Pulau Rintis~
"Aiskrim apa ada?" Tanya bocil yang mau beli es krim. "Ooo, macam macam! Aiskrim koko ada, strawberi ada, jagung ada, semua ada!" Terang Pakcik Kumar alias bapaknya Gopal."Nak perisa apam balik satu." Ucap bocil itu. "Dey, adik. Mana ada perisa apam balik!" Geram Pakcik Kumar. "Tadi kata semua ada." Protes bocil tersebut. Author mau nanya, apam balik itu apa? Yang tau komen 😅🙏🏻
"Dimana aku boleh cari Boboiboy?" Tanya seseorang dari balik pohon. "Huh?" Pakcik Kumar pun menoleh ke sumber suara.
"Dah petang ni, mesti la dia ada kat Kokotiam." Terang Pakcik Kumar. "Kokotiam? Di mana tempat tu?" Tanya orang tersebut.
"Ingat ni kaunter pertanyaan ka? Mau maklumat kena beli aiskrim la." Protes Pakcik Kumar.
"Uhh, baiklah. Apam balik satu." Order orang tersebut. "Dey, hari ni apam balik sedunia ka? Semua orang nak apam balik. Apam balik takda, kacang merah ada." Pakcik Kumar pun menodong eskrim tersebut.
Orang tersebut pun membeli eskrim tersebut "Terima kasih." Ucap ia sembari mengambil es krim tersebut. "Sama sama. Haa, ini macam la." Pak cik Kumar pun menerima koin tersebut dengan semangat.
"Eh, tu pun Gopal anak saya. Dia tu kawan baik Boboiboy." Ucap Pak cik Kumar sembari menunjuk Gopal.
"Appa, Gopal nak pergi kokotiam kejap ye." Ijin Gopal ke Ayahnya. "Bawak sekali ini orang. Dia nak cari Boboiboy." Tunjuk Pakcik Kumar ke belakang.
"Orang mana?" Tanya Gopal. "Eh, mana dia pergi? Tadi ada kat sini." Bingung Pak cik Kumar. "Siang-siang pun boleh mengigau ke, appa? Dah la, Gopal gerak dulu." Pamit Gopal.
"Hm? Syiling apa ni?" Terdapat koin emas yang terukir kupu kupu hingga membuat Pak cik Kumar bingung.
Saat Gopal sedang berjalan sambil bersiul, tiba tiba ada kupu kupu mendekati Gopal. "Huh? Rama rama?" Kupu kupu itu pun hinggap di hidung Gopal. "Uhhh... Mengantuknyaaaa..." Gopal pun mulai mengantuk.
Rumah hijau Tapops-U~
"Wah, cepat betul pokok ni membesar. Baru je tanam, tapi dah besar macam ni." Ucap Yaya. "Kuasa Pasubot ni memang betul betul berkesan!" Tambah Ying. "Hehe, saya cuba." Balas Pasubot."Nampaknya penat lelah kita selama ni berhasil jugak akhirnya." Lega Boboiboy.
"Agaknya berapa lama lagi pokok Oakuat ni akan berbuah, Pasubot?" Tanya Yaya. "Tak pasti, sebab Oakuat adalah spesies yang sangat jarang ditemui. Mungkin seminggu, mungkin juga sebulan." Balas Pasubot. "Takpe la. Asalkan bukan seribu tahun." Tambah Boboiboy.
(name) pun sedari tadi hanya menyimak sembari menyiram tanaman yang ada di sana.
"Ha... Macam ni la anak murid tok. Gunakan akal untuk selesaikan masalah yang nampak macam mustahil." Tok Kasa pun menghampiri Boboiboy.
"Hehehe. Biasa biasa je, tok" Balas Boboiboy. "Memang dah biasa pun. Tok dah lama dah tau pasal cara ni, saja je nak bagi kamu selesaikan sendiri." Terang Tok Kasa. "Ye la tu..."Balas Ying malas "Hihi~" Yaya pun tertawa kecil mendengar ucapan Ying.
(name) yang sudah selesai menyiram pun mendatangi mereka dan bertanya "Emang mau buat apa pohonnya?" Tanya (name). "Ni ha, untuk keluarkan kuasa terpendam." Balas Ying.
"Tapi... Betul ke buah oakuat boleh keluarkan kuasa terpendam, tok?" Tanya Yaya. "Hmm... Kalau menurut legenda, memang boleh. Cuma tak ada sorang pun yang pernah cuba sebab lama sangat nak tunggu berbuah." Balas Tok Kasa.
"Tapi di zaman moden yang serba canggih ni semuanya tak mustahil." Tambah Tok Kasa. Saat Boboiboy dkk saling bertatapan satu sama lain.
"Tengok la apa yang korang dah capai dalam masa singkat ni." Ucap Tok Kasa. "Haha terbaik!" Balas Boboiboy.
KAMU SEDANG MEMBACA
Painful Memories (Boboiboy galaxy musim 2 x reader)
Fanfiction❕jangan plagiat❕ ❕cerita hasil pemikiran sendiri❕ ❕bahasa campur (Indo-Malay)❕ ❕menggunakan alur dari komik❕ Boboiboy dkk hanya milik ©monsta saya hanya meminjam 🙏🏻 Jadwal Update : 1 minggu sekali, antara Senin atau Jum'at Yang penasaran langsung...