Suasana kafe kampus pagi itu tenang, dengan pelajar-pelajar mula memenuhi ruang untuk sarapan sebelum kelas. Azelia duduk di meja berhampiran tingkap bersama Liora, menikmati croissant yang dibuat oleh salah seorang pelajar pastry.
“Seriuslah, Azelia. Kau tak nak cerita apa sebenarnya yang berlaku malam tu?” Liora bertanya sambil menyisip kopi panasnya.
“Cerita apa?” Azelia cuba mengelak, matanya memandang ke luar tingkap.
Liora mencebik. “Jangan pura-pura lupa. Ryzan. Pintu asrama. Apa yang dia cakap kat kau?”
Azelia mengeluh perlahan. Dia tahu Liora takkan berhenti sehingga mendapat jawapan. “Dia... cuma cakap sesuatu yang buat aku keliru. Aku tak tahu apa maksud dia.”
Liora memiringkan kepala, memandang Azelia dengan penuh minat. “Keliru macam mana?”
“Dia cakap... dia dah jumpa seseorang yang dia rasa ditakdirkan untuk dia.”
Liora hampir tersedak. “Dan kau tak rasa kau orang tu?”
“Macam mana aku nak tahu?” balas Azelia, suaranya sedikit tinggi. “Aku tak tahu sama ada dia serius atau sekadar bergurau.”
Liora tersenyum sinis. “Kalau kau tanya aku, aku rasa kau patut terus terang dengan dia. Kau pun suka dia, kan?”
Azelia memandang Liora, kemudian menundukkan kepala. Dia tak berani nak akui perasaan sebenarnya.
---
Di seberang kafe, Ryzan dan Havran sedang menikmati roti bakar dengan jem buatan sendiri. Havran memerhatikan rakan baiknya yang nampak seperti sedang termenung jauh.
“Bro, kau okay ke?” Havran menegur sambil menyuap roti.
“Ha? Okay. Kenapa pula tak okay?” Ryzan cuba menutup kegelisahannya.
“Entahlah. Aku rasa kau tak pernah sesenyap ni. Kau biasanya penuh idea pasal kelas atau resepi baru.”
Ryzan termenung sejenak sebelum bersuara. “Aku cuma tengah fikir pasal Azelia.”
“Aku tahu!” Havran ketawa kecil. “Kau ni memang hopeless bila bab perempuan. Dah sampai masa kau cakap terus terang dengan dia.”
“Tak semudah tu, Havran. Kalau dia tak rasa benda yang sama, aku takut kami jadi janggal.”
“Risiko, bro. Kalau kau tak cuba, kau takkan tahu.”
Ryzan hanya mengangguk perlahan, masih ragu-ragu.
---
Sesi kelas hari itu bertambah menarik apabila pensyarah mereka, Chef Sofea, meminta pelajar dari kelas kulinari dan pastry untuk bergabung bagi satu projek khas.
“Aktiviti kali ni adalah tentang kolaborasi,” kata Chef Sofea dengan tegas. “Setiap kumpulan akan gabungkan elemen pastry dan masakan utama untuk mencipta satu menu unik.”
Nama Azelia dipanggil untuk bersama dalam kumpulan dengan Ryzan, Havran, dan Liora. Azelia yang pada mulanya teragak-agak kini terpaksa berdepan dengan Ryzan lebih kerap.
“Okay, jadi apa idea kita?” tanya Liora sambil menulis di buku catatannya.
“Bagaimana kalau kita buat dessert yang boleh jadi sebahagian daripada hidangan utama?” cadang Havran.
Azelia bersetuju. “Macam... tart berinti daging?”
Ryzan tersenyum. “Idea yang bagus. Aku boleh buatkan inti daging dengan perasa rempah khas.”
Mereka mula membincangkan konsep hidangan mereka dengan lebih terperinci. Sepanjang perbincangan, Azelia tak dapat mengelak daripada mencuri pandang ke arah Ryzan.
YOU ARE READING
Dari Hati ke Hati [ OG ]
RomanceAzelia Zyreena, seorang pelajar pastry yang berbakat, selalu berjaga-jaga dengan hidupnya. Semua yang dia buat, dari kerja keras dalam kelas sampai hubungan dengan orang sekeliling, selalu disertai rasa takut tak cukup baik. Tapi bila dia bertemu de...