study conversation

12 4 0
                                    

Selepas mereka menghabiskan lauk yang berada di atas meja, Abang Adam terus mengheret Nina masuk dalam bilik selepas beberapa minit Nina meraung tak mahu belajar.macan korang la.

"....."
Suasana di bilik Nina sunyi,Nina memandang sekilas abangnya yang sedang memandangnya tajam. Buku dah terlantang depan mata, otak je tak berfungsi lagi.

Setengah second tu,Abang Adam berdehem sebab Nina tak start lagi belajar still termenung
"Ehem. Sampai bila nak termenung nasib kat buku tu. Termenung dok guna gak kalau boleh screen shot guna mata takpe la gak." Suara yang garau dan tegas merenung mata Nina menunggu Nina membuat latihan Sejarah di depannya.

Nina meneguk aliur berat.Memandang Buku latihan di depannya macam nampak hantu berak kat jamban. Nina menoleh pandanganya perlahan ke arah Abang Adam.

"Bang...kasi chance la bang..kalau iye un..ajar la cara nak buat latihan yang ntah apa ni.."
Katanya perlahan.

"Aii,bukan ke selalu pergi tusyen?Ke waktu pergi tusyen,Nina ponteng?"Adam mengusik.

Nina mencebik "Eii,jangan fitnah ehh,Orang belajar apa." Adam ketawa kecil dan mendekatkan bibirnya ke telinga Nina dan membisik.
"Belajar ke...tidur..hmm?" Kata abangnya senyum sinis berbisik di telinga kanan Nina.

Nina terkedu mendengar dari mulut Adam dia terus menoleh ke arah lain.
"Ma..mana ada." Katanya tak mengaku.

Adam terus ketawa dan bersandar di kerusi sandarnya lalu dia kedepan semula dan memandang Nina. "Last warning Nina,Tidur lagi abang bagi Punishment dekat Nina." Dia mengusik sambil mengusap rambut Nina gently.

Nina hanya mampu berdiam,dia tahu Cikgu tusyen dia yang mengadu dekat abangnya yang dia selalu tidur setiap mata pelajaran Sejarah atau matematik. Nina terus melihat bukunya semula dan cuba menjawab soalan yang mungkin masuk dalam peperiksaan.

Adam ketawa kecil melihat Nina struggle nak jawab soalan essay tu, dia mendekatkan lagi dirinya dengan Nina. "Sejarah ni bukan susah mana,kalau Nina tak boleh jawab paper nanti, buat je Sejarah sendiri,macam abang terus dapat markah lebih sebab abang ikut logik." Katanya sambil tersenyum.

Nina memandang semula ke arah abangnya. "ikut logik?" Adam mengangguk sambil merenung matanya. "Kalau centu,Nina cakap la 'Sejarah buku teks tak wujud,setakat menyusahkan orang nak jawab kau,baik aku tid-"

Belum lagi Nina menyempat habiskan kata-kata itu Adam mencubit telinganya. "Tu bukan logik dah tu, tu dah mengarut auto kena carut ngan cikgu kau." Adam mengusap semula telinga Nina.

"Adoii...dah nak buat macam mana- Hah! Rizze dah janji nak ajar Nina Sejarah!" Katanya semangat terus mencapai talefonnya untuk mendail nombor Rizze.

"Dah lambat. Lagi berapa jam je kau nak exam." Ujar abangnya selamba melihat jam dinding sudah pun pukul 5:45 pagi. Nina terus terjatuhkan talefonnya dan duduk seperti orang stress kat tepi bucu katil.

"Jahat la bang. Tak ajar Nina tadi."
Katanya menyesal merenung lantai.

Adam tak boleh buat apa cuma ketawa dan menuju ke arah Nina. "Chill, Nak markah penuh senang je~" Tersenyum sinis Adam melihat Nina.

Nina berkerut "Ha? cam mana?"

Keesokkan Hari;;
Di ruang tamu Rumah Nina.7:15

"Bang..serious la nak buat?"
Tanya Nina kepada abangnya sambil memandang Rizze,Ozzy,Kaien,Harrz, Zaydien dan Alif duduk di sofa memandang Nina.

"Aha. Ni je Cara kau nak Lulus"
Jawab abangnya bersandar di dinding melihat Nina.

"Lawa la Nina pakai baju uniform sekolah!" Ozzy menyampuk matanya melihat baju uniform Nina berwarna biru gelap dan ikatan rambut yang kemas serta beg sandang berwarna Hitam.

"Thank you. Tapi kenapa korang semua pakai baju uniform jugak? Cuma Zaydien je tak pakai."
Ujarnya melihat semua segak memakai baju uniform sekolah kecuali Zaydien memakai hoodie berwarna hitam.

"Oh. Kerja aku cover korang nanti,aku lepak dekat security room. Sekolah tu banyak CCTV lagi-lagi kat bilik ujian papper kau nanti." Kata Zaydien sambil tersenyum.Nina faham mengangguk

"Dah kerja korang?" Tanya Nina lagi.

"Kerja aku jaga kau." Ujar Kaien
"Aku duduk dekat meja belakang kau, So takde la susah nak buat kerja." Terangnya lagi.
Nina mengangguk walaupun tak tahu kerja apa yang Kaien buat nanti.

"Ozzy duduk sebelah Nina! sebab Ozzy kena pas jawapan dekat Nina!" Kata Ozzy teruja.

"Aku duduk deeepan kau sebab boleh cover badan aku dari kantoi kau amik jawapan nanti." Kata Rizze.

Harrz mendekat dan membisik di telinga Nina. "aku duduk sebelah kanan meja kau untuk usha kau."
Sambil tersenyum sinis Nina mengsiku perut Harrz.Tersenak member.

"Alif?" Tanya Nina memandang Alif yang diam sahaja dari tadi mendengar perbualan mereka.

"Ouh, Alif dengan Zayd jaga Security room." Jawabnya sambil tersenyum memandang Nina. Nina hanya 'Oohh' kan sahaja dan membalas senyuman itu.

Abang Adam melihat jam di tangannya sudah hampir pukul 8:00,lagi setengah jam sahaja mereka perlu sampai ke sekolah. "Korang gerak sekarang, Sekolah Nina tu jauh tau nak sampai tingga 30 minit je ni."

Kaien senyum sinis "30 minit? kitorang komfem bawak Nina tepat kul 7:59."

"Ee, Try la aku rasa aku lagi laju bawak motor nanti." balas Harrz

"Come on, tengok orang ah,aku pernah juara kot lumba haram-"
Kaien terus terdiam dan menoleh ke arah lain.

Semua terdiam dan buat-buat tak dengar, Nina dan Abang Adam berhedem perlahan dan pura-pura melihat baju kotor ke tak , Ada yang pura-pura main rambut.

Alif bersuara semula "Uh..um..jom la gerak, siapa.. sampai sekolah Nina dulu dia menang!" pantas Alif menukar topik dan menarik tangan Zaydien menuju ke luar rumah memakai helmatnya dan mula menghidupkan enjin motorbike.

Kaien yang terdiam tadi terus menarik tangan Nina pergi ke arah motorbike yang berwarna Cyan. Manakala Harrz dan Ozzy menaiki motorbike berwarna Hitam premium, Rizze membawa kereta Lamborghini nya. Semua menjerit ke arah Abang Adam sebelum pecut laju pergi ke sekolah

"Bye Adam!Sayang adik kau!"
Serentak Geng itu menjerit ke arah Adam lalu pecut semua kenderaan pergi ke sekolah.

*OMOO SORRY FOR LATE UPDATE😭
HERE YOU GO BABE!*

DOUBLE DATE?Where stories live. Discover now