Hari itu, suasana kampus lebih sibuk daripada biasa. Di dewan utama, persediaan untuk pertandingan memasak antara fakulti sedang rancak dijalankan. Pelbagai pelajar sibuk menguruskan bahan-bahan, menghias gerai, dan menyusun jadual pertandingan.
Azelia berdiri di sudut, memerhatikan suasana. Fakulti pastrinya telah memilihnya untuk menjadi ketua pasukan, satu tanggungjawab yang tak dia minta, tetapi tak dapat dia tolak.
“Zelia, kau okay?” suara Liora mengejutkannya daripada lamunan.
Azelia mengangguk perlahan. “Aku cuma risau. Ramai betul yang tengok pertandingan ni nanti. Kalau aku buat silap...”
Liora memegang bahu Azelia, memberikan sokongan. “Kau jangan risau sangat. Kau ni hebat. Semua orang percaya pada kau. Dan kalau kau perlukan bantuan, aku ada.”
Azelia tersenyum kecil. “Terima kasih, Liora. Aku hargai kau.”
Sementara itu, di seberang dewan, Ryzan berdiri bersama pasukan kulinarinya. Dia kelihatan tenang, tetapi dalam hati, dia tahu pertandingan ini penting. Ini bukan sekadar soal menang atau kalah, tetapi peluang untuk membuktikan sesuatu kepada fakulti, kepada rakan sepasukan, dan mungkin kepada Azelia.
Havran, yang berdiri di sebelahnya, menepuk bahunya. “Bro, fokus. Jangan biarkan benda lain kacau kepala kau.”
“Aku fokus,” balas Ryzan ringkas, walaupun matanya sekali-sekala mencuri pandang ke arah Azelia di sudut dewan.
---
Pertandingan Bermula
Dewan berubah menjadi tempat aksi apabila pertandingan bermula. Setiap pasukan diberi masa dua jam untuk menyediakan hidangan yang terbaik, lengkap dengan pencuci mulut.
Azelia mengetuai pasukannya dengan cekap, memberikan arahan dengan jelas. Tangannya lincah mengadun krim untuk tart buah-buahan sambil memastikan setiap ahli pasukan melakukan tugas mereka.
“Liora, kau tolong aku susun buah-buahan atas tart ni. Aku nak dia nampak cantik dan kemas.”
“Roger!” jawab Liora, dengan semangat.
Di bahagian lain dewan, Ryzan bersama pasukannya sedang sibuk menyiapkan hidangan utama mereka, sebuah masakan fusion yang memerlukan teknik yang teliti.
“Ryzan, kita dah dekat waktu plating,” salah seorang ahli pasukannya memberi amaran.
“Okay. Semua standby. Hidangan kita kena nampak sempurna,” jawab Ryzan, matanya tak beralih dari pinggan yang sedang dia susun.
---
Saat Penilaian
Ketika waktu tamat, semua pasukan membawa hidangan mereka ke meja juri. Dewan menjadi sunyi apabila juri-juri mencuba setiap hidangan, memberikan komen yang teliti.
Hidangan pasukan Azelia mendapat pujian kerana rasa dan estetikanya, tetapi juri mencadangkan sedikit penambahbaikan pada tekstur tart mereka.
Pasukan Ryzan pula dipuji kerana inovasi dan keberanian mereka mencuba sesuatu yang berbeza.
Selepas beberapa minit yang mendebarkan, keputusan diumumkan.
“Tempat pertama jatuh kepada... Fakulti Kulinari!”
Sorakan bergema di seluruh dewan apabila nama pasukan Ryzan diumumkan. Walaupun Azelia sedikit kecewa, dia tetap bertepuk tangan untuk menghormati kemenangan mereka.
Ketika semua orang sibuk mengucapkan tahniah kepada pasukan pemenang, Ryzan berjalan ke arah Azelia.
“Aku tahu kau kecewa,” katanya perlahan. “Tapi aku nak kau tahu, kau dan pasukan kau buat kerja yang hebat tadi. Aku kagum dengan kau.”
YOU ARE READING
Dari Hati ke Hati [ OG ]
RomanceAzelia Zyreena, seorang pelajar pastry yang berbakat, selalu berjaga-jaga dengan hidupnya. Semua yang dia buat, dari kerja keras dalam kelas sampai hubungan dengan orang sekeliling, selalu disertai rasa takut tak cukup baik. Tapi bila dia bertemu de...