استيقظت قمر علي صلاة الفجر لتجد جميع اخوتها متجهين كي يتوضؤا اتجهت إلي الشرفة كي يقل عدد اخوتها عن الحمام اراحت ظهرها علي الكرسي لتجد آدم يخرج عاري الصدر ينظر لها بتركيز لتجذ هي علي أسنانها لتضع قدم فوق الأخري علي حافة السور فتلك الحركة إهانة كبيرة لمن أمامك أمسك آدم مشبك وقذه ناحيتها ليصيب جبهتها لتغمض عينيها بألم لتفتحتها وتبحث عن مرادها لتجد حجر كبير ملون وتقفذه ناحيته هبط آدم إلي أسفل حتي لا يصيبه الحجر لتتحطم النافذة الزجاجية إلي قطع لتنظر له قمر بتشفي ضاحكة بصوت عالي لتعود إلي الداخل بعد أن انهت صلاتها مع اخوتها جلست أمامهم واردفت .......
" يا بنات أنا قررت قرار "
تحمست مليكة لتقترب منها مردفة .....
" إيه هو "
_ هعلي سقف طموحي واسافر بره عشان ادرس .....
ضربتها دهب علي كتفها واردفت .....
" قومي يا قمر اتغطي اكويس وإنتي نايمة لما تخلصي ثانوية عامة علي خير إبقي احلمي براحتك يلا أنا عايزة أنام "
صباحا وبعد استيقاظ الفتيات وذهاب دهب وشمس للمستشفي جلست قمر علي الحاسوب وانهت بعض أعمال البرمجة لتجد رسالة من سليم محتواها لما لم تأتي وتأخذ السلسال اجابته بإختصار أنها ستأتي عندما تنتهي من الإمتحانات ....... انهت قمر عدد ساعات مذاكرتها التي تحددها لكل مادة لتتصل بلانا حتي تردف .......
" أنا مخنوقة يا لانا "
( ده ضغط من المذاكرة يا قمر )
_ لا يا لانا إللي أنا فيه ده بسبب آدم .....
( عمل إيه الحيوان ده تاني )
_ أنا حاسة إني مش كويسة يا لانا أنا سبت آدم لدرجة إنه يحضني عادي ......
( طب يا قمر ده بيبقي غصب عنك )
زفرت قمر بضيق واردفت .....
" بصي أنا فيه جانب كبير جوايا رافض الموضوع ده لأنه حرام شرعا وفيه حتة كده بتبقي محتاجاه "
( بصي يا قمر أنا مش هبررلك الغلط عشان اطمنك بس ثانية مش آدم خلاص بعد عنك من زمان أوي )
_ بعد يا لانا بس مش متقبل إني خلاص مش عيزاه في حياتي .....
( طب يا قمر باب التوبة مفتوح وانتي مش ملاك اينعم إللي عملتيه غلط كبير بس كفاية إنك ندمتي وحاسة بغلطك غيرك فاكرين ان ده عادي وهي اصلآ علاقات محرمة بس هنقول إيه ربنا يهدي المهم يعني وصلتي مع المختل ده لأيه وعمه مش منعه )
_ آدم هيخطب سمر بنت بنت عمة أبوه .....
( اااه سمر البت الكارتة دي مش دي إللي كانت بتموت فيه )
_ ومازالت .....
( طب كويس إبقي يوم الخطوبة عرفيني عشان اجي اشوفهم )
أنت تقرأ
بنات رزق
Romantizmهم عزوة وسند لبعضهم ولكن هل ستستمر تلك الحياة الهادئة(السرد بالفصحى والحوار بالعامية المصرية )