SUDAH beberapa minggu sejak perbualan Atiqah dan Fauzan di meja makan tempoh hari. Kini Atiqah agak bebas tidak bertudung seperti kebiasan jika berada di luar bilik. Itupun ketika kakaknya tiada dirumah, bekerja shift malam seperti yang dipesan abang iparnya.
Atiqah jugak kini sudah agak selesa hanya memakai baju t-shirt berlengan pendek mengikut kesesuaian jenis baju. Kadang-kadang dipadankan dengan tracksuit atauoun kain batik. Rambutnya yang panjang melepasi bahu tetapi tidaklah sampai ke paras pinggan, hanya diikat ponytail. Terserlah kulitnya yang putih ini.
Berbeza ketika mana dia tinggal bersama Afiyah dulu. Setiap masa dia akan bertudung jika keluar dari bilik. Tambahan pula dengan suami Afiyah yang gemar bertuala atau hanya memakai boxer, membuatkan Atiqah lebih suka terperap di dalam bilik. Disini, Atiqah lebih selesa memandangkan abang iparnya, Fauzan lebih sopan. Sesekali ada juga abang iparnya itu memakai seluar pendek separas lutut, tetapi masih lagi berbaju.
Atiqah juga sudah selesa untuk berkongsi sofa dengan abang iparnya itu ketika menonton TV. Dia akan duduk dihujung sofa sebelah sini, manakala abang iparnya pula akan duduk dihujung sebelah sana. Sudah tidak kekok seperti mula-mula dia tinggal disini dahulu.
* * * * * * *
Atiqah melayan drama Korea di skrin telefonnya. Malas dia hendak menonton di TV. Mungkin abang iparnya hendak menonton movie kegemarannya, jadi Atiqah tidak mahu menggangu.
Dia sudah masuk ke biliknya selepas makan dan melayan bermain bersama anak-anak saudaranya tadi selepas beberapa ketika. Ketika dia masuk, Fauzan, abang iparnya masih lagi berada di ruang tamu bersama anak-anaknya.
Jam di telefon dilihatnya. Sudah menunjukkan 1.30 pagi. Esoknya adalah hari Sabtu. Dia bercuti, jadi tidak kisah jika dia tidur lambat pada malam itu.
Tekaknya terasa haus. Dicapai botol air di atas meja kecil disebelah katilnya. Terasa ringan. Atiqah menggongcangkan sedikit botol itu untuk memeriksa isi air yang tinggal dek kerana biliknya yang agak gelap. Hanya diterangi cahaya lampu tidur yang suram.
"Aduh, habis la pula. Macam mana aku boleh lupa isi ni" Atiqah mengomel sendirian. Botol air yang sentiasa berada di atas meja kecil itu kosong. Kebiasaanya dia akan memastikan botol air itu sentiasa diisi. Senang jika haus, tidak perlu dia keluar dari biliknya. Dia mendapat tabiat itu selepas dia berpindah keluar dari rumah kakaknya, Afiyah.
Atiqah membetulkan ikatan rambut ponytail nya itu yang sedikit longgar. Dia hanya memakai 'sweat short pant' yang hanya menutup bahagian punggungnya sahaja. Dipadankan dengan baju t-shirt nipis berkolar agak besar sehingga boleh menampakkan lurah buah dadanya. Dia juga tidak memakai bra dan panties.
Atiqah berkira-kira hendak keluar begitu sahaja atau tidak kerana dia terasa malas untuk menukar pakaian. Kakinya menapak perlahan menghampiri pintu. Telinganya dilekapkan ke muka pintu bilik. Lama dia berkeadaan begitu, mengamati suasana di luar bilik.
Sunyi. Perlahan dia membuka pintu bilik. Kepala dikeluarkan sedikit untuk memastikan keadaan memang betul-betul tiada orang.
Kipas tidak bergerak. TV juga tidak dihidupkan. Ruang tamu itu gelap. Hanya lampu di dapur yang berkonsepkan 'open kitchen' sahaja yang menyala. Dia yakin, abang ipar serta anak-anak saudaranya sudah masuk tidur.
Atiqah melangkah laju menuju ke arah mesin penapis air di sebelah sinki. Penutup botol dibuka dan dia mula mengisi air ke dalam botolnya. Botolnya ditutup setelah air penuh diisi lalu cawan bersih disebelah sinki dicapai.
Dengan perlahan Atiqah meneguk air yang diisi di dalam cawan itu. Sedang dia minum, tiba-tiba kedengaran pintu bilik abang iparnya dibuka. Atiqah tersentak. Hampir tersedak tapi cepat dia menahannya. Dia cepat-cepat membuang sisa air di dalam cawan ke sinki lalu cawan hanya diletak di sebelah mesin penapis air. Tidak sempat untuk membilasnya kerana dia ingin segera masuk ke bilik.
Atiqah memusingkan badannya ingin memulakan langkah. Hampir tercabut jantungnya dek kerana terperanjat bila mana dia ternampak abang iparnya sudah pun berdiri berhampirannya. Atiqah tergamam. Abang iparnya juga turut tergamam. Masa seakan terhenti seketika. Mereka berdua kaku berdiri memandang di antara satu sama lain.
YOU ARE READING
Fantasi Keluarga Mentua
FantasyCerita hanyalah fantasi penulis tetapi watak-watak di dalam cerita adalah berdasarkan watak sebenar disekelilling penulis. Cuma nama watak sahaja ditukarkan dan mungkin 'sidekick characters' sahaja yang menggunakan nama sebenar. Ada juga watak-wata...