Bab 14: Sebuah Janji

1 1 0
                                    

Azelia melangkah ke dalam perpustakaan kampus dengan langkah perlahan, cuba menenangkan fikiran. Kebiasaannya, tempat ini menjadi ruang selamatnya, tetapi hari ini fikirannya penuh dengan persoalan. Wajah Ryzan terlintas di fikiran senyumannya yang menenangkan, kata-katanya yang selalu membuatnya rasa dihargai.

Dia mengambil tempat di satu sudut sunyi dan membuka buku yang dibawa. Namun, tumpuannya terganggu. Perasaan tak tenang itu semakin kuat. Sejak kebelakangan ini, ada sesuatu yang berubah antara dia dan Ryzan. Sikap Ryzan yang lebih mendekatinya kadangkala membuat hatinya berdebar, tetapi pada masa yang sama, dia cuba menafikan perasaan itu.

Langkah seseorang menghampiri mejanya. Azelia mengangkat wajah dan terkejut melihat Ryzan berdiri di hadapannya dengan senyuman lebar.

"Aku tahu kau suka tempat sunyi macam ni," kata Ryzan sambil menarik kerusi di hadapannya.

"Apa kau buat kat sini? Takkan nak pinjam buku?" balas Azelia dengan nada bergurau.

"Tak juga. Aku nak jumpa kau," jawab Ryzan ringkas, matanya merenung tepat ke matanya.

Azelia terasa jantungnya berdegup kencang. Dia cuba menenangkan dirinya, tetapi tatapan itu seolah-olah memberitahu sesuatu.

"Ada apa-apa ke?" tanya Azelia, cuba bersikap biasa.

Ryzan menyandarkan badannya ke kerusi. "Aku cuma nak tanya... kau okay ke? Sejak akhir-akhir ni kau nampak lain."

Azelia terkedu seketika. Dia tidak menyangka Ryzan begitu perasan akan perubahan dirinya. "Aku okay je... mungkin penat sikit dengan assignment," balasnya, cuba menutup kegelisahan.

Ryzan mengangguk perlahan, tetapi dia jelas tak berpuas hati dengan jawapan itu. "Kalau ada apa-apa yang kau nak cakap, aku sedia dengar. Aku tak nak kau simpan sorang-sorang."

Azelia memandangnya. Ada sesuatu dalam suara Ryzan yang membuatkan dia rasa lebih selamat. Dia ingin membuka mulut, tetapi kata-kata tersekat di kerongkong.

"Aku hargai kau ada untuk aku, Ryzan. Tapi, aku belum bersedia nak cakap sekarang," kata Azelia akhirnya.

Ryzan tersenyum kecil. "Aku faham. Tapi ingat, aku ada kat sini kalau kau perlukan aku."

Azelia mengangguk, hatinya terasa sedikit lega. Dia tahu, janji Ryzan itu tulus. Dan mungkin, suatu hari nanti, dia akan berani berkongsi segala yang terbuku di hati.

Malam itu, ketika Azelia berjalan pulang ke asrama, dia menyedari satu perkara hubungannya dengan Ryzan kini lebih daripada sekadar persahabatan. Namun, adakah dia bersedia untuk melangkah lebih jauh?

Azelia termenung sepanjang perjalanan pulang ke asrama. Kata-kata Ryzan masih terngiang-ngiang di fikirannya, seolah-olah menyentuh satu ruang dalam hatinya yang dia cuba nafikan selama ini. Langkahnya perlahan, dan fikirannya berputar liga tentang janji itu, tentang dirinya, tentang mereka.

Namun, sebelum sempat dia sampai ke pintu masuk asrama, bunyi motosikal yang biasa didengarinya memecah keheningan malam. Azelia menoleh ke arah parkir motosikal. Di bawah cahaya lampu malap, Ryzan berdiri di sebelah motornya, mengangkat tangan sambil tersenyum.

"Azelia!" panggil Ryzan.

Azelia berjalan menghampirinya, wajahnya penuh tanda tanya. "Apa kau buat kat sini lagi? Bukankah kau dah balik tadi?"

"Aku rasa tak puas hati. Aku tahu kau sembunyikan sesuatu," jawab Ryzan, nada suaranya serius. "Aku takkan desak, tapi aku harap kau tahu aku betul-betul kisahkan kau."

Azelia terkedu lagi. Dia tak sangka Ryzan akan muncul semula dan meluahkan perasaan seperti itu. "Aku... aku tak tahu macam mana nak mula," katanya perlahan, hampir berbisik.

Dari Hati ke Hati [ OG ]Where stories live. Discover now