٢٥

251 10 0
                                    

ذهب جبل الي بيت قمر وقد اصيب بحاله من الجنون بفقدها احس ان روحه نزعت منه بعد ان تركته ولم يعرف لها مكان .ذهب الي البيت وظل يدور كالمجنون ويدق عليه ...وقف لا حول له ولا قوه يشعر بالغلب الشديد .....طب اعمل ايه اجيبها منين ...انت يا محروج منك لله انت السبب راجع معبي حزن وغل اهي طفشت منك وانت هتموت عليها ..انت فين يا جلبي حجك عليا جولت العفش كله وعملت العفش كله ..انت عيل حزين ومجرف تجولها اخد جتتك منك لله دانت مجنون بيها جته ايه وسخماط ايه علي ايامك الطين عيل ماتربيتش ..(كلنا بنقول والله 🤭) ...
تنهد وقام يقف امام الباب لا يجروء ان يرحل ليسمع صوتا خلفه ....
جبل ازيك يا جبل ...

التفت ينظر للصوت كانت سناء ابنه خاله ..ابتسم لها ابتسامه باهته فقلبه عليل لا يقوي علي الفرح ...تنهد ..ازيك يا سناء .

قالت ..انت فين يابن عمتي مالكش اهل تسال عليهم .

قال.... ..معلهش يا سناء دنيا .

نظرت اليه ....شوفتك بتخبط ...انت بتخبط كيف اكده براحه ماحدش جوا .

قال بلهفه ..ماشفتيش حد فيهم يا سناء بالله جولي .

قطبت هيا ...لاه ليهم ياما ماحدش عتب اهنه ...انت بتخبط عليهم ليه تعرف ابا حمدان اكيد ...مش جمر  انت تعرفها والا ايه .

تنهد بوجع... ..لاه جمر  ،،ايوه اعرفها ..

هزت راسها باستغراب ...تعرفها ... غريبه دي ...

قال قاطبا ..ايه اللي غريبه ...اعرفها كويس فيه حاجه .

قالت .....بتجول تعرفها صوح من ميته ...معرفه جديده اكيد .

قال ..فيه ايه يا سناء لا اعرفها من زمان من قبل ماسافر .

سهمت قليلا ...من زمان بتجول ..امال جالت لا ليه زمان ..
عموما ماتشغلش بالك ..ابقي تعالي هستناك في الدار واستدارت.

خفق قلبه و اندفع ومسكها ..استني راحه فين انت جولتي ايه دلوك ومين اللي جال .

قالت ..لاه مافيش ..دا عمر ....سنين عدت ...ماتشغلش بالك كت جابلتها عند داركو ..يلا اشوفك بخير وتركته ورحلت ..

وقف هو مبهوتا .....جابلتها عن دارنا ميته ده ..اسرع ومسكها ...استني يا سناء ماتمشيش جولي جابلتيها ميته وفين .

قالت ..فيه ايه ... اصل بعد مامشيت كت راحه اطمن عالدار خالتي الله يرحمها كت جالتلي الشباك ساعات بيتنطر جولت اخش ابص .روحت هناك  جابلتها في داركو بس الغريب انت بتجول تعرفها من زمان ...هيا ساعتها  جالت ليا ماتعرفكش .

نظرت اليها رجف قلبه وبدا دقاته تصرخ ...جمر جت دارنا بعد ما مشيت ...بجد يا سناء  ..ايه شوفتيها في دارنا .

قالت ...ايوه دخلت لقيت الشباك فعلا متوارب بصيت لقيت جمر جوا الدار .

قال منفعلا بلهفه ...كت بتعمل ايه جولي انطجي .

أ أستحق هذا العذاب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن