Azelia Zyreena melangkah masuk ke dapur studio kampus sambil membawa beg penuh dengan bahan-bahan pastry. Bau mentega cair dan vanila menyambutnya, memberi sedikit ketenangan di tengah-tengah kerisauan yang bermain di benaknya. Semester ini adalah antara yang paling mencabar, dan projek akhir yang akan menentukan grednya semakin menghampiri tarikh penghantaran.
Dia mengambil tempat di meja kerjanya, menarik nafas panjang sebelum mula mengatur bahan-bahan. Tepung, gula kastor, dan telur disusun rapi, manakala sekeping resit kecil yang penuh dengan coretan idea-idea awal kek dan tart terletak di sebelah.
“Macam mana aku nak buat sesuatu yang unik…” bisik Azelia perlahan, merenung kertas tersebut.
Namun, fikirannya yang fokus terhenti apabila suara berat menyapanya dari arah belakang.
“Awal betul kau datang, Azelia.”
Azelia berpaling. Di pintu dapur berdiri Ryzan Idrisyan, pelajar kulinari yang sering menjadi perhatian di kampus kerana bakat memasaknya yang luar biasa. Dengan apron yang sudah disarung dan senyuman bersahaja di wajahnya, dia kelihatan seperti baru selesai sesi praktikalnya.
“Eh, Ryzan? Kau pun kat sini?” Azelia cuba menyembunyikan rasa terkejutnya.
“Aku tengah test resepi baru untuk projek aku. Tapi nampaknya aku tak sorang.” Dia melangkah masuk, meletakkan sebuah buku nota tebal di atas meja sebelah Azelia.
Azelia hanya tersenyum kecil sebelum kembali memberi tumpuan kepada bahan-bahannya. Namun, dia dapat merasakan kehadiran Ryzan yang seolah-olah memerhatikannya.
“Kau buat apa hari ni? Tart ke kek?” tanya Ryzan, memecah kesunyian.
“Kek. Aku tengah cari idea untuk buat sesuatu yang fresh… tapi aku stuck,” jawab Azelia sambil mengeluh.
Ryzan mengangguk, seakan memahami. Dia melangkah lebih dekat, memandang bahan-bahan yang sudah disusun Azelia. “Kau ada fikir nak gunakan bahan tempatan? Kadang-kadang, gabungan rasa tradisional dengan teknik moden boleh buat sesuatu yang menonjol.”
Azelia mengerutkan dahi, cuba memproses cadangan itu. “Bahan tempatan? Macam… pandan ke?”
“Pandan, kelapa, atau apa-apa yang orang tak jangka. Kau pernah cuba kombinasi pandan dengan lemon?” Ryzan mengeluarkan sebiji lemon dari begnya dan meletakkannya di meja Azelia.
Azelia terpaku seketika. Lemon pandan? Bunyi itu kedengaran menarik, tetapi juga agak luar biasa. “Aku tak pernah fikir benda tu… Kau yakin boleh jadi?”
“Dalam dunia masakan, tak ada apa yang mustahil selagi kau berani cuba,” jawab Ryzan sambil tersenyum.
Kata-kata itu membuatkan Azelia terdiam. Ada sesuatu dalam cara Ryzan bercakap yang membuatkan dia rasa yakin, walaupun dia masih ragu-ragu.
“Okay, aku cuba,” akhirnya Azelia bersuara. Dia mengambil lemon itu dan mula memikirkan bagaimana mahu menggabungkan rasa yang berlawanan itu ke dalam adunan keknya.
Sementara itu, Ryzan terus berdiri di sebelahnya, memberi tunjuk ajar dan pandangan dari semasa ke semasa. Di sebalik bimbingannya yang bersahaja, Azelia tidak dapat menahan rasa hairan. Kenapa Ryzan, pelajar yang sering sibuk dengan projeknya sendiri, begitu berminat untuk membantu?
Namun, dia memilih untuk tidak terlalu memikirkan perkara itu. Dalam dunia kulinari ini, mungkin mereka hanya dua individu yang berkongsi minat yang sama dan mungkin, ia cuma permulaan kepada sesuatu yang lebih daripada sekadar kek.
Azelia mula bekerja dengan lebih tekun, mengambil pandan segar dari stok simpanan dapur studio dan mula merasainya bersama jus lemon yang diperah. Tangannya lincah mencampurkan bahan-bahan, tetapi fikirannya tetap terganggu oleh kehadiran Ryzan yang duduk tidak jauh, memerhatikannya dengan minat.
YOU ARE READING
Dari Hati ke Hati [ OG ]
RomanceAzelia Zyreena, seorang pelajar pastry yang berbakat, selalu berjaga-jaga dengan hidupnya. Semua yang dia buat, dari kerja keras dalam kelas sampai hubungan dengan orang sekeliling, selalu disertai rasa takut tak cukup baik. Tapi bila dia bertemu de...