《 Bab 16 》

1 0 0
                                    

LAYLEEN HAILURA, Di hospital.

Aku dan Alven bergegas ke dalam hospital. Dengan cepatnya Alven bertanyakan ke kaunter dengan bahasa inggerisnya yang fasih dan selepas itu kami pergi ke bilik ICU.

Setibanya aku disana aku memperlahankan langkah. Alven sudah masuk ke dalam bilik ICU. Kelihatan dua orang berada disitu juga. Aku duduk di bahagian tempat duduk dengan badan yang bergetar-getar. Ketika itu aku melihat seorang perempuan berusia 40-50 tahun duduk disampingku sambil menghulurkan tisu. Aku memandangnya pelik.

"You're crying." Kata perempuan itu. Tercalit secebis senyuman di bibirnya. Cantik.

"Thanks?..." Kataku sambil mengelap pipiku dengan tisu itu.

"Welcome. Call me Mama." Kata perempuan itu sambil tersenyum. Aku hairan dan tiba-tiba dia memelukku erat sambil duduk di sebelah ku.

Aku mengalirkan air mata dan memeluknya kembali sambil meraung nama Ariela.

"You must be her friend." Kata mama setelah keadaan reda sedikit dan mengelap air mataku.

Aku mengangguk dan meleraikan pelukan. Aku memandang mama.

"Layleen Hailura right? Ariela has been talked about you and Lailatul Mia a lot." Kedengaran gelak halus Mama.

"Ariela Marina and Alven Matheo is my adopted daughter, i love them same like how much my husband love them too.. but.. He has passed away already.. and now im become a single mom. It was hard to accept the fate but slowly i learn how to raised my childs and treat them same like my husband did. You have to keep strong okay? Allah is here for you. Allah is hearing you pain. Allah loves you Layleen Hailura." Kata Mama sambil tersenyum ke arah ku.

"Ma?who is her?" Soal seorang pemuda yang nampak kacak dan elegan. Nampak seperti orang Chinese kacukan luar.

"Ariela and Alven friend, Layleen Hailura." Kata Mama. Aku memandangnya dan kelihatan dia melontarkan senyuman di bibir.

"Ye Shao Zhoung. Call me Shao or.. Darling." Kata pemuda itu sambil tersenyum. Dengan pantas dicubit oleh Puan Yoo Han a.k.a Mama.

"He's my biological daugther." Kata Mama kepada ku. Aku mengangguk memahami. Shao kemudian duduk di sebelah kiri ku.

"You must love Ariela so much right?" Soal Shao. Aku mengangguk sebagai jawapan.

Shao senyum dan mahu mengelap air mata ku di pipi tapi pantas di halang oleh suara Alven.

"Leen? Do you wanna see Ariela?" Kata Alven sambil datang mendekat. Sempat dia menjeling ke arah Shao dengan jelingan maut kemudiaan dia menoleh ke arah ku dan membawa ku masuk ke bilik ICU.

Best Friend ForeverWhere stories live. Discover now