تفاجأ جبل بسقوطها فحملها علي الفور وصعد بها ثم عاد وانهي الحفل واعتذر للناس وعاد مسرعا اليها ياخذها في احضانه ينظر اليها بعشق ..حبيبي والله حلمتي بيا يا جلبي ...سنين وانت بتحلمي بينا ماتحملتيش تعيشي السعاده دي ما صدجتيش .. اني وجعتك جوي اني اسف وانت جلبك لسه ليا بتحلمي بسعاده ماكتيش فاكراها موجوده.
اني مش متخيل حلمت بالقصر ..وبالشجره والممر ..واخرتها حلمت بفرحنا واني معاها ..حلمت بينا وبيا عريسها وحبيبها ..للدرجادي مانستنيش وانت راجع تجهرها ...حجك عليا يا جلبي ايه بس مخبياه جلبي ماعاد متحمل ..لمعه عيونك كت تسحر ..واجفه جمر منور تاخدي العجل وعيونك تشع فرح ..واخرتها تجعي محصوره اكده يا رب هسعدها والله هسعدها فيها ايه بس ..يا رب اهدهالي ..ظل يتلمسها بحنان حتي فاقت نظرت اليه ساهمه بلا وعي كانت تظن انها تحلم ابتسمت اليه بعشق همس بهيام ..بحبك يمين الله بحبك .
همست ..جبلي .
خفق قلبه ..روح جبلك شدها اليه وانهال عليها وتاهت معه وهو يشدد عليها ...الا انها انتفضت وقامت مذعوره تفتش في نفسها برعب ...،،ايه خلاص خلاص هتهملني ... فانفجرت في البكاء.اندفع واحتضنها .....،ايه يا جلبي خلاص ايه مالك بيكي ايه واهمل ايه دانت روحي ....كانت تبكي بقهر ضياع ذلك الحلم عاشته لدقائق ثم ضاع للابد .....ظل يهدهدها ..طب اهدي فيه ايه انا عملت حاجه ضايقتك .كان يمسد عليها .دا حبيبي كان جمر ياخد للعجل والحفله كت حفله كنها حلم ...هتف مشاكسا .،ينفع اكده تبوظلي حفله بالوفات يا شيخه هتشوفيها تاني فين بقه وضحك .
هنا انتفضت وابتعدت ونظرت اليه بقهر ..اشوفها فين ماهشفهاش يا جبل بيه وعافه اني ماهشفهاش تاني ..اني ماطلبتش حفلات وجولتلك وفر فلوسك يابن الناس جاي تجولي بوظت... انت اللي بوظت انا ماليش صالح انا جولتلك خد اللي عايزه وسيبني رايح تصرف وتكلف ليه كت طلبت منك حاجه اني..... كانت دموعها تنهمر وهو يقف مذهول اقترب .
فصرخت ....ماتجربش كانت تشعر بالحرقه ..ايه مبسوط اني مش هشوفها فاكر انت لما تطلجني هروح لحد تاني يا سي جبل انا بس امشي من دنيتك واستحاله ادخل حد حياتي واستدارت واندفعت للحمام تبكي بقهر.
وهو يقف مشلولا .،هو فيه ايه اني كت بهزر هيا مجنونه ايه كميه العقد دي .،ظل جالسا يشعر بقله الحيله ..انت جواكي ايه مخليكي كل كلمه تفسريها وحش....جواكي ايه اني هتجنن .تنهد وانت حلوف رايح تجولها مش هتشوفيها جتك نصيبه تشيلك البت معقده حسس في كلامك اهي هتفضل جوا وليلتك هتجلب سواد منك لله ..ظلت هيا بالداخل كثيرا تحاول ان تستجمع شتات نفسها ..ايه يا قمر هو عشان حلمتي بده تفكري انه بتاعك اهو جالهالك مش هتشوفيها تاني...همه علي فلوسه مانت جربوعه .سالت دموعها .،اهدي بقه وانجزي خلي الدنيا تخلص اديله نفسك يا جمر واخلصي مستنيه ايه ..مسحت دموعها وخرجت وهو يجلس ينتظرها وجدها تذهب لدولابها فهو قد جعل من يجهزون لها كل شيء لتنتش قميصا بروب طويل وتعود للداخل ظلت فتره وهيا لا تعرف ان تفتح الفستان لتعود اليه وتهتف غاضبه .،افتح الزفت ده عشان نخلص في الليله الزفت دي .
تنهد بغلب ...فصرخت ..ماتفتح الزفت فيه ايه .
قال متنهدا ... ،،لاه كتير عليا كميه زفت غير عاديه .
نظرت اليه ..بتجول ايه ماتفتح الهباب مش عريس انت وهتفتح الفستان .
ضحك وقال .،لا والله عريس دا منظر عريس دا غلب اقسم بالله .،قام بهدوء ومد يده واقترب منها ووضع راسه في ثنايا رقبتها وهمس ..طب ماتسيبيني اعمل عريس اني خايف .كان يفك ازرارها
أنت تقرأ
أ أستحق هذا العذاب
Romanceلقاء بعد سنوات الغياب عشق في الصغر تحول الي غل و انتقام في الكبر .. ولكن هل تستحق منه ها الانتقام وكل ذلك العذاب ..سنري