskan jalan sekeliling halaman rumah sehingga lewat petang.
"Ermm, Aiman...Abang nak minta maaf pasal kejadian lima hari lepas. Abang tahu pekara yang abang buat tu salah. Abang minta maaf ya"
"Saya dah lama maafkan abang. Adik faham"Aiman kemudian peluk tubuh Mikael walaupun tubuh Mikael lebih besar darinya. Tapi siapa dirinya nak judge? Semua orang pernah buat kesilapan.
"Tapi kenapa maksu adik sanggup jual adik? Abang minta maaf kalau soalan ni agak terasa hati adik. Kalau adik taknak share abang tak kisah" Aiman memberi senyuman manis sebelum mengalih pandangan. Dia mencerita semula kenapa maksunya sanggup berbuat bergitu. Mikael terkejut dengan cerita yang disampaikan.
"Jadi bergitu lah. Mungkin tuhan dah takdir tertulis sebegini untuk adik dan tuhan tengah uji adik. Adik redha.
"Adik seorang yang kuat yang pernah abang bertemu dan adik juga orang paling baik walaupun maksu adik buat bergitu tapi adik tak pernah marah ataupun balas dendam. Kalau abang dekat tempat adik mahu abang bunuh diri atau terjun laut. Sekarang anggap abang serta yang lain sebagai abang adik ya. Kami sentiasa bersama dengan adik" kata Mikael. Dia yang terasa terharu memeluk semula tubuh sasa Mikael dengan erat.
"Terima kasih abang"ucap Aiman. Mikael dengan pantas membalas pelukan Aiman. Dia berasa kasihan dengan Aiman aka adiknya dilayan begitu kejam. Sekarang dia perlu jaga adiknya dengan sebaik mungkin
YOU ARE READING
Andai Itu Takdirnya
Fiction généraleAiman-Seorang remaja yang terpaksa meninggalkan kampung halamannya dan menetap bersama maksunya di Kuala Lumpur sejak kehilangan orang tuanya pada usia 17 tahun. Dirinya berfikir yang tinggal bersama maksunya akan dijaga dengan baik namun salah, dia...