١٨

268 11 9
                                    

ذهبت قمر واجرت اشعه وانتظرت النتيجه علي نار لتاتي لها الصدمه تدمي قلبها كأًن مازال في القلب بقيه ..فالطفل عنده ثقب في القلب ولابد له عمليه ضروريه..اتجهت للمشفي لتجد ان دور باسم بعد ثلاثه اشهر لتسال عن تمنها علمت ان التكلفه ستتخطي الميت الف هوي قلبها وذبحت تماما فهذا ما كان ينقصها .. .

احست قمر انها ستموت فلم يعد لها حيل. احتضنت ابن اخيها ذو السادسه من عمر وتعلقت به برعب ظلت تشهق بشده ....ليه يا رب ليه يا رب تعبت والله تعبت هو مش كفايه بتحط جهر فوج الجهر اني ماعت متحمله ..كتير يا رب انت عالم بعبدتك اني عايشه عشانه اصلا ومتحمله عشانه السواد ..لله الامر راضيه اهوه راضيه بس خف الجضا يا رب ماتفجعنيش في الواد مامتحملاش والله .ظلت تنتحب واخذته وعادت الي البيت محطمه .

دخلت علي ابيها وما ان علم حتي وقع ارضا وتهالك وظل يبكي ذهبت اليه واحتضنته.
فقال .،الواد هيروح مننا هنجيب الفلوس منين دول جالو الحجز بعيد و دوره بعد تلات اشهر واكده الواد هيروح فطيس .

قالت ..ماعرفاش يابا ماخبراش اطلب سلفه من الشركه .

قال ابيها... هتطلبي ميت الف يا بتي حد بيدي حد ميت الف .

قالت بحرقه .،امال هعمل ايه اسيبه يموت .

قال بقهر ....،ماقدمناش حل الا تتجوزي فكري .
صرخت ،،الحرامي حرام بقه .

قال الرجل ...طب هنعمل ايه مين هيدفع .

قالت .،ماخبراش ماخبراش سيبني افكر جايز ربك يحلها من عنده .دخلت هيا وانهارت من البكاء .،ايه يا جمر هتعملي ايه .اطلب سلفه واكتب علي روحي شيك ايه المشكله ناس كتير بتطلب ..تنهدت وعزمت علي ان تطلب في الصباح من الشركه لعلها تنجد ما تبقي لها من الدنيا .

كان جبل قد قضي ابشع يوم مر عليه من بعد ان تركها لم ينم في ليلته .انتظرها ان تاتي ولكنها لم تاتي احس بالاشتعال..
.... برضك ماجاتش اكيد بتتغندر مع عريس الغبره ماهي جالتلي انسي انسي ازاي بعد حرجه جلبي امبارح ماعارفش انسي ..طب يا جمر ان ماكت اجهرك .

عدي اليوم وهو يشعر بالجنون ويتخيلها مع ذلك العجوز وكل حين يكسر الاقلام ويمزق الاوراق من حرقه قلبه واذا دخل عليه احدا يهيج بشده . قام واتجه الي بيته ياكل نفسه فتخيلها مع ذلك الرجل واكمل يومه وقد مس او جن .

صرخ.... لاه ما متحملش اني وقام علي الفور وطلب عنوانها واتجه للبيت وظل واقفا تحته ..اني هستناها تحت اول ماتاجي معاه هجتلها واجتله اني مش هجعد مجنون اكده ودي بتتغندر للشايب .ظل واقفا يشعر بالغلب احس بالقهر والدونيه وكيف وصل به الحال هكذا كانه عبد سلسل من قلبه ..صرخ هيا مابتجيش ليه حد يسهر لحد اكده منك لله هموت .
ركن للخلف من تعبه ..غفي غصبا عنه ليقوم منتفضا ..ايه ايه اني نمت خبط عالمقود بغضب طب جت والا ايه في سنتها السوده ...لم يجد لنفسه حل حتي عاد مقهورا يجر اذيال الخيبه .

أ أستحق هذا العذاب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن