في الصباح الباكر، استيقظ، ونهض للخروج من غرفته بعد أن غير ملابسه.
_ صباح الخير.
قالها عارف بهدوءٍ، لكن لم يجبه أحد، لأنه الوحيد الواقف في تلك الغرفه، أهل المنزل مازالوا نائمين، لا يوجد سواه.
_______________________
استيقظ يوسف على صوت موسيقى وأغاني بَشِعَه، حاول تجاهلها لكنها تزداد كلما مر الوقت، فنهض من مكانه بإنزعاج، وكان بمحازاته نوح الذي خرج من غرفته منزعجًا من ذلك الصوت، وكذلك باقي أفراد العائله، ذهب الجميع نحو مصدر الصوت ليجدوه عارف، يتراقص على انغام تلك الفوضى التي تُسمّى اغاني مهرجانات.
اقترب منه نوح بوجه ناعِس، وأخرج ماديته بتوعد، وما كان من الآخر سوى أنه امسك بيد نوح وظل يحركها في الهواء ليتراقص معه، فتجاوب نوح لتلك المحاوله وأخذ يؤدي رقصات وحركات غريبه، بالأحرى غريبه على حبيبه التي نظرت له بذهول فهو كان يهبط فجأه ثم يقف من جديد او كما يقولون " كان بيعَقَّب"
أوقفتهم حوريه بغضب وأغلقت مكبر الصوت وهي تصرخ:
_ ايه القرف الي انتو بتعملوه ده؟ اقفلو الزفت ده، حرام.
قال عارف بلا مبالاه:
_ وبيع الأطفال مش حرام؟
تأففت حوريه وهي تقول بنفاذ صبر:
_ يووه دا انت ممل، مش قولتلك الي حصل يا ابني؟ واتأسفت و..
قاطعها عارف وهو يقول:
_ اولًا انت برضو كدابه كلامك مش حقيقي، ثانيًا أنا مش ابنك، ثالثًا، اللي حصل فيا مش شويه عشان يخلص بمجرد أسف وخلاص، ورابعًا بقى شكلك خدتي عليا اوي، متنسيش انك طنط حوريه الي انا جاي أخد حقي منها وا..
قاطعه نوح ويوسف وهما يقفان كحائل بينه وبين حوريه وقال نوح:
_ ولا بقولك ايه متكترش عشان متتسمكرش.
وقال يوسف:
_ حقك؟ ملكش حق هنا بالذات، وبلاش شغل دور المظلوم ده عشان مش لايق عليك يصاحبي.
جلس عارف على الأريكه ووضع قدم فوق الأخرى وهو يقول:
_ انتو كده وقفتوني عند حدي يعني؟ هخاف أنا كده؟
وأشار بيده نحو حوريه قائلًا:_ مش شوية العيال دول هما اللي هيحموكي مني.
كاد نوح أن يهجم عليه ليفتك به، لكن حبيبه أوقفته قائله:
_ نوح كفايه لو سمحت، هنأجل كتب الكتاب تاني؟
نظر لها بتوعد وغادر المكان وورائه يوسف.
بينما ليل اصطحب چودي لغرفتهما.
_ ايه مش هتجهزي ولا ايه؟
قالها ليل فقالت چودي بحيره:
أنت تقرأ
علِّمني كيف أكون : Teach me how to be
Adventureما هو مفهوم الإختلاف لديك؟ هل لك أن ترافق صديقًا يختلف معك في كل الأمور؟ في كل شيء وفي كل تصرف، هذا الصديق هو نوح، ومن يختلف عنه هو يوسف، هما من عالمين مختلفين، لن يتقابلا سِوى بمحض الصدفة، ويالها من أجمل صدفة، وسيشهد الزمان على صداقة قد كُتبت بين ا...