Dress putih tersarung cantik di tubuh rampingnya. Rambut merah digenggam separuh lalu diikat menggunakan getah rambut ribbon bewarna hitam manakala lebihannya dibiar lepas.
"Niya, do I look pretty?" soal Izel kepada Niya si kucing yang elok terbaring di atas katil.
"Hheeerrkk..." mengaum Niya kuat. Baka kucing Ceracal bukan lah seperti kucing biasa memiliki suara yang comel dan manja. Niya sebahagian dari haiwan buas.
"Hey!. Don't be mean." Izel memusingkan badan kembali menghadap cermin. Tak lama lepas itu, pintu bilik diketuk dari luar. Muncul lah wajah Puan Sri Eliz di muka pintu.
"You look gorgeous, darling." puji Puan Sri Eliz kepada anak bongsunya. Dress yang dibelinya memang sesuai dengan Izel.
"Thanks you, mommy, bought me a beautiful dress." Puan Sri Eliz menayangkan senyuman nipis buat anaknya.
"Izel, ingat lagi tak apa yang mommy cakap?."
"Layan kawan daddy baik-baik. Jangan malukan mommy dengan daddy." Izel ulang semula pesan dari mommynya siang tadi.
"Clever girl. So let's go!. You don't want to miss your first event, right?." Izel balas dengan anggukan Jari halus Puan Sri Eliz digenggam erat.
Mereka berdua mengorak langkah keluar dari bilik tersebut. Hati Izel berdebar saat dia mendengar suara-suara tetamu yang hadir.
Langkahnya terhenti apabila semua mata tertumpu kepadanya. Jantungnya berdegup laju, nafasnya seakan terhenti buat seketika.
Suasana menjadi sepi, pandangan semua beralih ke arah satu susuk tubuh yang tidak dikenali di tangga kaca. Lagu yang dimainkan juga diperlahankan.
Gadis yang cantik bergaun putih dan rambutnya merah membuatkan mereka semua tergamam dengan kecantikan gadis itu.
Puan Sri Eliz menarik tangan Izel untuk ikutnya turun ke bawah. Izel akur tapi matanya masih memandang segenap muka tetamu-tetamu yang hadir.
Apabila tiba di bawah, Puan Sri Eliz menghulurkan tangan kecil itu ke arah suaminya. Tan Sri Imre menyambut tangan anak gadisnya lalu membawa Izel di tengah-tengah para tetamu.
Izel rasa gugup diperhati oleh semua orang tetapi dia tetap tenang mengukir senyuman manis. Pipinya bertukar merah, dia perasan ada seorang jejaka hampir tersembur airnya apabila mata mereka bertembung.
Tan Sri Imre menggapai gelas kaca yang berisi wain merah. Gelas kaca itu diangkat tinggi, lalu diketuknya sedikit menggunakan sudu kecil di tangan sebelah kiri. Bunyi dentingan itu menarik perhatian semua tetamu disitu.
"Thank you everyone for being here with us today. We are very pleased to welcome you all. Tonight, at my event, I am proud to introduce my youngest daughter, Izel." Tan Sri Imre memperkenalkan Izel kepada semua orang buat pertama kali.
Semua disitu memberikan tepukan gemuruh kepada Izel. Senyuman Izel makin melebar sambil tangannya melambai ke arah para tetamu.
Lagu Old Russian Waltz dimainkan untuk tari menari. Segilintir tetamu yang hadir membawa pasangan masing-masing ke tengah majlis untuk menari bersama. Sementara Izel berjalan pergi ke arah meja yang menghidangkan semua jenis dessert.
Izel melihat kiri dan kanan sebelum dia mengambil tart blueberry lalu dibawa masuk ke dalam mulutnya. Lazat tak terkata.
Baru saja Izel ingin mengambil lagi satu, tiba-tiba datang seseorang menyapanya dari sebelah kiri.
YOU ARE READING
DESIRAN RINDU
RomanceTerkurung seakan burung di dalam sangkar. Ingin bebas berterbangan di luar. Muslihat orang tua menjadi penghalang dia ingin melebarkan sayapnya. Detik yang di nanti sepanjang tahun, berubah dengan sekelip mata. Sangkar yang pernah menjadi tempat kur...