Pada tarikh 12/12/2021, Nina dan Zafran pun melangsungkan pertunangan mereka. Mak dan ayah sangat bersetuju untuk pertunangan ini kerana mereka sudah sangat mengenali Zafran sejak daripada mereka bercinta dahulu lagi. Abang Alif masih tidak mendapat khabar kerana masih berada di PULAPOL. Bulan hadapan abangnya akan kembali.
"Terima kasih semua sebab datang majlis pertunangan kami." ucap Zafran kepada semua tetamu yang hadir.
Nina mengenakan solekan yang tebal dan cantik. Nina jarang mengenakan solekan di wajahnya dan itu menyebabkan wajahnya menjadi semakin berseri-seri. Ianya merupakan hari yang bahagia buat Shanina dan Zafran setelah 10 tahun perkenalan mereka.
"Saya tak sangka awak masih terima saya walaupun saya dah tak suci. Dah banyak kali kena sentuh." ucap Nina dengan mata yang berkaca.
"Jangan lah cakap macamtu.. Bukan salah awak pun sayang.. Salah saya sebab bagi awak baju abaya yang seksi macamtu. Silap saya sebab suruh awak pakai malamtu. Sampaikan awak kena tempiasnya. Maafkan saya." ucap Zafran.
"Awak tak salah. Salah saya sebab terlalu sombong and takdengar cakap awak." ucap Nina.
"Dah dah , jangan fikirkan semua ni lagi. Sekarang awak dengan saya dah. Takde sape akan apa-apakan awak lagi. Saya janji."
Nina tersenyum dan menangis apabila mendengar ucapan itu keluar dari mulut tunangannya. Dia berasa sangat bahagia kerana sudah berkenalan dengan tunangannya. Mereka sudah memutuskan untuk menikah setelah Nina habis belajar dalam masa 1 tahun lagi.
1 bulan selepas itu, Alif kembali setelah belajar di PULAPOL. Nina ketika itu sudah berada di rumahnya kerana sedang cuti semester. Alif yang sudah mengetahui berita dimana adik perempuannya itu sudah bertunang berhasrat untuk tidak lagi mahu mengganggu adiknya dan ingin meminta maaf atas perbuatan terkutuknya dahulu terhadap adiknya.
"Nina, boleh kita bercakap sekejap. Kita berjalan dekat sawah dulu? Please." ujar Alif.
"Kenapa Nina nak kena dengar cakap abang? Taknak la. Nina malas." ucap Nina lagi.
"Please Nina, kali ni saja. Dengar abang nak cakap apa." rayu Alif lagi.
"Haih yelah. Kejap."
Nina menyarung tudungnya dan dia mengikuti abangnya untuk berjalan ke sawah.
"Huh apa dia yang abang nak cakap tu? Cakaplah cepat." ucap Nina.
"Abang nak minta maaf. Semua ni salah abang. Sepatutnya abang tak buat macamtu pada Nina dulu. Abang minta maaf. Apa yang abang boleh buat untuk tebus balik kesalahan abang?" ucap Alif panjang lebar.
"Er.. tak apa lah abang. Nina dah maafkan. Nak buat macam mana lagi. Benda dah jadi. Nina pun bukan suci. Macam-macam dah jadi dekat Nina ni." ucap Nina sedih.
"Maksud Nina? Macam-macam dah jadi tu apa? Zafran apa-apakan Nina ke? Atau ada orang lain buat selain abang?" soal Alif.
"Tidak. Zafran tak buat apa-apa pada Nina. Dia yang selalu tolong Nina kalau Nina kena apa-apa." ucap Nina lagi.
"Ada apa-apa jadi ke kat Universiti tu yang abang tak tahu. And kenapa mak cakap Nina dah tak duduk dekat asrama Nina." soal Alif lagi.
"Haritu Nina kena rogol dekat 5 lelaki. Dengan classmates Nina sendiri. Huhu." ucap Nina sambil menangis.
"Ya Allah.. abang minta maaf Nina. Abang silap. Sebab abang semua ni jadi."
"Eh bukan salah abang.." ucap Nina lagi.
"Eh jomlah balik. Mak dah masak dah tadi. Sebab abangkan baru sampai, jadi mak dah masakkan lauk special untuk abang." ucap Nina lagi sambil mengesat air matanya.
"Jom, dah nak masuk waktu maghrib juga ni." ucap Alif.
Nina bersyukur kerana abangnya sudah diberi kesedaran tentang dosa dan perbuatan terkutuk itu, tidak sia-sia dia masuk ke PULAPOL 6 bulan itu.Malam itu, Zafran datang ke rumah untuk bertemu dengan Nina, dan kebetulan Alif turut ada di situ. Zafran memberikan sedikit makanan yang diminta oleh Nina, mengidam katanya. Setelah Nina meminta diri untuk masuk ke dalam bilik, Alif pun memanggil Zafran untuk membicarakan sesuatu.
"Zafran aku nak minta maaf, sebab aku..."
"Aku dah tahu. Aku dah maafkan. Aku harap lepasni kau boleh berubah dengan lebih baik lagi. Jangan buat macamtu pada adik kau. Kalau betul tak tahan, cari la isteri. Tu ha, si Laila, dia kan minat pada kau. Apakata kau pergi mengorat dia, dia pun cantik, cikgu pulak tu. Sesuailah dengan kau." ucap Zafran.
"Ye aku tahu salah aku. Aku tak sepatutnya buat macamtu pada dia. Eh ? Laila. Laila mana ea? Macam mana kau tahu dia suka kat aku?" soalnya.
"Aku tahu lah. Sebab haritu masa aku dengan Nina tunang, dia datang cari kau. Lepastu dia bagitahu dekat mak kau yang dia suka dekat kau. Tapi dia malu nak jumpa kau sendiri." ucap Zafran.
"Laa yeke.. Takpelah esok pagi kalau dia lalu depan rumah aku panggil dia." ucap Alif lagi.
"Eh kau tidur sini kan harini. Marilah baring-baring dulu dalam bilik aku. Sebabnya aku nak pergi kedai kejap. Kau nak apa-apa tak?" soal Alif lagi.
Dia menggelengkan kepalanya. Lalu dia membontoti Alif masuk ke biliknya. Dia juga sudah letih hari ini. Drive kereta terlalu jauh.
"Sayang.. dah tidur ke?" Alif memberi pesanan ringkas kepada Nina.
Tiada balasan.
"Dah tidurlah tu budak kecil tu." Dia menutup matanya dan tertidur.
YOU ARE READING
𝕾𝖊𝖝𝖞 𝖑𝖆𝖉𝖞
Romance26 Januari 2020. Hari yang penuh bersejarah hitam bagi diri Shanina. Hatinya bagai digiris pisau yang tajam dan dia sendiri tidak tahu apa tujuannya untuk hidup di muka bumi tuhan ini. Jikalau bunuh diri itu bukanlah dosa yang besar, pastinya dia...