Cinta Bersaksikan Langit (Bab 23)

58 10 0
                                    

_________.·:*¨༺ ༻¨*:·.__________

     “Orked, bangun”

     “Hmm..”

     “Bangunlah, dah pukul berapa ni.”

   Keras. Tiada respons. Emery menggaru kepala yang tak gatal. Payah juga bini aku ni nak bangun pagi. 

   Sudahnya, dia melangkah ke bilik air. Mandi la dulu. Kalau nak tunggu Orked Haura bangun, entah bila lah agaknya.

   20 minit berlalu, dia keluar dari bilik air. Segar rasanya dapat membersihkan diri. Rambut yang basah dilap kering. Saat matanya terarah pada katil, jasad isterinya masih lagi lena dibuai mimpi. 

   Dia duduk di birai katil sambil mencekak pinggang. Wajah isteri di hadapannya direnung sayang. Nyenyak betul tidur. Macam dah tak nak bangun selama-lamanya.

     “Ni kalau rumah terbakar ni, silap-silap dengan dia sekali terbakar” Emery bebel sendiri sambil tersengih.

     “Wake up bucuk” pipi Orked Haura menjadi sasaran bibirnya. Geram melihat kecomelan isterinya. Rasa nak gomol aje.

   Kening Orked Haura mula bertindak balas, berkerut. Kedua-dua belah kelopak mata itu dipaksa buka. Serta-merta matanya terpaku pada Emery yang sedang ketawa. Apa benda yang lawak pun tak tahu. 

     “Hai.. takkan nak kiss dulu baru nak bangun, Hm? Kalau macam tu, hari-hari awak bangun lambat pun tak apa. Untung saya” Emery ketawa lagi. Bukan main lucu melihat reaksi Orked Haura yang ‘blur’ itu. 

    Hah! Dia cium aku? Orked Haura menggelabah.

    Memang nak kena si Emery ni! Dah lah gelak macam apa. Sumbat mulut tu dengan bantal baru tau! Gumam Orked Haura dalam hati. 

     “Dah, pergi cuci muka. Lepastu kita turun breakfast.”

     “Tak nak. Saya tak makan pagi.” Orked Haura bersuara dingin.

     “Jangan mengada-ngadalah! Nanti perut tu masuk angin siapa yang susah? Saya juga.”

     “Tapi..”

   Emery tak kira. Ditarik tangan Orked Haura agar mengekorinya ke bilik air.

     “Eh… eh… lepaslah!” ditepuk-tepuk bahu Emery yang menariknya.

   Emery buat tak tahu. Tangan dibasahkan lalu diraup ke wajah isterinya.

     “Hei! Apa ni?” Orked Haura menepis tangan Emery.

     “Basuh muka dulu”

     “Saya boleh buat sendiri la. Keluar! Keluar!” Orked Haura menolak bahu Emery. Geram betul dengan perangai selamba Emery ni. Sakit hati aje tengok.

     “Cepat sikit tau, Saya tunggu” Emery tersengih mempamerkan giginya yang tersusun baris.

   Bam!

   Pintu bilik air ditutup kasar. Orked Haura tersentak sedikit. Ya ALLAH.. Kenapa dengan aku ni? Marah tak tentu pasal. Padahal dia layan aku baik aje. 

   Dalam diam dia rasa bersalah pada Emery. Nak minta maaf ke? Ah! Minta maaf ajelah, bukan mati pun. Lagipun dia suami aku, nanti tak pasal-pasal pegang title isteri derhaka pula.

   Selesai membasuh muka, dia membuka pintu bilik air sedikit. Kepala dijegulkan ke luar. Mata melilau mencari kelibat Emery. Tak ada.

   Sah! Dia terasa dengan perbuatan aku tadi. Orked Haura cepat-cepat keluar dari bilik air dan menyarung tudungnya.

Cinta Bersaksikan Langit [Rest For A While]Where stories live. Discover now