٢٦

232 7 0
                                    

استيقظت قمر وفتحت عيونها وهيا تشعر بدوار بدات تفيق رويدا رويدا ...وجدت نفسها في قصر جبل لتهب مره واحده وتشعر بالذعر انا فين انا فين ...
تلفتت حولها لتجده يجلس يتاملها من بعيد مبتسما همس..... حمدالله عالسلامه يا جلبي نورتي موطرحك .

هبت مره واحده فشعرت بالترنح .....قام ومسكها ،،بالراحه المخدر لساته جواكي .
نظرت اليه مصعوقه فضحك ....ايوه يا عسليتي خدرتك وجبتك .

دفعت يده .،انت مخبول انت مش طبيعي جايبني اهنه ليه انت .

تنهد .،جايبك عشان ده موطرحك وهتجعدي عشان اني ماهسيبشش حجي تاني ولا عسيبك ترمحي بعيد عني .

احنت راسها تحاول ان تستجمع نفسها ..اقترب والتصق بها وحشتيني يا واخده عجلي من جوا ..جمري يا ناس ..حالي ومحتالي جدامي كله علي بعضه في فرشتي يادي الهنا كان يلثم يدها بحب .

صرخت منفعله وشدت يدها تحاول ان تستجمع نفسها ... ..انت مفكر حالك مين لو فاكر اني هجعدلك تجل ادبك وتذل فيا لاه انسي اني خلاص يابن الناس جفلتها وجولتلك قبل سابق خد اللي رايده عشان لما اجول خلصت تبقي خلصت .

شدها يحاوطها ويشدها اليه وهيا تتململ ...،،والله تجولي خلصت ملصت انت رطي علي كيفك اني بقه لسه ماجولتش كلمتي ومفكر حالي مين مفكر حالي جبل بتاع جمر وهيا بتاعته اللي رمحت وحرجت جلبه بس اهه جابها ولا هيفارجهاش واصل ..

نظرت اليه بغضب ......عايز ايه يا جبل في سنينك السوده عايز ايه انطج وارحمني بقه يابن الناس اقتربت منه وصرخت ...كت صغيره يا جبل ارحم بقه كت عيله مافيهاش تفكر راعي يابن الناس بقه وابعد عني اني خلصتها زمان ودلوك تخلص برضك وانت اصطفل مع حالك وبعد عن طريجي . لا عاد ليك حاجه عندي ولا ليك تجرب ..اني جفلت سكتك من زمان هاه وليا سنه ارتاحت ..خلصت يا جبل افهم خلصت وكت خلصت اساسا من سنين .

وقف يتاملها عن كسب رافعا حاجبيه ...كنها خلصت من سنين.

صرخت.... ايوه لما سيببتك عالجسر كت خلصانه انت اللي بتدور عالحزن بمنكاش .

ابتسم واقترب منها وقال ....اممم خلصت عالجسر لما سيبتيني وحرجتي جلبي صوح وباكده خلصت ...رفع وجههها باصبعه واقترب ينظر اليها بعشق خلع قلبها قائلا ... ..ولما انت خلصتيها زمان يا جمر جيتي داري ليه يا بت الناس .

ارتعبت ونظرت اليه وبدات ترتجف ......ايه بتجول ايه .

ابتسم ببرود .....،بسالك سؤال اهه لما هيا خلصت راجعه ليه داري راجعه ليه دار جبل اللي سيبتيه .

قالت ...اني اني...لاه لاه ...اني ماجيتش انت مخبول هاجي دارك ليه انت ..انت ..ارتعبت واستدارت.... اني اني ماشيه باسم زماناته عايزني استدارت تهرب .

فاندفع ووقف امام الباب ...
لاه ماعتش هروب واصل لما السما تنزل عالارض جبل خلاص الدعك اللي في خلجته هيوجفه ...بسال اهه بهدوء وتردي من سكات عشان اني الغليان جوايا هيطيح ويولع الدنيا ...جيتي ليه داري ...سناء بت خالي جابلتها من شويه ...ارتجفت ونظرت اليه برعب ...ايوه بصيلي كمان ...هاه جيتي ليه وكتي بتبكي وماسكه صورتنا اللي جطعتها يا جمر .
كانت تنهج بشده ...فاكمل .....راجعه ليه لجبل بعد ماسيبتيه جولي عشان أني ماعسيبش حاجه متخبيه وهعرف كل حاجه .

أ أستحق هذا العذاب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن