الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات
ظلت أصوات صرير سيارته وهو يقودها تتردد في أذنيها طوال الليل كأنها لحن جنائزي بحت ومنمق كأنه يتفنن في تعذيبها حيث كان يقودهم بسيارته كمن يقودهم إلى الهلاك ازدادت غضبًا من جبروته الجامح حينما تذكرت غلقه لباب سيارة زاهر على يدها.اندهشت من الهلع والخوف الذي بات بأعين زاهر لمجرد رؤيته لم تكن متوقعة ظهوره في هذا المكان تحديدًا كان يصدر من عينيه موجات غضب وشرار ظل مستمرًا على حالته إلى أن تم توصيلهم. فهبطت شمس وصفعت الباب كأنها لم تكن مريضة لتختطف ريحانة نظرة سريعة إليه و تسأله بتوجس سؤال لا إجابة له : منين عرفت اني في النادي ومنين تعرف زاهر؟
رده عليها كان باردًا متمثلًا في فتح الباب المجاور لمقعدها والاشارة لها أن تهبط من سيارته بصمت وبالفعل رفعت أنفها شموخًا وهبطت من السيارة وأدارت ظهرها ليدوي في أذنها صوت صرير سيارته أثناء رحيله الثائر.
صعدت ريحانة إلى شقة والدتها وبحثت عنها وجدتها نائمة بملابسها فهي مخمورة لدرجه كبيرة. ذهبت إلى الغرفة الأخرى وجلست على فراشها تنظر إلى الفراغ بشرود حتى تعالى صوت هاتفها لتنتفض وتجده رقم نورا لتجيبها ريحانة بنعم فتتنهد نورا بارتياح قائلة : ريحانة..ايه اللي حصل موبايلك فصل منك ليه؟ أناتفكيرى اتشل مبقتش عارفة أعمل ايه ونسيت أخد منك عنوان النادي وايه اللي جاب زيدان عندك؟
ردت عليها ريحانة بحنق شديد : كنت رايحة أجيب أمي العظيمة من نادي القمار وألاقيها مرتبة لسهرة ليا أنا والزفت زاهر بصراحة كنت عايزة أخلص منهم بأي طريقة.
سألتها نورا بتوجس قائلة : طب وأنتِ اتصلتي بزيدان يجي يخلصك صح؟..طب كويس جدا برافو عليكي بس جبتي رقمه منين..؟.وليه مرجعتيش لحد دلوقتي ؟
هزت ريحانة رأسها بيأس على فهم نورا الخاطئ وردت باستهجان قائلة : يعني أنا حتى لو معايا رقمه يا نورا هتصل بيه علشان ينقذني من زاهر؟ لا، طبعا سيادتك أنا قلت هركب معاهم لغاية ما أوصلها البيت وهركب تاكسي وهرجعلك.
خبطت نورا يدها برأسها قائلة : عندك حق بس أنت قاعدة عندك بتعملي ايه ومين اللي وصلك بيت مامتك وبرضه مقولتليش هو زيدان بيراقبك يا ريحانة؟
استشعرت ريحانة فضول نورا فأرادت إراحتها قائلة : ايه اللي أنتِ بتقوليه ده يا نورا؟ أنا مين علشان واحد زيه يراقبني؟ أنا لغاية دلوقتي معرفش ده طلع منين يمكن كان رايح يلعب ما هو اللي زيه مش مظبوط.
لوت نورا شفتيها قائلة : ولما هو يا أوختي مش مظبوط ليه صابر لغاية دلوقتي ومأخدش حقه من الزفت قصي؟..نفسي أعرف دماغه دي بترتب لايه وبيلف حواليكي ليه؟
غضبت ريحانة واحتد غضبها قائلة : نورا بقولك ايه؟ مش كل شويه تحسسيني أن في مصيبة داخلة عليا جايز يكون معدي صدفة وحظي الزفت وقعني في طريقه بكره في المصنع لازم أواجهه وأعرف هو كان عايز ايه باللي عمله ده.
أنت تقرأ
غيبيات تمر بالعشق الجزء الاول
Romanceالمقدمة هل يطرق الحب بابك مرتين؟ نعم من الممكن ولكن لن تستشعر أنه الحب ستظنه عبثًا، ولكن بعد إنجلاء كافة الغيبيات والأسرار تتأكد أنه الحب الحقيقي والذي يسبقه هو العبث بحد ذاته. كل ذلك يكون بسبب غيبيات تمر بالعشق. كُنتُ كالوحش الضاري يركض في البراري...