Berderet bunyi mesej yang diterima dari aplikasi Whatsapp membuatkan aku terjaga daripada tidur. Berpisat mataku dibuka. Sinar matahari terang menerus ke bilik di sebalik celahan tirai. Aku pandang ke katil sebelah. Kosong. Entah ke mana pergi si Gibbs aku pun tidak tahu. Lepas dia datang ke Ovean Bar semalam, terus aku tidak jumpa dengan dia. Mungkin dia dah balik rumah family dah kot. Aku mencapai handphone yang berada di tepi bantal. Aku membuka handphone aku.
Angah
Bila balik rumah?
Aku balik pukul 10 pagi ni.
Nak saing tak?
Ke asing ?WhatsApp daripada Aryan aku terima. Lupa pulak aku cuti ni Along aku bakal berkahwin. Aku memandang beg baju yang sudah siap kemas. Terus jari aku membalas chat daripada dia.
Sekali.
Malas nak tumpang Raf.Send!
Aku bangun daripada katil lalu ke bilik air.
***
Kereta Honda Civic milik Angah aku berhenti di hadapan aku. Angah menurunkan tingkap di tempat pemandu.
" Belakang. Depan ada Gibbs. " Hampir terjatuh rahang aku. Gibbs ada? Mungkin tumpang sampai balik rumah family dia kot. Aku tidak mengendahkan pandangan Aryan pada ku. Aku pergi ke tempat duduk belakang lalu membuka pintu. Beg sandang belakang serta gitar aku letak di tepi aku.
" Ready?" Tanya Angah.
" Hmm." Jawab aku.
" Let's go!!" Angah mula memandu ke mana dulu aku tak tahu.
5 minit kereta bergerak, Aryan mengeluh.
" Apa diam sangat korang ni?? Kau dah sarapan ke Achik?" Tanya Angah.
Aku menggeleng.
" Jom lah sarapan dulu lah. Kau okay Gibbs?"
" Okay je. Aku pun tengah lapar jugak." Kata Gibbs. Aku perasan hujung mata Gibbs melirik ke arahku.
Aryan memandu ke arah kedai nasi lemak yang selalu dibungkus oleh kami. Aku pun kerap jugak datang sini kalau ada kelas pagi.
Aku keluar daripada kereta dan mengikut langkah Angah dan Gibbs.
" Ehh .. Zahred. Lewat hari ni. Ean dengan Aryan pun ada sekali. " Tegur Mak Cik Sakinah. Aku perasan Gibbs menghantar senyuman.
" Iya mak cik. Kami hari ni nak makan sini. 3 nasi ya. Air. Saya nak teh ais dua satu teh o limau suam." Gibbs memesan kepada Mak Cik Sakinah. Aku diam.
Mak cik Sakinah menyedok nasi ke dalam tiga biji pinggan. Dua diambil oleh Gibbs dan satu diambil oleh Aryan.
Ehhhh! Mana aku punya.
Aku mendekati Gibbs.
" Aku punya?"
Gibbs hanya diam lalu mengambil ayam goreng berempah bahagian isi dan menyedok sedikit kuah sambal dan kuah kicap ke satu pinggan nasi. Pinggan itu dihulurkan padaku.
" Yours."
Aku hanya menerima hulurannya.
***
Kami sampai di rumah aku pada jam 11.30 pagi. Disertai oleh Gibbs ya. Aku masih belum sempat tanya pada Angah kenapa Gibbs belum balik ke rumah family dia.
Tiba-tiba bahu aku ditepuk daripada belakang.
Angah .
" I'm doing this for you. Angah nak Achik berbaik balik dengan Gibbs. I'm already ask Ma and Pa. They agree to allow Gibbs join us for this week. " Beritahu Angah. Mataku sedikit berair.
Why Angah doing this for me?
Bahu aku diramas sedikit oleh Angah. Seolah-olah disalurkan kekuatan.
" Oh forgot. Gibbs staying with you. In your room." Angah tersengih. Lalu bergerak meninggalkan aku.
Aku mendengus lalu mengatur langkah ke pintu rumah. Aku melihat Gibbs tengah bersalaman dengan Ma. Mesra Ma melayan Gibbs.
" Gibbs nanti satu bilik dengan Ean, boleh? Bukan apa bilik Along nak buat bilik pengantin. Nanti Along satu bilik dengan Aryan. " Tanya Ma.
" Boleh aunty."
" Apa aunty ni. Panggil Ma. Ma dah anggap Gibbs macam anak Ma sendiri. Terima kasih sebab jaga Ean dekat sana."
" Baik Ma. Tak ada apa lah Ma. Gibbs dengan Ean kan kawan baik." Aku menjulingkan mata.
YOU ARE READING
Gibran
RandomMacam mana kalau kau crush dekat roommate kau sendiri?? Boleh seksa nafas kalau hari-hari kalau begitu. And macam mana kalau crush kau straight tapi layan kau macam .... dia. " We need to talk, Ean." - Gibran . " I like you but I know you are not...