دخل جبل فوجد سليم ينظر لقمر وعيونه تلتهمها سمعه يقول ..كل واحد له نصيب وبيعاود وياخد نصيبه ويفرح بيه .
هتف جبل غاضبا ..نصيب ايه يا سليم اللي جاي تاخده من اهنه .
التفت سليم وهتف ..ايه جبل كيفك يا واد عمي مش ترحب بيا الاول اقترب وسلم عليه علي مضض وهتف .،ماشاء الله فرحان جوي ليك انت ربنا اداك من وسع .
نظر اليه جبل بجمود فاكمل سليم ....لاه وكمان واخد معاك جمر النجع مامصدجش دا الواحد لو شغاله معاه نفسه يتفتح عالشغل مايهمله واصل .
هتف جبل غاضبا .،مش متحوز انت برضك وجايب عيال مالك انت باللي يشتغل ومايشتغل .
تنهد سليم ..اهو جضا لابد منه يا واد عمي .
استدار جبل .طب تعالي جوا .
التفت سليم لقمر وهتف بحب..،،تعالي معانا يا جمر .
هتف جبل بغضب ... .،تاجي فين هيا جاعده جهوه روحي شوفي شغلك وصرفها بغضب .
بهت سليم ودخل معه وهتف .،ليه بتزع فيها اكده ماعملتش حاجه .
هتف جبل ..سكرتيرتي يا جدع اني حر ازع اسخمط عيشتها اني حر ..
هتف سليم غاضبا .،ليه اكده مابراحه كت اشترتها اياك مالك يا جبل دي بت بلدك برضك .
دخلت هيا واحضرت مشروبا لسليم فهمس ..من يد مانعدمها يا ست العرايس .
صرخ جبل بحرقه .. .،غوري وابقي ابعتي منال .
ارتبكت واستدارت وخرجت نظر اليه سليم بغضب ..هتف جبل ....خير يا سليم .
تنهد وهتف .،اني عرفت انك بتشتغل في البنا وماشاء الله واني بشتغل في توريدات المواد .
هتف جبل ..وعرفت منين .
هتف سليم .،جمر جالتلي كل حاجه انها بتشتغل عندك .
هتف بغضب .،لا والله جالتلك دا حاجه جميله .
هتف سليم .....،وكت حابب لو نشتغل مع بعض .
هتف جبل ..والله يا سليم احنا متعاجدين مع شركات بس عمونا سيبلنا عروضك واني هعرضها عالناس والله كريم .تنهد سليم.. ماشي واني هبقي سعيد اني اشتغل وقام وذهب يوصله الي الباب فاتجه الي قمر واعطاها تليفونه ..ده تليفوني يا جمر لو رايده حاجه .تنهدت وصمتت فاقترب وهمس وقال لو عايزه شغل اني سداد بدل الحلوف ده ايه الحزن ده شغاله مع بهيمه ..ضحكت هنا اشتعل جبل وهتف .،شرفت يا سليم ..
هتف سليم..... .،طيب يا عم ماتزجش واستدار لقمر ..عايزك هكلمك ضروري بالله تردي عليا .تنهدت وصمتت وخرج .
استدار جبل ورزع الباب .،احس بنار تاكله يا مري ايه اللي جابه في ايامه الطين راجع يحرجلي جلبي دا متجوز الحزين. هيحلج اعمل ايه احلج عليها كيف اني شفته هياكلها بعنيه وجالها ايه ضحكت اعمل ايه هلاجيها من الشايب والا الحزين ده ،،ظل يفرك .،هب مره واحده ،،عايزها في ايه وبيديها تلافونه البت هتجابله جلبي هموت بيعيد الامجاد منه لله جاي ليه وجابلته فين وبتجوله ليه علي شركتي وجضا جوازته جضا نزل عليه الجضا البعيد ..يعني ايه امال سابها زمان ليه راجع ليه ..حاسس اني محصور ..لاه اني ماصدجت جولتلها اخدها ونطجت وخرجت اللي جواتي ..هموت ياجي ده عيونه بتاكلها اه بتاكلها ماهي تتاكل ...هيلاغيها وياخدها مني ونصيب وطين علي ايامه .،البت بيحلجو عليها واني واجف اتفرج واتحسر ..لاه ماهتحملش .
هنا استدعاها فدخلت عليه فصرخ ،،انت جايبالي الحلوف ده اهنه ليه انت هيا طابونه ابوكي .
نظرت اليه بذهول ،،اني جايباه... جايباه منين.
صرخ.... ،،مش جابلتيه جولي بتتجابلو فين بتلوفي علي راجل متجوز .
صرخت هيا...... ماتحترم حالك انت ايه ده .
هتف ....احترم حالي اه صوح احترم واسيبه عنيه هتتغرز فيكي الواد راجع يعيد الامجاد بيبص وعنيه تاكلك .
هتفت غاضبه .....،،لاه اني ماهجفش اسمع جله ادبك .
اندفع واحتضنها .،سليم راجع ليه هاه جولي وجالك ايه ضحكتي اكده وعايزك في ايه وبيديكي تلافونه انت عايزاني اجتلك واخلص .
أنت تقرأ
أ أستحق هذا العذاب
Romanceلقاء بعد سنوات الغياب عشق في الصغر تحول الي غل و انتقام في الكبر .. ولكن هل تستحق منه ها الانتقام وكل ذلك العذاب ..سنري