Dapur pastri sunyi pada pagi itu, hanya kedengaran bunyi alat pengadun dan sesekali bunyi loceng oven. Azelia berdiri di depan meja kerjanya, matanya fokus pada adunan mousse coklat yang sedang diadun. Dia perlu menyiapkan versi terbaik pencuci mulut untuk tugasan kali ini.
Tiba-tiba, pintu makmal terbuka dan Liora melangkah masuk dengan langkah yakin.
"Zelia, kau awal hari ni!" tegur Liora sambil tersenyum lebar, mendekati meja Azelia.
"Awal apa? Kau je yang selalu lambat," balas Azelia dengan nada bergurau, tetapi dia tetap tidak mengalihkan tumpuannya daripada mousse.
Liora tergelak kecil. "Hmm, aku rasa hari ni kau perlukan bantuan. Nasib baik aku datang!"
"Aku rasa, kalau kau tolong, nanti lebih banyak yang rosak daripada siap," balas Azelia sambil tersenyum sinis.
"Jahatnya!" kata Liora, membuat muka merajuk.
Namun, sebelum Liora sempat membalas lebih panjang, Havran muncul di pintu. Seperti biasa, aura yakin yang dibawa lelaki itu mencuri perhatian.
“Selamat pagi, gadis-gadis!” Havran menyapa sambil melangkah ke arah mereka.
Azelia hanya mengangguk, manakala Liora melambai dengan semangat.
“Havran, kau tak ada kelas ke?” tanya Azelia sambil mencurahkan mousse ke dalam acuan.
“Kelas aku petang. Jadi, aku ada masa nak tengok korang struggle pagi ni,” jawab Havran dengan nada bergurau.
"Tak ada siapa struggle pun kat sini," balas Azelia, memandang Havran dengan senyuman sinis.
“Betul tu, Havran. Zelia ni, kalau bab pastri, dia dah level dewa. Kau jangan kacau dia,” tambah Liora, menyokong Azelia sambil ketawa.
Havran mengangkat tangan tanda mengalah. “Baiklah, baiklah. Aku cuma nak bagi sokongan kat kau.”
Sambil mereka bertiga berbual, Ryzan muncul di pintu makmal. Semua mata segera memandangnya.
“Apa yang aku terlepas?” tanya Ryzan sambil tersenyum, membawa sepinggan croissant yang baru dibakar.
“Hari yang panjang untuk Azelia,” balas Havran, membuatkan Azelia menjelingnya.
Ryzan meletakkan pinggan croissant itu di meja. “Aku fikir kau mungkin lapar, jadi aku bawa ni untuk korang semua.”
Liora hampir meloncat kegembiraan. “Ryzan! Kau penyelamat! Aku lapar dari tadi.”
Azelia hanya mengangguk kecil sebagai tanda terima kasih, tetapi matanya terpaku pada Ryzan. Dia kelihatan lebih tenang daripada biasa, tetapi Azelia dapat merasakan sesuatu di sebalik senyuman lelaki itu.
---
Petang itu, Azelia duduk di taman kampus, memegang buku catatannya. Dia cuba menyusun semula idea untuk tugasan akhir pastri, tetapi fikirannya terganggu.
“Kau macam tak fokus.”
Azelia terangkat wajahnya dan melihat Ryzan berdiri tidak jauh darinya, memegang botol air.
“Apa kau buat kat sini?” tanya Azelia.
“Aku nampak awak kat sini tadi. Aku fikir, mungkin kau perlukan kawan,” jawab Ryzan sambil duduk di bangku sebelahnya.
Azelia mengeluh perlahan. “Aku cuma penat. Banyak benda nak fikir.”
Ryzan memandang Azelia dengan penuh perhatian. “Kalau kau perlukan seseorang untuk dengar, aku ada.”
Azelia diam sejenak sebelum memandang Ryzan. “Kenapa awak selalu ada bila saya perlukan seseorang?”
Ryzan tersenyum. “Mungkin sebab aku rasa kau perlukan seseorang yang faham. Kadang-kadang, kita tak boleh hadapi semua benda sorang-sorang.”
YOU ARE READING
Dari Hati ke Hati [ OG ]
RomanceAzelia Zyreena, seorang pelajar pastry yang berbakat, selalu berjaga-jaga dengan hidupnya. Semua yang dia buat, dari kerja keras dalam kelas sampai hubungan dengan orang sekeliling, selalu disertai rasa takut tak cukup baik. Tapi bila dia bertemu de...