《 Bab 5 》

1 0 0
                                    

LAYLEEN HAILURA bergegas ke cafe selepas habis class yang terakhir.Cadangnya pukul 5 tapi sekarang dah pukul 5.30! Tak ke haru kene marah nanti! Madam pun satu! Bagi assigment tak nak kalah dengan letcurer lain!

Sampai sahaja di cafe, kelihatan riak wajah Mia yang tenang dan Ariela yang membebel.

"Maaf, saya lambat!" Sambil duduk di sebelah Mia. Kelihatan seorang lelaki duduk di sebelah kirinya. Tentu itu Haziq Azrael!

"Hmph! Lambat setengah jam!" Marah Ariela.

"Alaa~ sorry lah!" Rengek ku cuba untuk memujuk Ariela.

"Dahlah tu~ tadi ada orang tu kan~ tak sabar-sabar nak jumpa awak~" sindir Mia. Kelihatan pipi Ariela memerah. Dialah orang tu! Tak salah lagi!

"Eh! M-mana ada!" Nafi Ariela.

Aku, Mia dan Azra hanya tergelak melihat Ariela.

"Eh,ni Azra kan? Boyfriend awak? Mia?" Teruja sekali ku berkata dan kelihatan lelaki itu terkejut dan tergelak.

"HEH! M-mana ada!! Dia kawan saya lah!" Nafi Mia dengan pipinya yang merah.

Kami gelak. Tiba-tiba ada seorang lagi lelaki yang tiba-tiba datang dan duduk di depanku ,sebelah Ariela. Ku hanya tergamam selepas melihat wajah lelaki itu.D-dia..

"Alven." Lelaki itu terkejut lalu memandang ke arah ku yang tidak sengaja menuturkan namanya secara tiba-tiba.Nampak plaster di bibir sebelah kanannya.Hasil tumbukan dariku. Pasti!

"Kakak sengaja bawa saya jumpa dia ke?" Soalnya tidak puas hati tetapi dengan nada yang dingin.

"Eh! Tak lah! Alang-alang kamu free, kakak ajaklah sekali!" Kata Ariela meyakinkan adiknya.

"... Saya pergi ambil order.."
"Saya pergi ambil order?"

Kata aku dan Alven serentak!

"Err... How about korang pergi dua-dua?" Kata Azra selamba.

"... its okay. Just call the waiter." Kata Alven dan melabuhkan duduk bersama Layleen kembali sambil melambai tangan memanggil waiter.

"Ya? Nak pesan apa?" Soal waiter.

"Give me caramel machiato ice."
"Caramel machiato ice satu."

Serentak! Aku dan Alven memandang satu sama lain.Apakah?

"Err.. caramel machiato 2 lagi?" Soal waiter itu. Selepas memesan air, waiyer itu beredar. Semua orang rancak berborak termasuk ku. Kecuali Alven yang hanya memandang handphone di tangan dengan dingin.

DI LUAR CAFE, aku aku mahu meminta maaf kepadanya tetapi terlalu susah untuk mengungkapkannya!

Alven sudah jauh di depan. Tiba-tiba Ariela menolak bahuku perlahan dan membisikkan sesuatu.

"Go on, you can do it!" Kata Ariela sambil mengenyitkan sebelah matanya.

Dengan hati yang berdebar aku berlari ke arahnya dan menggenggam hujung hoodienya dari belakang dan ketika itulah aku tersadung. Dengan tangan yang masih memegang hoodienya dan tak semena-mena dia terjatuh ke belakang bersama ku.

"Aduhh! S-sorry!! Saya tak sengaja!" Apa aku buat niii!!?

"...urgh.. are you trying to get revenge?" Soalnya dingin dan menahan sakit belakang.

"Eh! Tak! Saya nak panggil-" baru saja nak menuturkan kata dia sudah mencelah.

"Just say what you want to." Dia menjeling ke arah ku dan berdiri dengan ku yang turut berdiri di depannya kini.

"S-saya nak mintaa maaf sebab semalam!... And... err... thank you...Alven. You saved me..." ujar ku dengan rasa bersalah yang bertimbun-timbun.

Aku memandang ke arahnya yang tersenyum sinis.

"Now you know the truth..." ujarnya dingin dan mengambil begnya yang terjatuh dan belum sempat dia mahu pergi...

Best Friend ForeverWhere stories live. Discover now