٢

1K 20 1
                                    

كان مرزوق يلوي ذراع قمر فسمع صوتا .،..اظن اللي يتجبر علي حرمه مايبجاش راجل والا ايه .
اتشلت مكانها فنبره الصوت جعلت قلبها يرجف نظرت وجدت من خطف قلبها يقف غاضبا بهيئته الرجوليه تسارعت دقاتها ونظرت اليه ساهمه ....،
هنا انفعل مرزوق... .،مالك انت انجبر والا اتسخمط خليك في حالك اني عارفها .
نظر جبل اليها ورفع حاجبيه ..تعرفيه يا ست البنات .
اندفعت وضربته وصرخت... .،اعرفك منين يا محروج انت منك لله. انت جاي ترمي بلاك عليا .جمر مابتعرفش حد واصل نظرت اليه والله ماليا علاجه بيه نهائي .
قال الشاب ... .،هتكلم عليكي يبقي تكتمي
دفعته .... .،كتمه لما تكتمك يا بعيد ماتتكلم والا تتسخمط اني مش موافجهايه جله الادب دي هو عافيه يا جدع انت انت ماتعرفش جمر والا ايه بعد والا اخلي اللي مايشتري يتفرج عليك .
هتف هو ....،اظن الحرمه جالتلك اللي فيها ماهياش عافيه يابن الناس .
قال مرزوق ......،برضك خليك في حالك وبعد احسنلك.
قال هو ساخرا وربع يديه ..... .،وان مابعدتش هتعمل ايه .
قال مرزوق ......هعرفك مجامك.
قال هو ،،طب ماتعرفني جايز ماعرفش واقترب ومسك يد قمر وشدها خلفه فكلبشت فيه .
قال مرزوق .،اتجي شري احسنلك انت مش جدي فاهم .
ضحك و ،،مش جدك كيف ،،تكونش عجوز شايب وسنك كبير ومخبول  ان كان  اكده ماشي.
هنا قال مرزوق غاضبا ،،يبقي انت اللي جبته لروحك .،وهجم عليه وبدا الشابان يتصارعان وهيا تبكي بقهر وتخاف عليه بشده فتح مرزوق احد المطاوي فارتعبت..... لاه لاه منك لله بعد سيبه .
خبطه مرزوق  علي يده فصرخت الا انه هجم عليه وانهال عليه ضربا رغم اصابته الي ان اغشي عليه ...  وقف هو ينهج بشده .
فاقتربت دامعه ..انت كويس.
نظر اليها بغضب .،انت وجفاله في الغيط ليه ...لو ماكتي واجفه ماكنش ده كله حصل مخبوله انت .
احست بغضب .،فهتفت ،،اني ماوجفاش اني كت ماشيه هو اللي جليل الحيا .
صرخ .،ماهو لما يلاجي واحده زي الجمر ماشيه لحالها ماهيسيبهاش.

كانت غاضبه فابتسمت دون وعي..(البت فطست من كلمه 😁😁) همست .،شايفني جمر اني ،(السحاحات اشتغلت يا عيال🤗 )،تنهدت وهمست بلين .،طب اني ماليش صالح هو اللي سو كانت تنظر اليه ببراءه .
فزفر بضيق .،اخر مره تمشي لوحدك اكده فاهمه .،هزت راسها نظر الي يديه .
فاندفعت ومسكت يده .،اتعورت جامد انت حجك عليا .
تنهد من لمستها وهتف .،خلاص حصل خير .
قالت.... لاه استني ،،فتحت شنطها واخرجت منديلا ولفت به يده وظلت تلفه بعنايه وحنان ثم ربطته ونظرت اليه بحنان .،حاسس بوجع دلوك .
ابتسم فهيا جميله لتبتسم اليه ابتسامه بلهاء همس ،،خلاص بقت زينه اندفعت ......،يا رب دايما .تنهد وظل ينظر اليها فهمست .،طب ممكن يعني توصلني .
نظر اليها ولم ينطق احست بالخجل فهمست ،،خلاص ماتحملش همي واستدارت حزينه تمشي فاذا به يمشي بجوارها من سكات ابتسمت واستدارت .....اني جمر وانت .(بت واقعه🤭🤭 )
ابتسم وهتف ،،اني جبل .
رفعت حاجبيها ..جبل اسم غريب جوي.
ضحك ......،اهه حظي ابوي ملوش غيري في الدنيا  سماني اكده عشان مالناش حد واصل .
همست .،انت من اهنه من البلد .
قال .،ايوه من علي طرف البلد بيتنا اهناك
قالت .،عند الترعه الشرجيه .
قال ...تعرفيها .،
قالت ..ايوه اني بشتغل في مصنع الاغذيه اللي هناك .
قال .،...انت متعلمه .
قالت .،ايوه معاي دبلوم اخر سنه وهخلص واجدم في المعهد. هتف .،معهد ايه .
قالت .....معهد السكرتاريه او معهد المحاسبه اني نفسي اكمل علامي  وانت .
قال .،اني خريج تجاره .
قالت...... بتشتغل .
قال جبل..... بلجط رزجي الله المعين .
قالت ..بتاجر يعني عندك تجاره .
ضحك ......،لاه تجاره ايه مش للدرجه دي بجيب حاجات اكده والله بيرزج .بتكفيني اني وامي وخلاص هنعوز ايه تاني .
قالت ..يعني تتجوز مانا شفتك واجف مع كذا حد يعني.
ابتسم .،ايه ده شفتيني اني.
قالت مندفعه .....ايوه كت واجف مع سوسن وكريمه شفتك اني والله .(يا بت يا بت 😆😆)
ضحك .،لاه دول معرفه من بعيد .
قالت بلهفه .... .،يعني مش معاهم خالص .
قطب جبينه فخجلت ......،يعني متكلم علي حد يعني .(يا بت عيب بقه 😁).
ابتسم وهتف .،طب بتسالي ليه يهمك ده .
اندفعت ..ايوه يهمني والله..اجصد يعني يعني ..انت ساعدتني واني يهمني تنسعد ،(😆😆)
ابتسم .،لاه اطمني اني مش مع حد
تنهدت براحه وهتفت ،،خالي يعني.
ضحك ..ايوه خالي عالاخر ..
همست ..يعني مش مع كريمه ولا سوسن خالص ..ابتسم ..لاه مش معاهم خالص ..
تنهدت ووضعت يدها علي قلبها سعيده وسارت كانت تسير ببطئ لا تريد ان تصل .
قالت .،ماتجرب تشتغل معانا في المصنع طالبين موظفين.
قال جبل  ..لاه اني راجل حر طياري مابحبش الكلبشه واصل  ..اني بخطط اتاجر ربنا يرزج.
قالت قمر  ..يا رب يرزجك ويطعمك ويعليك جادر يا كريم .
تنهد ونظر اليها وهيا تشع حنانا فهمس ....انت حلوه جوي علي فكره .
ابتسمت بسعاده واحمرت خجلا.... ،،صوح و النبي انت شايفني حلوه .
ضحك ....،،اي حد يشوفك حلوه . الاعمي بس اللي مايشوفش .
قالت هيا.،لاه انت شايفني حلوه .
ابتسم وهتف .،يهمك يعني اجول ،
قالت ،،هاه يهمني اه ،،هاه ...لاه .،يعني  بحب اعرف وبس .

أ أستحق هذا العذاب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن