Pagi itu, suasana kelas terasa lebih sunyi daripada biasa. Azelia duduk di tempatnya, menatap nota yang terbuka di atas meja, namun fikirannya melayang jauh. Perbualannya dengan Ryzan semalam masih bermain di minda. Kata-kata lelaki itu, senyumannya yang tenang, dan cara dia menerima segala kekurangan dirinya semuanya membuatkan hati Azelia berdebar tanpa henti.
Namun, dia masih keliru. Bolehkah dia memberi ruang kepada perasaan itu, sedangkan dia tahu hidupnya masih penuh dengan kekangan dan impian yang perlu dikejar?
“Lia, kau okay?” suara Havran tiba-tiba memecahkan lamunannya.
Azelia tersentak sedikit, menoleh ke arah Havran yang duduk di meja sebelahnya. Lelaki itu kelihatan risau, matanya memandang tepat ke arahnya.
“Eh, aku okay. Kenapa tanya?” Azelia cuba tersenyum untuk menutupi kegelisahannya.
“Kau nampak macam tengah fikirkan sesuatu yang berat. Kalau ada apa-apa, cerita je. Kau tahu aku boleh dengar.”
Azelia tergelak kecil, berusaha untuk meredakan suasana. “Tak ada apa-apa lah, Hav. Aku cuma... banyak benda nak kena fikir pasal projek akhir nanti.”
“Oh, pasal tu,” Havran mengangguk sambil tersenyum. “Kalau kau perlukan bantuan, bagitahu je. Aku dengan Liora boleh tolong.”
“Thanks, Hav. Kau memang baik sangat.”
“Baik sebab aku kawan kau, Lia. Itu je,” balas Havran bersahaja, namun di sebalik kata-katanya itu, dia menyembunyikan rasa yang lebih mendalam.
---
Sementara itu, di luar kelas, Ryzan sedang berjalan menuju ke kantin. Langkahnya perlahan, fikirannya penuh dengan wajah Azelia. Dia tahu perasaannya terhadap gadis itu bukan perkara biasa. Ada sesuatu tentang Azelia yang membuatkan dia ingin lebih mengenali dirinya, melindunginya, dan memastikan dia bahagia.
Namun, jauh di sudut hati, dia tahu jalan untuk mendekati Azelia tidak mudah. Gadis itu memiliki dinding yang kukuh, dan dia perlu mencari cara untuk menembusinya tanpa memaksa.
“Ryzan, kau ke mana?” suara Liora memanggilnya dari belakang.
Ryzan berhenti dan berpaling, melihat Liora yang datang menghampirinya. “Tak ke mana pun. Kau buat apa kat sini?”
“Aku nak cari kau,” jawab Liora dengan nada ceria. “Aku nak tanya kau sesuatu.”
“Tanya apa?”
“Kau suka Azelia, kan?”
Pertanyaan Liora membuatkan Ryzan tergamam seketika. Namun, dia segera mengangguk, memilih untuk tak berbohong. “Ya, aku suka dia.”
Liora tersenyum. “Bagus. Sebab aku rasa Azelia perlukan seseorang macam kau. Tapi kau tahu kan, dia bukan jenis yang senang buka hati?”
“Aku tahu,” balas Ryzan tenang. “Tapi aku sanggup tunggu. Asalkan dia bahagia, itu dah cukup.”
“Kau memang lain daripada yang lain, Ryzan. Aku harap kau boleh buat,” kata Liora sebelum meninggalkan lelaki itu sendirian.
Ryzan tersenyum kecil, semangatnya semakin kuat untuk mendekati Azelia dengan cara yang betul. Dia tahu perjalanan ini penuh liku, tapi dia bersedia untuk menghadapinya.
---
Di kelas, Azelia masih terdiam, memikirkan makna kata-kata Havran dan Ryzan yang selalu memberikan sokongan tanpa syarat. Dua lelaki ini, masing-masing mempunyai keistimewaan yang membuatkan dia terkesan. Tapi hatinya belum mampu memilih, kerana dia masih belajar memahami dirinya sendiri.
Fikiran Azelia terus berputar, namun satu perkara pasti perasaan ini, walaupun susah, akan membawanya kepada sesuatu yang lebih besar, sesuatu yang belum pernah dia bayangkan sebelum ini.
YOU ARE READING
Dari Hati ke Hati [ OG ]
RomanceAzelia Zyreena, seorang pelajar pastry yang berbakat, selalu berjaga-jaga dengan hidupnya. Semua yang dia buat, dari kerja keras dalam kelas sampai hubungan dengan orang sekeliling, selalu disertai rasa takut tak cukup baik. Tapi bila dia bertemu de...