🐲 De Qoppa (gesymboliseerd als 'Q' - eigenlijk een gesloten cirkel met onderaan een rechte streep in het midden) is een letter uit het Griekse alfabet en heeft als numerieke waarde het getal 90. Tot de 5e eeuw n.C. werd hetzelfde symbool gebruikt als representatie voor de Dorisch sprekende stad Korinthe.
🐲 'De Boekenjagers' bestaan echt. Het is een hele toffe, stimulerende groep mensen die het principe van de random act of kindness hoog in het vaandel dragen. Je vindt ze via facebook of via boeken-jagers.be. Ook voor Nederlanders trouwens!
🐲 Het stadspark, met die kiosk en het pleintje, de bruggen, het water en de eenden (en nog zoveel meer) bevindt zich in Oostende. Meer bepaald het Leopoldpark midden in het centrum, tussen de driemaster 'De Mercator' en het Casino-Kursaal met het beeld van 'Dikke Mathille'.
🐲 Een 'wegel' of 'wegeltje' (sorry, in Vlaanderen houden we nogal van verkleinwoorden 😁) is een mini-weggetje. Een soort aarden wandelpad maar dan kleiner en minder zichtbaar. Een kerkwegel is een voet- of fietspad, vaak tussen de velden, die de kortste weg naar de kerk aangeeft. De wegel hoeft niet eens verhard te zijn, maar is het in dorpskernen meestal wel.
Volgens Wikipedia is het letterlijk 'een pad dat naar een kerk leidt'.🐲 Mocht je Mushu onverhoopt niet kennen, dan raad ik je aan om de Disney-klassieker 'Mulan' te gaan bekijken. Zeker in de tekenfilmversie is de combinatie 'kleine donderdraak' + 'stem van Eddy Murphy' gewoon hi-la-risch.
🐲 De 'Baya Marisa' is een ongewone appelvariëteit met helderrood vruchtvlees en een rode schil (geen gele dus). Leuk weetje: ze wordt heel goed verdragen door mensen met allergieën. Nog een leuk weetje: als je ze meebakt in een appeltaart, blijven de partjes gewoon rood. Van een bijzondere taart gesproken! Zelf heb ik ze nog nooit gegeten, maar deze soort zou een frisse, zoet-zure smaak hebben.
🐲 Cashapona of Socratea exorrhiza. Beter bekend als wandelende palm, een (tot) 25 meter hoge, dunne boom met steltwortels, die voorkomt in de regenwouden van tropisch Midden- en Zuid Amerika. Meer dan een paar centimeter per jaar kunnen ze zich niet verplaatsen.
🐲 Ik las voor het eerst over het bestaan van de Draugen in het boek 'Pepijn en het lied van de Kwellings', geschreven door Katie Velghe. Het is een meedogenloos wezen en het onverwachte staakt-het-vuren met Noa geeft alleen maar aan hoe graag die Draugen wil dat Scanlan verdwijnt.
🐲 De 'Serpentarius' zijn geïnspireerd op lichtblauwe, S-vormige wezens uit een Suske & Wiske album. Zo zit het tenminste in mijn geheugen. Ik heb geprobeerd het juiste album terug te vinden op basis van de covers, maar dat is me helaas niet gelukt. Als ik ooit eens veel tijd heb, dan zal ik ze allemaal moeten herlezen denk ik. Mocht jij weten over welk album het gaat, dan hoor ik dat graag van je!
🐲 De Holhoornen en de Bokgordel zijn ontstaan door de S&W albums 'De Brullende Berg' en 'De Witte Gems'.
🐲 'Team ROX' verwijst naar de Studio 100- serie ROX (Rik-Olivia-Xavier) met een pratende blauwe auto en geheime opdrachten.
🐲 Toothless is een Night Fury en de draak van Hiccup Horrendous Haddock III, uit de Dreamworks film 'How to Train your Dragon'.
🐲 Quenast is een dorpje in de Belgische provincie Waals-Brabant en een deelgemeente van Rebecq. Het dorp is vooral bekend om zijn porfiergroeve, die de grootste dagbouwgroeve van Europa is. Porfier = stollingsgesteente. In dit geval gaat het vooral over kasseistenen, ballast en steengruis.
🐲 Een draisine is een klein, handmatig aangedreven railvoertuig dat vaak werd gebruikt voor inspectieritten of om arbeiders van A naar B te brengen. Het heeft een dubbel handvat met pompsysteem, dat een beetje lijkt op een wipplank maar dan niet om op te zitten. Je kent het karretje waarschijnlijk van in sommige Roadrunner tekenfilms of uit de stripverhalen van Lucky Luke. Kortom: van beeldverhalen die zich voornamelijk afspelen in de Far West. Een draisine is trouwens niet te verwarren met een railbike.
🐲 Een kuras is geen verzinsel. Het is de combinatie van een borst- en rugplaat die een krijger moet beschermen tijdens de strijd.
🐲 De troonzaal bij de Rebecqs is ook geen verzinsel, althans toch niet door mij. Het is beschreven met in het achterhoofd een wallpaper afbeelding die werd gemaakt op basis van de wereld van Sheng Long, een karakter hoax die verbonden is met de Street Fighter series en werd gecreëerd in 1992. Dat vertelt Wikipedia me toch, ik heb alleen maar gegoogled op 'troonzaal fantasy' tot ik een plaatje tegenkwam die me aansprak. Mocht het je interesseren: het plaatje zelf vind je op Wallpapercave.com, met het nummer wp2234429 (Sheng Long wallpaper) of via
🐲 Nils Holgersson is het hoofdpersonage dat oorspronkelijk (1906) werd bedacht om kinderen spelenderwijs de aardrijkskunde en de taal van het land Zweden te leren. Nils is een kwajongen die wordt betoverd door een Nisse (een soort kabouter) om hem manieren te leren. Hij wordt ineens heel klein en komt zo bij een groep ganzen terecht. In Nederland en België werd het verhaal vooral bekend door een Japanse tekenfilmserie uit 1980. Studio 100 maakte zijn eigen versie in 2017.
🐲 De naam 'Scanlan' is een verbastering van 'scandal', het Engelse woord voor 'schandaal'.
🐲 'Sanomi', de bezwering die Faelan gebruikt om Qoppa weer te doen herleven, is geen verzinsel. Het is echter geen bezwering, maar wel de songtekst van het gelijknamige nummer waarmee de Belgische groep Urban Trad in 2003 mooi tweede werd tijdens het Eurovisiesongfestival. Wie nu denkt dat het één of ander Vlaams dialect is, heeft het mis: de moderne folksong bestaat uit niets anders dan een fantasietaal.
JE LEEST
Qoppa
FantasyNoa doet niets liever dan met haar neus in de boeken zitten. Mocht ze kunnen, ze kroop er helemaal in. Als ze zomaar een boek vindt en de instructies volgt, valt ze - letterlijk - uiteen. Ze komt terecht in een wereld die het uiterste van haar fanta...