_ راح جاي من ورايا كده وعايز يضربني، قومت ماسكه قالبه على الأرض الواد يعيني مقدرش يقوم تاني.
_ بجد يا نوح؟ برافو عليك.
قالتها حبيبه بحماس فقال يوسف قاتلًا ذلك الحماس:
_ بقى بذمتك ده شكل واحد عمل الي بيقوله ده؟ دا مش باين ليه ملامح أصلًا.
_ بس يلا شوف انت رايح فين وسيبني أكمل الخناقه.
_ مهو بصراحه عنده حق دا منظر واحد اتعجن وبس.
عبس نوح وقال:
_ سيبوني احلم يا جدعان يعني هتضرب وكمان محلمش؟ لا كده كتير، وبعدين يا عم يوسف انت بالذات متتكلمش خالص، دا اول م قربو عليك نفخت نفسك اوي عليهم وقولتلهم " محدش يقرب وإلا هيبكي على اللي باقي من عمره" قالها مقلدًا إياه وأكمل:
_ ايه هيبكي دي؟ لا تكون مفكر نفسك بن تن يلا فوق.
قال يوسف بإحراج:
_ فضحتني الله يكسفك.
ضحك نوح بشدة على موقفهم ذلك.
حالتهم بإختصار شديد
" نوح وجهه منتفخ أثر الضرب العنيف، ويحمل الكثير من الكدمات، وظهره يؤلمه أثر ضربة عنيفه تلقاها فوقه، لكن لم يُصبه شيء آخر بينما يوسف، إنكسرت نظارته الطبيه، وعينيه تورمتا وصار لونهما أزرق، وحمل بعض الكدمات بيديه، وجُرِحَ في يده اليُسرى وذلك كان بسبب نوح الذي أخرج ماديته وبدلًا من أن يوجهها نحو أولئك الرجال قد أصاب بها يوسف في يديه بدون قصدٍ."
دخلت حوريه عليهم فقالت:
_ مين ضربكو يا مواكيس؟
_ مفيش يا حوريه خبطنا في بعض بس.
_ مين ضربك يا ولا منك ليه؟
_ اتنين كده إتكاترو علينا وحصل اللي حصل بقى.
قالها نوح فقالت:
_ ماشاءالله عندي اتنين طول بعرض اتضربو، يا فرحتي بيكو.
نظر الإثنان أرضًا وكتما ضحكاتهما بصعوبة، فلاحظت حوريه ذلك وقالت:
_ حبيبه تعالي معايا عايزاكي، وانت يا يوسف روح مع نوح هاتو الحاجات دي من السوبر ماركت عشان في ضيوف جايين النهارده.
وناولتهم ورقة قد دونت بها ما تحتاج.
نظرا لبعضهم البعض وقال نوح:
_ خلي ليل يروح ولا حذيفه حتى، الهيبه هتضيع لو خرجنا كده.
_ يا حبيبي اتوكس هي فين الهيبه اصلًا؟ وبعدين حذيفه وليل كتر خيرهم بيساعدوني في الغدا.
قالتها وذهبت بعيدًا مع حبيبة.
___________________
بعد نصف ساعة تقريبًا كان نوح ويوسف قد وصلا أخيرًا، وصعدا ليرتاحو ويبدلو ملابسهم، وكان ذلك أمر من حورية ونسمة لأن الضيوف على وشك الوصول.
أنت تقرأ
علِّمني كيف أكون : Teach me how to be
Adventureما هو مفهوم الإختلاف لديك؟ هل لك أن ترافق صديقًا يختلف معك في كل الأمور؟ في كل شيء وفي كل تصرف، هذا الصديق هو نوح، ومن يختلف عنه هو يوسف، هما من عالمين مختلفين، لن يتقابلا سِوى بمحض الصدفة، ويالها من أجمل صدفة، وسيشهد الزمان على صداقة قد كُتبت بين ا...