١٤

603 27 11
                                    

وقف جبل ينظر اليها فوجدها تتجه الي الخارج وتتكلم بصوت خفيض كان قلبه يغلي مع من تتكلم هكذا ...
عند قمر ..كان الحاج عرفان صاحب البيت يتصل بها ،،هتف ازيك يا جمر اني الحاج عرفان .
قالت .....،كيفك يا حاج لعلك بخير .
قال .....بخير طول مانت بخير .،كت عايز اعدي عليكي اتكلم كلمتين .
تنهدت ،،مالوش لزوم يا حاج اني يعني هتصرف في الايجار و....
قال ...ايجار ايه بس ...طب اسمعيني طيب بالله عليكي عايزك في حاجه تانيه .
تنهدت .،طيب اني جدامي ساعه وهخلص واجي البيت.
قال ......،لاه اني بره وهاجي اخدك انت فين.
قالت ......،مالوش لزوم.
قال ......،لاه بجولك اني بره ليه تاجي مواصلات .
هنا اقترب الجبل ..سمعها ..هتاجي تاخدني بالعربيه طيب هنروح فين ...هنجعد مع بعض نتحاكي حاضر انت تؤمر ..ابتسمت اني اطول اجعد معاك ...طب ايه طيب مانت كت عندي جبل اكده
...ضحكت حاجه خاصه عيوني دانت غالي عندي جوي ...اعطته العنوان .
استدارت لتجد جبل يقف امامها يغلي وينظر اليها بغل ..هتف راحه فين ومين ده اللي هتجابليه ويعدي عليكي .
نظرت اليه هتفت .،حاجه خاصه يا جبل بيه واستدارت مسك قلبه شعر بنار في جوفه ..حصلت تجابلي كمان وتسمعيني انجهر منك لله يا شيخه .
اندفع وشدها بعيدا تلفتت حولها ..فيه ايه بعد يدك ..هتف بحرقه ..انطجي مين ده وحاجه خاصه ايه دي .
نظرت اليه بغضب ..مالك انت تسال ليه ليك ايه انت هجابل واحد عشره اني حره .
عصر يدها ..عارفه اني ممكن اجتلك دلوك ولا يرفليش جفن ايه حتي في الشغل مش عاتجه ايه جله الحيا دي صحيح حاجه تجرف .
اشتعلت هيا ونظرت اليه ..بالضااابط حاجه تجرف ابعد عنها بقه كفايه حزن .فاعتصر يدها ..مش هبعد مش هبعد انت ماتجوليش ابعد وماتبعدش انت بتشتغلي عندي بفلوسي اللي بتوكلك انت واهلك . الفلوس اللي انت عبدتها .
ضحكت ..فلوسك ..ياخي ربنا يشفيك بقه وتعرف ان الفلوس  مابتوكلش جلوب ..عارف بتمني امشي واسيب شغلك ولجمتك اللي هيا سم في جوفي بس ربنا رايد اهه اجعد واسمع واشوف جضا ربنا وحكمته في عباده ..فلوس ايه اللي بتتكلم عليها ..وبعدين مالك بتتكبر اكده ليكونش بتديني فلوس لله .،لا يا بيه اني بشتغل وبكدي باخد منك وبتاخد جدامه شغل وعوض لفلوسك ماتتمطعش اكده يابو فلوس ..وعموما اني من اهنه هدور علي حته واطفش من وشك واستدار وذهبت وهو يقف قلبه سيخرج من مكانه .والغل ينهش قلبه ..هتمشي البت هتمشي وتسيبني هتمشي .،أعمل ايه ايوه اموتها هيا تموت بقه واخلص اني تعبت يا رب ايه العيشه الحزن دي ..

..كان قد انتهي الاجتماع وقف امير وجبل .،ايه هترجع الشركه .
قال باستعلاء .....،لاه اني هجابل نادين بت خالي نتغدي سوا .
ضحك امير .،ماشي يا عم الله يسهلو بس قولي يابني هتتجوزو امتي ماتخلص .
احنت قمر راسها والوجع ينهش قلبها ... فهتف جبل ...جريب يا امير جريب جوي بس الجصر فيه حبه حاجات اكده هيا لازمن تاجي وتشوف دا هيبقي بيتها مش اي حد هانم عن حج مش جربوعه يعني .
كانت تضغط علي يدها ...احست بانفاسها ستقتلع احشائها بخروجها ...هيجوزها في الجصر اللي حلمتي هتنسعدي فيه هيا دي اللي هتمسك يده وتعيش حلمي ..ايه يا رب ده ..... .،كان الالم فوق الاحتمال .
قال امير .....،نادين بتحبك من زمان ربنا يسعدكو انا اول المعذومين والشركه كلها .
قال .،....طبعا بس شركه ايه الفرح هيبقي مليان كبرات مش هدخل انا حد جليل ونظر لقمر بشماته .
قال...،يلا اتوخرنا ونظر اليها امير .،هوصلك هاجي معاكي يا قمر .
قالت هيا ببرود ....لا معلش اصل فيه حد جاي ياخدني عن اذنكو ..
اشتعل جبل ونظر اليها وهيا تمشي شعر بنار في جوفه .،...مين ده يا جمر اللي نفسك تجعدي معاه مين .
ضحك امير... تلاقي عندها طالعه يا واد تعالي نشوف مين صاحب الليله .
احس جبل بان كلام امير يكويه نزل مسرعا فوجدها تركب عربه كبيره وكان الرجل عجوزا اخذها ورحل .
اطلق امير صفيرا ،،يا صلاه النبي .،البت راكبه مع راجل كبير تلاقيه مريش شفت عربيته اكيد هتكبش كبشه حلوه يلا عقبالنا بليله زي دي .
صرخ جبل غاضبا .،ماتحترم حالك هو ايه الحزن ده .
قال امير.... انت اهبل مانت اللي قايل عليها شمال ربنا يشفيك انا هركب اي حاجه وارجع الشركه اخد عربيتي .
ظل جبل يغلي ..مين ده اللي ركبت معاه مين وواخدها فين هو عيني عينك اكده ..مسك قلبه ..حاسس ان جلبي بيغلي طب اني مالي شالله تنحرج بت معيوبه ..ظل واقفا يغلي ويعصر يده ....لاه ماجادرش حاسس بجلبي بينعصر منك لله يا بت حمدان همشي مجذوب طول عمري بفكر فيكي ...لم يتحمل اندفع جبل وانزل السائق واندفع وراء عربه قمر .
ركبت قمر ووقف الحاج عرفان عند احد النوادي وهتف انزلي كت عايز اتكلم معاكي .،نزلت هيا ودخلا وجلست معه .،اسمعي يا جمر .

أ أستحق هذا العذاب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن