٢٢

235 5 0
                                    

كان جبل قد ترك قمر ليومان تعد حالها .. دخلت عليه المكتب اقترب واحتضنها ..... وحشتيني جوي .مسك يدها وظل يقبلها بهيام ...اني مانمتش ليا يومين . مش متخيل هتبقي جاري وبتاعتي والله حاسس اني هنهبل ..قبل وجهها ...،اسمعي انهارده هاخدك ونطلع عالمركب نجضي اول يوم مع بعض تمام وهتجولي لابوكي انك مسافره كام يوم اياكي تجوليله حاجه .
ابتسمت  .،..كمان ابويا مايعرفش .
قال بلين وقبل خدها ،،ويعرف ليه احنا بس اللي يهمنا بعض ..شوفي اسبوع هنجضيه مع بعض اني كلمت ناس تحضر المركب اني وانت وبس .،وكتبت الورجه عن المحامي وهتاخدي شيك الميت الف وفوجيهم متين كمان شوفتي اهوه بزياده..هنروح نختار المكان اللي هنعيش في مع بعض .
قالت ببرود  .امممم ...هنعيش كيف طيب جول نورني وفرحني .
قال....،بصي انت طول النهار هتبقي معايا هخلص شغل بدري واجيلك عالمغرب اكده ونبقي مع بعض واروحك بالليل لابوكي وهنجول ده شغل برضك وهخلي الشركه تكلم ابوكي عشان يصدج وانت محتاجه فلوس هتجولي انك بتاخدي شيفتات واعملي حسابك يا جلب جبل  فيه ايام هتباتي معايا اقترب وشدها ،،اني حاسس اني هنجن وماهشبعش منك .
ابتسمت ببرود .،وايه كمان ..
قال مبتسما...كتير مخطط لكتير والله  ..اكده نبقي مع بعض .
ابتسمت .... .،امم وهتطلجني بعد شهر .
اندفع وهتف بلهفه .. ..وليه يا جلبي تطلجي هيبقي ناجصك ايه فلوس هتاخدي راجل ورايدك هتطلجي ليه خليكي .
ضحكت.. ..صحيح ما اخليني هطلج ليه ..ماني جاعده بتحضن بفلوس وبنام بفلوس عشيجه يعني .
تنهد... ،،جمر مش هنرجع لجديمه بقه ماخلاص اتفجنا ماشي ..المحامي بيكتب الورجه وهيجبها ...اتي المحامي واعطاه الورقه .،ابتسم واقترب ... يلا يا جلبي تعالي امضي .،نظرت اليه ونظرت للورقه ومسكتها فاحتضنها ،،... شوفي كاتبلك اهه تلتميت الف مش ميه ولا كنوز الدنيا جبل بقي معاه يجبلك احلمي هيجيب بس ياخدك ويفرح هفرح اخيرا وتبقي ليا بتاعتي بتاعتي اني ..من ساعه ماسمعت رايداك واني مهبول .،كن فين ده من يوم ماشوفتك ليا ياما بنحرج بس خلاص يا جلبي ماعاد فيه حرج واصل فيه فرح فيه جبل اللي هياخد جمر اخيرا ويرتاح ...اهوه امسكي يلا امضي وهننزلو في ساعتها ما مصدج والله يلا بسرعه عشان مانتوخرش ... .نظرت الي الورقه بدات تقرأها وقلبها بدا يدق بعنف .. .،ولمحت سطرا احست ان قلبها تمزق اشلاء ..همست ....

......علي ان تتزوج قمر حمدان من جبل العزايزه وليس لها اي حقوق لديه وليس من حقها ان تطالبه باي شيء وانها اخذت حقوقها كامله ...كما ان هناك اتفاق ان لن يكون هناك اطفال طوال مده الجواز. واذا تم الطلاق من حقه ان ياخذ الورقتين ولا يعرف احد عن تلك الزيجه شيئا والا تتعرض للمسائله القانونيه .....

ابتلعت ريقها وبدات تحس بدوار ماهذا الرخص ماهذا الهوان الهذه الدرجه رخيصه امامه ابتعدت ونظرت اليه ظلت تنظر اليه ولا تنطق . ..انت ازاي اكده انت بجد طلبت من المحامي اكده.ايه المرار ده.
خفق قلبه وقال برهبه ،.. .،فيه ايه مالك .
نظرت اليه بسخريه و بقهر..... مالي... .،مالي الحزن كله والجهر وجله الجيمه يابن العزايزه ....،مالي..بتسالني مالي ...،يا مصيبتي .،واجف تجسم وتشتري وتبيع ليه اني كت طلبت منك جواز من اساسه .

أ أستحق هذا العذاب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن