Hari-hari berlalu dengan begitu pantas, dan semakin lama, Azelia semakin susah untuk menepis perasaan yang timbul dalam dirinya. Setiap kali mereka berdua bekerja bersama, rasa itu semakin mendalam, namun dia cuba untuk menahan diri. Ryzan Idrisyan bukan hanya seorang rakan sekelas, tetapi juga seorang lelaki yang membuatkan hatinya berdebar setiap kali mereka bertemu. Tetapi Azelia tidak boleh mengabaikan ketakutannya. Dia tahu, lebih banyak dia mendalami perasaan itu, lebih banyak juga risiko yang akan diambil.Pada suatu pagi yang cerah, Azelia duduk di kafe kampus bersama Liora dan Havran. Mereka sedang berehat selepas kelas kulinari, menikmati secawan kopi. Liora memerhatikan Azelia dengan pandangan tajam, seolah-olah dapat membaca fikiran temannya itu.
"Zelia," Liora memulakan perbualan, "Kau nampak lain je akhir-akhir ni. Ada apa-apa yang kau sembunyikan?"
Azelia meletakkan cawan kopinya dan mengeluh perlahan. "Aku tak tahu, Liora. Aku rasa macam ada sesuatu yang tak kena dalam diri aku."
Liora merenung Azelia dalam-dalam. "Zelia, jangan buat keputusan yang terburu-buru. Kalau kau rasa perasaan kau tu kuat, tak salah untuk kau ambil langkah seterusnya."
Azelia memandang Liora. "Tapi aku takut. Aku tak nak jadi sebab kenapa projek kita gagal. Aku tak nak hubungan kita dengan Ryzan jadi lagi susah."
Havran yang mendengar perbualan mereka hanya tersenyum kecil. "Kadang-kadang, Zelia, kita tak boleh lari dari apa yang kita rasa. Jangan terlalu risau pasal projek tu. Kita semua ada peranan masing-masing. Tapi perasaan yang timbul, itu lebih penting."
Azelia terdiam, memikirkan kata-kata Havran. "Aku faham, tapi ni bukan something yang senang. Ryzan ada impian dan tujuan dia sendiri. Aku tak nak ganggu jalan hidup dia."
Liora meletakkan tangannya di bahu Azelia. "Zelia, hidup ni pasal membuat pilihan. Dan kadang-kadang, pilihan yang kita buat boleh membawa kita ke jalan yang lebih baik. Aku harap kau buat keputusan yang terbaik untuk diri kau."
Azelia hanya mengangguk. Walaupun dia menghargai nasihat teman-temannya, dia masih belum yakin untuk mengambil langkah besar. Dia tahu, untuk membuka hati dan berhubung dengan Ryzan, dia patut lebih dari sekadar rasa berani. Dia perlukan kepastian dalam perasaannya.
---
Pada keesokan harinya, selepas kelas, Ryzan menunggu Azelia di luar dewan kuliah. Dia kelihatan tenang, tetapi Azelia dapat merasakan ada sesuatu yang sedang bermain dalam fikirannya. Mereka berjalan bersama menuju ke ruang dapur kulinari dan pastri untuk kelas amali. Azelia cuba untuk tak memberi perhatian pada perasaan yang mulai meresap, namun hati kecilnya tetap berdebar setiap kali mata mereka berjumpa.
"Zelia, aku... aku rasa kita patut bincang sesuatu," kata Ryzan, suaranya lebih serius daripada biasa.
Azelia berhenti berjalan, memandangnya dengan penuh tanya. "Bincang apa?"
Ryzan menarik nafas dalam-dalam. "Aku tahu kita banyak bekerjasama dalam projek kulinari dan pastri ni, tapi aku rasa... aku rasa aku kena terus terang. Aku ada perasaan yang lebih dari kawan dekat kau, Zelia."
Azelia terkejut mendengar kata-kata Ryzan. Dia tidak sangka perkara ini akan keluar dari mulut lelaki itu. Hatinya berdebar-debar, tetapi dia cuba untuk tetap tenang. "Ryzan... Aku..."
Ryzan mengangkat tangan, cuba untuk tidak memberi tekanan. "Aku tahu, kau mungkin perlukan masa. Aku cuma nak kau tahu yang aku tak memaksa apa-apa. Tapi aku rasa kalau kita beri peluang untuk lebih mengenali antara satu sama lain, mungkin kita boleh bina sesuatu yang lebih dari sekadar rakan sekelas."
Azelia menggigit bibir, cuba menenangkan diri. "Ryzan, aku... aku tak tahu. Aku takut kalau perasaan ini boleh merosakkan segala-galanya. Kita masih ada banyak benda yang perlu dibereskan."
YOU ARE READING
Dari Hati ke Hati [ OG ]
RomanceAzelia Zyreena, seorang pelajar pastry yang berbakat, selalu berjaga-jaga dengan hidupnya. Semua yang dia buat, dari kerja keras dalam kelas sampai hubungan dengan orang sekeliling, selalu disertai rasa takut tak cukup baik. Tapi bila dia bertemu de...