SPIDER VOICE| 25⚔️

1.7K 112 23
                                    

"Der..jom nikah."

"UHUK!"

Haider tercekik kuih koci yang baru masuk dalam mulutnya. Dadanya ditepuk agak kuat. Pedih hidungnya, tersedak dan tercekik sekali.

"Uhuk! Uhuk!"

Parah! Dengan perlahan dan selekeh kuih lembik itu dikeluarkan dari mulut. Selekah melampau.

"K—kau ss-se-ssserius ke?"

Air teh ais disisip rakus, lega sikit rasanya.
Mata merah Haider akibat tahan pedih menatap wajah serius Allamanda. Ini prank ke apa?

"Kahwin dengan aku."

Lagi sekali Allamanda ulang lamarannya tanpa rasa malu. Haider genggam tangan yang terasa sejuk tiba- tiba. Menggigil weh.. terbeliak Haider melihat sekotak cincin baldu yang jari Allamanda tolak di atas meja.

"Cincin kau, jom kahwin dengan aku."

Lagi sekali, dengan penuh serius Allamanda mengajak. Seperti mengajak main kahwin pondok- pondok aje.

Terkelu lidah Haider. Matanya menatap cincin silver itu bersilih ganti dengan wajah Allamanda.

Ini sudah terbalik! Sepatutnya aku yang ajak Voice kahwin..

"Itu ayat aku patutnya."

Terjungkit senyum senget Allamanda. Matanya jeling cuping telinga Haider. Naik merah. Blushing tak habis- habis.

"Sudi tak Der?"

Tak sabar kaki Allamanda menujah lutut Haider di bawah meja makan. Haider ketawa.

"Ya. Aku sudi, Voice. Jom lah kita kahwin."

Gedik Haider menjawab sambil belek cincin silver yang tersarung elok ke jari manisnya.

"Tak romantik do kau. Ajak kahwin masa lunch dekat kedai makan."

Mengecil mata Allamanda. Naik baran dengar rungutan Haider.

"Untung aku AJAK kau kahwin. Kalau aku culik kau, pastu paksa kau kahwin dengan aku kat sempadan Thailand?? Kau nak ke??"

Tak semena- mena Haider angguk kepala. Sinis dia senyum melihat riak tergamam Allamanda.

"Sengal. Kau hilang berbulan ke mana? Buat misi apa?"

Allamanda renung anak mata Haider dalam- dalam. Serius. Entah kenapa dia rasa Haider dah jadi lain.

Haider...kelihatan lebih tenang dari biasa. Muka pun berseri semacam ada nur.

"Misi taubat."

Jawapan selamba Haider mengejutkan Allamanda. Jelas riak Allamanda terkejut beruk.

"Kau fikir aku boleh jadi imam halal kau ke kalau jiwa dengan otak aku gelabah, sesat serabut?"

Haider balas tenungan mata Allamanda serius. Sekejap saja Allamanda kalah. Dia tak betah bertentang mata dengan Haider.

"Aku nak jadi suami kau, Voice. Aku nak jadi Imam kau. Aku tak nak kita buat kerja haram lagi sampai mati. Aku tak nak kita lupa.. yang kita hidup ni..bertuhan."

SPIDER VOICE [COMPLETE]Where stories live. Discover now