Bab 17: Pilihan di Antara Dua Hati

0 0 0
                                    

Malam itu, Azelia duduk di tepi katilnya dengan fikiran yang berselirat. Kata-kata Ryzan masih terngiang-ngiang di telinganya, mengusik hatinya yang sudah lama cuba untuk dipulihkan. Namun, wajah Havran yang penuh kesetiaan dan pengorbanan juga muncul di fikirannya, mengingatkan Azelia bahawa ada seseorang yang selama ini sentiasa berada di sisinya tanpa meminta apa-apa.

Azelia memandang telefon bimbit di tangannya. Havran baru sahaja menghantar mesej:

"Azelia, kalau kau perlukan seseorang untuk dengar, aku ada. Jangan pendam seorang diri, ya."

Mesej itu pendek tetapi penuh makna. Havran sentiasa tahu apa yang perlu dikatakan untuk membuatkan Azelia berasa tenang. Tetapi persoalan yang lebih besar menghantui Azelia apakah kehadiran Havran benar-benar membuatkan dia bahagia, atau dia hanya mengisi kekosongan yang ditinggalkan Ryzan?

Dia menarik nafas panjang dan membalas:
"Terima kasih, Havran. Aku hargai keprihatinan kau. Aku cuma perlukan masa untuk fikir semua ni."

Tidak lama selepas itu, bunyi ketukan di pintu memecah lamunannya. “Azelia, kau ada masa tak?” suara Teera, rakan sebiliknya, memanggil dari luar.

“Masuklah,” jawab Azelia perlahan.

Teera melangkah masuk dengan senyuman kecil, tetapi pandangannya segera berubah apabila dia melihat wajah Azelia yang suram. “Kau okay ke? Nampak macam ada sesuatu yang berat dalam kepala kau.”

Azelia menggeleng. “Tak tahu nak mula dari mana, Teera. Kau pernah rasa macam kau tersepit antara dua pilihan yang penting?”

Teera duduk di hujung katil, memandang Azelia dengan penuh simpati. “Dua pilihan yang penting… atau dua orang yang penting?”

Azelia terdiam. Dia tahu Teera dapat membaca fikirannya.

“Ryzan datang jumpa aku hari ini. Dia nak minta peluang kedua,” kata Azelia akhirnya.

Teera mengangkat kening. “Dan Havran? Dia tahu?”

Azelia mengangguk perlahan. “Dia nampak tenang, tapi aku tahu dia risau. Dia tak pernah cakap banyak, tapi aku dapat rasa dia tak mahu kehilangan aku.”

Teera memandang Azelia dengan mata penuh belas. “Kau tahu, Azelia, orang macam Havran tu susah nak jumpa. Dia mungkin tak bersuara, tapi tindakannya sentiasa tunjuk betapa dia ambil berat tentang kau. Kalau kau pilih dia, kau tak perlu risau tentang masa depan kau.”

“Tapi Ryzan…” Azelia menggigit bibirnya. “Aku tak tahu kenapa, Teera, hati aku masih sakit bila ingat apa yang dia buat. Tapi dalam masa yang sama, aku tak dapat buang perasaan yang ada untuk dia.”

Teera menghela nafas panjang. “Zelia, kau kena tanya diri kau siapa yang buat kau rasa lebih dihargai? Siapa yang kau rasa boleh bagi kau kebahagiaan yang sebenar, bukan cuma janji-janji manis?”

Azelia tahu kata-kata Teera itu betul, tetapi jawapannya tak semudah itu. Dia memandang ke luar tingkap, memerhatikan bintang-bintang yang bersinar di langit malam. Setiap bintang itu seperti mewakili kenangan yang pernah dia cipta bersama dua lelaki tersebut  Havran dan Ryzan.

---

Di sisi lain, Ryzan dan Havran masing-masing sedang memikirkan tentang Azelia.

Di asramanya, Ryzan merenung gambar lama mereka berdua di telefon bimbitnya. Wajah Azelia yang tersenyum di dalam gambar itu mengingatkannya pada semua momen manis yang pernah mereka kongsi. Dia tahu kesilapannya telah mencalar hubungan mereka, tetapi dia juga yakin bahawa cinta mereka masih belum hilang sepenuhnya.

Sementara itu, Havran duduk di tepi pantai, memandang ombak yang memukul pantai dengan perlahan. Hatinya berbisik bahawa Azelia mungkin tidak akan memilihnya, tetapi dia tak pernah nak berhenti mencuba. Dia tahu, cinta bukan tentang memiliki tetapi tentang memastikan kebahagiaan orang yang dicintai.

Dari Hati ke Hati [ OG ]Where stories live. Discover now