ALVEN MATHEO tergamam. Kenapa perempuan ni? Dah lah tumbuk aku semalam, lepastu harini tarik aku jatuh sekali. And then now, dia pegang lengan aku?
"Let go..." belum sempat aku habiskan kata, aku nampak air matanya jatuh ke pipi. Dia nangis?
"Im sorry! Tolonglah maafkan saya!" Ujar perempuan itu sambil berjujuran air mata yang kelihatan begitu murah. Tapi... mengapa begitu menusuk hati?
Aku toleh ke arah kakak ku dan kawan-kawannya yang menyaksikan adegan tk diundang ini. Haih...
"Stop holding my hand or else i dont want to forgive you. And. Stop. Crying." Kataku tidak marah tetapi keras. Mengapa air mata perempuan ini meluluhkan hati? Sebelum ni... aku melihat perempuan menangis, biasa saja. Tapi dia..
Dia melepaskan tanganku dan mengesat air matanya. Lega.
"Dah, pergi balik hostel kau sekarang. Lap air mata murah kau tu." Ujarku dan berlalu pergi tanpa menoleh lagi.
LAYLEEN HAILURA, di hostel. Setelah lama saya tidak menangis... tak sangka air mata ini keluar. Air mata murah? Ya, bahkan air mata ini terlalu murah untuk dimahalkan dulu.
"Awak okay? Layleen?" Soal Mia sambil menghampiriku bersama Ariela.
"Im fine." Ujarku sambil tersenyum.
"Tak mungkin awak minta maaf sambil nangis?" Soal Mia lagi.
"Entahlah... saya... hisyy... tak tahu lah..." rungutku sambil meraup wajah.
"Terkejut adik saya tengok awak nangis tadi" tergelak Ariela ketika mengimbas kembali kejadian tadi tentang muka adiknya.
Kata-katanya disusuli oleh gelak kami bertiga.
ALVEN MATHEO di beranda bilik. Memikirkan tentang perempuan tadi.
"Hishh! Kenapalah dia terngiang-ngiang dalam kepala aku ni!!" Rungutku sambil meraup muka untuk menghilangkan adegan petang tadi.
Tangisan tadi... nampak memilukan..
"Haih... kenapa dia comel sangat.. sebelum ni dengan perempuan lain okay je.. dia ni... hisyy! Boleh gila aku macam ni." Kataku sambil merenung malam yang bersinar-sinar.
LAYLEEN HAILURA. Keesokan pagi, Mia dan Azra sedang berbual-bual di luar kelas, yang aku ni? Duduk terperuk dekat sini! Diaorang punyalah sakan ketawa di luar.
"Okaylah! Saya pergi dulu. Kesian Layleen dekat sana." Tergelak Mia apabila melihat aku yang bosan.
"Oh, okay. Harap kita dapat berbual lagi. See you later, Mia." Ujar Azra dan berlalu pergi dan Mia kembali duduk di sebelah ku.
"Kesian dia ya? Tunggu lama-lama?" Kata Mia sambil ketawa halus.
"Hmph! Belanja caramel machiato lepas ni!" Ujarku dan Mia hanya mengangguk.
"Seronok dating tadi?" Kataku dengan serta -merta pipinya memerah dan menidakkan kata ku.
"Bukan!! Kami kawan biasalah!" Ujar Mia dengan pantas.
"Iya ke~?" Soalku curiga dan pipinya merah lagi.
"Hehe.. janji dia tak sakitkan hati awak sudah ,Mia..." kataku yakin. Mia hanya tersenyum.
"Amboi-amboi~ sakan ye korang borak?" Tersedak kami apabila melihat Ma'dam Aisyah berdiri di hadapan meja kami dengan aura maut.
"Dah habis borak~? Please pay attention in my class." Katanya garang. Aku dan Mia apa lagi? Menggelupur keluarkan buku dan ipad.
PADA PETANG INI, Ariela mengajak kami berpicnic dan seperti biasa. Mereka menungguku.
"Maaf lambat!" Tercungap-cungap nafasku berlari tadi dan kelihatan Mia dan Ariela sudah menjangkakan kelewatan ku.
"Sampai pun! Baru nak habiskan semua makanan ni tadi!" Kata Ariela.
"Alaa, sorry lah! Eh, ni makanan semua ni korang masak ke?" Soalku sambil melihat pelbagai makanan terhidang.
"Of course! .... food panda yang warna pink tu buat." Kata Ariela tersengih.
Kami bertiga bergelak tawa dan sedia untuk makan.
"Eh... eh! Mia! Apa dekat atas kepala awak tu!? Eh! HEHH! LIPASSSSS!!!!!!" Kataku cemas dan lari seperti tidak cukup tanah.
Ariela yang baru mahu memasukkan dessertnya ke dalam mulut terus berlari lintang pukang dengan dessertnya yang terbang entah kemana, mungkin sudah jatuh ke dalam tasik.Huhu... bomboloni strawberry tu...
Mia pula? Mia macam orang gila menyelak rambutnya dan lari bersama kami. Kelakar sungguh!
YOU ARE READING
Best Friend Forever
RandomLayleen Hailura- Seorang wanita introvert yang mempunyai masa lalu yang menghantuinya. Kehidupannya yang gelap akan menemui cahaya daripada dua malaikat yang merupakan rakan sebiliknya. Namun... Adakah dua malaikat itu mampu membahagiakannya hingga...