Bab 7: Kekeliruan dan Bisikan Hati

1 1 0
                                    

Matahari pagi mula menyinar, memanaskan kawasan kampus yang sibuk. Pelajar-pelajar berkeliaran, membawa beg galas sambil berbual mesra dengan rakan-rakan. Di kafeteria kolej, suasana penuh ceria dengan bunyi sudu dan garfu, perbualan, dan ketawa kecil.

Di satu sudut, Azelia sedang duduk sendirian di meja, menikmati secawan latte dan sepinggan croissant. Walaupun suasana sekitar meriah, fikirannya penuh dengan perkara-perkara yang sukar dia jelaskan. Pandangan Ryzan semalam masih bermain dalam mindanya.

“Apa sebenarnya yang dia fikirkan?” Azelia berbisik sendirian sambil menghirup latte yang sudah mulai suam.

“Bercakap sorang-sorang, Zelia? Tak biasa kau buat macam ni,” suara Havran tiba-tiba menyapa, membuatkan Azelia sedikit tersentak.

Dia memandang Havran, yang kini sudah duduk di hadapannya tanpa meminta izin. Havran memang begitu spontan dan penuh keyakinan.

“Eh, tak ada apa-apa. Aku cuma tengah... fikir menu untuk assignment pastry minggu depan,” Azelia menjawab, cuba menyembunyikan keresahannya.

“Oh ya? Assignment ke, atau seseorang?” Havran tersenyum sinis, jelas cuba menyakat Azelia.

“Mana ada!” Azelia cepat-cepat menafikan, tetapi rona merah di pipinya menceritakan segalanya.

Havran ketawa kecil. “Kau ni, Azelia... Kau pandai buat kek, tapi kau tak pandai langsung nak sembunyikan perasaan kau.”

Azelia mendengus perlahan. Dia tahu Havran hanya bergurau, tetapi kata-kata itu tetap menyentuh hatinya.

---

Di studio kulinari...

Ryzan berdiri di hadapan meja kerjanya, memegang pisau chef dengan penuh fokus. Dia sedang memotong sayur-sayuran dengan teknik julienne, tetapi fikirannya melayang kepada Azelia.

"Kenapa aku tak boleh berhenti fikirkan dia?"

Dia menggelengkan kepala, cuba mengusir pemikiran itu. Namun, bayangan wajah Azelia ketika mereka bertembung pandangan di kelas semalam terus menghantui.

“Bro, kau okay ke?” Havran tiba-tiba muncul di sebelahnya, memandang dengan mata yang penuh tanda tanya.

Ryzan meletakkan pisau chefnya dan memandang Havran dengan senyuman kecil. “Aku okay je. Kenapa kau tanya?”

“Kau nampak lain macam hari ni. Fokus kau macam dah lari jauh,” Havran berkata sambil bersandar di meja kerja.

Ryzan menghela nafas panjang. “Havran, kau rasa... macam mana kalau kau tak sengaja jatuh cinta kat seseorang yang kau tak rancang untuk suka?”

Havran mengangkat kening. “Hmm... Aku rasa, kau tak patut lari daripada perasaan kau. Kalau kau suka dia, kenapa nak sorok? Tapi aku rasa aku tahu siapa orang tu...”

Ryzan memandang Havran dengan mata yang tajam. “Kau jangan buat spekulasi, Havran. Aku cuma tanya pendapat kau.”

“Betul, betul. Tapi jawapan aku tetap sama  ikut hati kau. Jangan tunggu sampai terlambat,” Havran berkata sebelum berjalan pergi, meninggalkan Ryzan dalam kekeliruan.

---

Petang itu, di perpustakaan kampus...

Azelia memutuskan untuk menghabiskan masanya di perpustakaan. Dia sedang mencari beberapa buku rujukan untuk assignment pastry, tetapi fikirannya tetap tidak tenang. Dia berjalan di sepanjang rak buku, mencari-cari tajuk yang sesuai.

“Azelia.”

Dia tersentak mendengar suara itu. Dia berpaling, dan di hadapannya berdiri Ryzan. Dengan kemeja biru dan senyuman tenang, lelaki itu kelihatan begitu yakin, tetapi ada sesuatu di matanya yang menunjukkan dia juga sedikit resah.

Dari Hati ke Hati [ OG ]Where stories live. Discover now